‒Bra att Tosteröbron och Stallarholmsbron koordineras. Det här leder utan tvekan till att vi får fler fritidsbåtar, och därmed gäster, både i Västerviken och på Askholmen, säger Rolf Carlson, ordförande i Strängnäs segelsällskap.
‒Vi i segelsällskapet är naturligtvis nöjda, fortsätter han.
Det var den 17 mars vi redogjorde för Trafikverkets förslag om att, framför allt under rusningstrafik, dra ner på antalet öppningar av Kvicksundsbron, Hjulstabron, Stallarholmbron och Tosteröbron – om Strängnäs kommun var med på noterna i det sista fallet.
Båtfolket i Mälaren blev då riktigt upprört. Deras åsikter fick Strängnäs kommun att backa – Tosteröbron skulle öppnas precis som tidigare.
‒Då ändrar vi inte i Stallarholmen heller, säger Gunnar Axelsson projektledare på Trafikverket i Örebro som fattat beslutet i samråd med Mälarens båtförbund och Sjöfartverket.
I Kvicksund och i Hjulsta, mellan Strängnäs och Enköping, blir det förändringar – men inte fullt lika många som det först var tänkt.
‒Vägtrafiken får ett bättre läge i veckorna. Under helgerna ska vi däremot fortsätta som tidigare, säger Gunnar Axelsson.
Känns det som en prestigeförlust?
‒Absolut inte, vi jobbar konstruktivt. Det här blir en bra resa för alla.
Kan det uppstå en ny diskussion om öppningstider i Mälaren nästa vinter?
‒Nej, det känns osannolikt. Vi ska inte hålla på och hatta fram och tillbaka.
Från vilket datum gäller nya tidtabeller?
‒Det är oklart, men de kommer nog upp på Sjöfartverksets hemsida inom kort.
I och med att ingenting förändras för broarna i Strängnäs kommun blir det fler mindre båtar som "tuffar fram" i våra farvatten.
‒Sjöfartsverket vill ha bort fritidsbåtarna från Hjulstaleden, så det finns flera skäl att färdas via Strängnäs, säger en glad Rolf Carlson.