Under vecka 2 stod fallen som spön i backen. Det mesta verkar ha hänt onsdag 10 januari.
‒Fyra av våra brukare har polisanmält bedrägeriförsök, säger Hannele Ekman, enhetschef vid den kommunala hemtjänsten.
Vid något av tillfällena råkade personal från hemtjänsten vara hemma hos "sin" brukare när en okänd person ringde för att försöka låna kreditkort med tillhörande PIN-kod.
‒Polisen var här hos oss i torsdags förra veckan, säger Hannele Ekman.
‒Vi vet inte hur bedragaren hittar sina offer, men det är bra att de äldre är lite misstänksamma och ber om att få återkomma ifall någon anhörig vill ha deras hjälp, fortsätter hon.
De anhöriga är ofta falska sådana. Ofta rör det sig om "barnbarn".
Tur att de som försöker luras inte är särskilt skickliga.
Eva Tördal, polis
‒Det finns inga gränser för vad folk hittar på, jag vet inte hur de läser in sig på uppgifterna. Det är verkligen obehagligt, resonerar Elin Andersson vid Strängnäspolisen.
Hon uppskattar att tidningen skriver om fenomenet.
‒Ju mer som informeras om företeelsen, desto bättre är det. Fler bli upplysta om bedrägeriförsöken.
Senast i måndags kom ytterligare två fall till polisens kännedom.
‒Tur att de som försöker luras inte är särskilt skickliga, säger Eva Tördal apropå den senaste tidens falska släktingar.
I något fall förra veckan hann bedragarna så långt som att "kvittera ut" en PIN-kod innan kortet spärrades.
‒Vi får se om vi kan hitta något att gå på genom banken, säger Elin Andersson.
Däremot tror inte kollegan Eva Tördal att telefonnummer hjälper i jakten på gärningsmännen.
‒Även om målsägarna har kvar numren i sina telefoner är det svårt. De som ringer har säkert använt sig av oregistrerade kontantkort.