I december berÀttade tidningen om att flera bilister larmat om stora block av sten eller betong pÄ E20 vid LÀggesta, i höjd med viadukten med vÀg 223 mot Mariefred.
En av incidenterna krÀvde att ambulans ryckte ut och ett par som var pÄ vÀg till Huddinge sjukhus för en njurtransplantation, fick punktering och tvingades ta taxi resten av vÀgen.
I helgen hÀnde det igen.
Strax före tvÄ natten mot söndagen körde George Jomaa och en vÀn frÄn Eskilstuna mot Stockholm.
â En kompis hade haft examensfest och vi var pĂ„ vĂ€g hem. Det var lite halt, sĂ„ vi anpassade hastigheten efter vĂ€glag och vĂ€der. Jag körde i den högra filen och vet inte exakt vad som hĂ€nde, men plötsligt smĂ€llde det bara till. Jag trodde att det var ett isblock eller nĂ„got.
George Jomaa berÀttar att han bromsade försiktigt och stÀllde sig i accelerationsfilen frÄn pÄfarten.
â Jag tittade pĂ„ dĂ€cket och fick en chock. Hela fĂ€lgen hade tryckts in och det var punktering.
En bit lÀngre fram stod en annan bil parkerad, berÀttar George Jomaa.
â Vi var alltsĂ„ inte först. Han hade fĂ„tt undersidan av bilen sönderskrapad sĂ„ vĂ€xellĂ„dan gick sönder, om jag fattade det rĂ€tt. NĂ€r bĂ€rgaren kom efter omkring en timme sa han att det stod ytterligare tre bilar lĂ€ngre fram pĂ„ vĂ€gen.
Patrullen meddelade att det skulle ligga nÄgon större sten pÄ vÀgen. Hur den hade hamnat dÀr Àr oklart.
Björn Ăberg, polisens presstalesperson.
NÀr bÀrgaren lyfte upp George Jomaas bil upptÀcktes Ànnu större skador.
â BĂ€rgaren sa att det lĂ€cker nĂ„gonting under den, troligen olja. Undersidan Ă€r alltsĂ„ helt ... jag tror det Ă€r jĂ€ttestora skador pĂ„ bilen.
George Jomaa och hans vÀn Äkte med bÀrgaren till SödertÀlje och dÀrifrÄn med taxi hem.
SÄ hÀr ett par dagar efter hÀndelsen sÀger han att han Àr mÄn om att det uppmÀrksammas sÄ att det inte ska hÀnda igen.
â BĂ€rgaren sa att det hĂ€r inte Ă€r första gĂ„ngen han Ă„ker till den platsen och att han tror att bron hĂ„ller pĂ„ att förfalla, eller nĂ„got sĂ„dant. Jag ringde Trafikverket pĂ„ söndagen men dĂ„ kunde ingen sĂ€ga nĂ„got. Ăr det oaktsamhet frĂ„n deras sida blir man ju vĂ€ldigt frustrerad. Det hade kunnat gĂ„ riktigt illa.
Den bĂ€rgare som ryckte ut â i bĂ„de december och januari â Ă€r Hanna Grigo frĂ„n BĂ€rgningstjĂ€nst SödertĂ€lje.
â Det var samma sak förra gĂ„ngen, stenar, eller som stora bitar av cement. Jag vet ju inte om det kommer frĂ„n bron eller om en lastbil tappat det, men samma sak pĂ„ samma stĂ€lle tvĂ„ gĂ„nger ... det brukar inte vara normalt. Jag frĂ„gade NCC:s kille pĂ„ plats om de hade kollat bron men det ligger vĂ€l pĂ„ Trafikverket, sĂ€ger Hanna Grigo.
Polisens presstalesperson Björn Ăberg bekrĂ€ftar George Jomaas berĂ€ttelse.
â Vi fick larmet vid tvĂ„tiden natten mot söndagen. Vid pĂ„farten i södergĂ„ende riktning mot Stockholm stod tvĂ„ bilar. Det var dock inga personskador. Patrullen meddelade att det skulle ligga nĂ„gon större sten pĂ„ vĂ€gen. Hur den hade hamnat dĂ€r Ă€r oklart.
Att fler drabbats berÀttade bÀrgaren Àven för polisen.
â Han sa att det skulle stĂ„ ytterligare tvĂ„ eller tre bilar med punktering lite lĂ€ngre fram.
Polisen larmade Trafikverket för att se till att vÀgbanan röjdes men skrev ingen brottsanmÀlan.
Det kan ju vara en slump. FöremÄlen kommer i alla fall inte frÄn nÄgot av vÄra arbeten.
Trafikverkets presskommunikatör Lennart Helsing
â Det Ă€r inget ovanligt att det hamnar föremĂ„l pĂ„ vĂ€gen. Stenblock, soffor, dĂ€cksrester och pĂ„körda djur ... DĂ„ skickar vi ut en driftsentreprenör som plockar bort föremĂ„len, sĂ€ger Lennart Helsing pĂ„ Trafikverket som fĂ„tt flera samtal om helgens olyckor vid LĂ€ggesta.
â FöremĂ„len som fanns i vĂ€gen mitt i natten har inget med vĂ„ra arbeten att göra.
Nu har vi ju tvÄ hÀndelser, pÄ exakt samma stÀlle, med stora block som sÀgs vara av sten eller betong. Var kommer de hÀr föremÄlen ifrÄn?
â Det vet ju inte vi heller.
Hur mÄr bron? HÄller den pÄ att rasa sönder?
â Definitivt inte. Det finns ingen koppling till bron.
Vet ni det?
â Vi inspekterar ju broar regelbundet och det dĂ€r har inte med bron att göra. Det Ă€r den uppgift jag fĂ„tt frĂ„n vĂ„r driftcentral.
Ăr bron inspekterad sedan incidenten i december?
â Den informationen har jag inte, dĂ„ mĂ„ste jag kolla med vĂ„ra broexperter. Men om det hade fallit grejer frĂ„n bron borde ju bĂ„de polis och driftsentreprenör ha sett det och reagerat.
95 gÄnger av 100 vet Trafikverket inte var frÀmmande föremÄl pÄ vÀgbanan kommer ifrÄn, sÀger Lennart Helsing:
â I grunden Ă€r det den som tappar ett föremĂ„l som har ansvar för att det anmĂ€ls och som ocksĂ„ ska bekosta eventuella Ă„tgĂ€rder.
Ăr det inte mĂ€rkligt om nĂ„gon tappar stora block av sten eller betong pĂ„ exakt samma stĂ€lle pĂ„ sĂ„ hĂ€r kort tid?
â Det kan jag inte svara pĂ„. Det kan ju vara en slump. FöremĂ„len kommer i alla fall inte frĂ„n nĂ„got av vĂ„ra arbeten, sĂ€ger Lennart Helsing.
Den entreprenör som underhÄller den aktuella vÀgstrÀckan för Trafikverkets rÀkning, och fraktade bort föremÄlen bÄda gÄngerna, Àr NCC. Enligt en representant för bolaget handlade det nu om stora stenar, som inte bedömdes komma frÄn sjÀlva bron.
â Min killes uppfattning Ă€r att de har kastats ner frĂ„n bron och att det alltsĂ„ skulle kunna vara sabotage, men det vet vi ju inget om.