Hon är från orten och gillar festivalen som nu arrangeras för fjärde gången.
– Om jag varit ledig hade jag gått dit privat.
Claudia Mann fyller 19 år i samband med NM och kommer att jobba under en av festivaldagarna.
– Antingen på turistbyrån eller som rörlig informatör nere i hamnen, berättar Mariefredstjejen.
Sommartid är det ständigt full fart i den lilla mälarstaden. Men vissa helger blir det extra mycket anstormning.
– Vi har ju även Ångans dag, En magisk dag och Hundraåringarnas regatta som arrangeras nästa vecka. Senare återkommer SM i gatumusik, berättar Claudia Mann.
– Det är extra kul att berätta för turister om de större eventen.
Under högsäsong har turistbyrån på Rådhustorget mellan 120 och 150 besökare dagligen.
– Dessutom brukar vi gå ner till ångbåtsbron när SS Mariefred (i folkmun: Maja) anländer för att möta upp alla passagerare, säger Claudia Mann.
"Tvingar" ni upp dem hit till turistbyrån också?
– Ja, nästan. Vi har ju inte alla sorters broschyrer med oss.
Hur märks det för dig att antalet besökare skjuter i höjden i samband med matfestivalen?
– Trycket ökar under de här dagarna, bland annat är det fler som reser med Taxingebåten och fler som tittar på slottet.
I onsdagens tidning förklarade föreningen imariefred.nu som arrangerar festivalen.
– För Mariefred som helhet är det en jättebra grej. Däremot är det generellt inte något bra veckoslut för oss. Folk kan nämligen inte parkera i närheten av butiken, säger Peter Törnblom.
– Besökare kommer in för att handla dricka och glass, men särskilt många fullastade kundvagnar syns inte till, fortsätter han.
Tar ni igen tappet under resten av året?
– Ja, det räknar vi med. Food truck medför bra marknadsföring av orten.
Tänker du besöka festivalen?
– Ja, jag tar en tur på stan efter jobbet på fredag.