I det handskriva brevet som registrerades av teknik- och servicenämnden den 22 februari beskriver hon framför allt den tunga morgontrafiken.
‒Det är jobbigt med alla bilar och köer. Vi får in avgaser på skolgården. Det luktar inte så gott.
‒Dessutom är jag rädd för att det ska hända en olycka här, fortsätter 11-åringen.
Det finns bara en väg för bilburna föräldrar, taxibilar och busschaufförer som ska lämna – och för all del hämta – barn vid Karlavagnen, Strängnäs Montessoriskola samt Friskolan Asken.
Enligt en taxichaufför som ofta har körningar till skolorna i området åker det 1000 fordon dagligen mellan klockan 07.30 och 08.30 på Sundbyvägen.
‒Jag bor i närheten och har räknat, säger chauffören som dock fördrar att vara anonym.
Herta Tindberg, som går i årskurs fem, bor alltså i Sanda och har ganska långt till sin skola.
‒Om det varit närmare hade jag gärna gått eller cyklat i stället för att åka buss. Jag tänker mycket på miljön, säger hon.
Hur vill du att kommunen ska agera?
‒Jag tycker att de kan sätta upp avspärrningar och skyltar. Dessutom anser jag att folk ska minska ner på sitt bilåkande, använda mindre mängder fossilt bränsle och skaffa sig el-bilar.
Rektorn på hennes skola, Gudmund Rosenqvist, är underrättad om att Herta Tindberg tagit kontakt med Strängnäs kommun.
‒Men ingen lärare har fått reda på det än, och jag har bara berättat det för min kompis Märta, säger hon.
Mamma Ylva Tindberg berättar:
‒Herta skrev brevet på eget bevåg men visade det för oss innan det skickades iväg.
11-åringen tar inte bara upp miljön vid skolorna i sitt brev. Hon berättar även om en massa oljefläckar och spår efter avgaser från svävare på isen på Mälaren.
‒Det har jag sett när jag åkt skridsko hemma i Sanda.
Hon avslutar brevet så här: "Jag kan hjälpa er att göra Strängnäs grönare och finare".