"Hade älskat att ha dig som lärare" och "du måste väl vara Sveriges mest spännande lärare", det är ett par av kommentarerna som Karin Stenmark har fått i sociala medier den här veckan. Måndag–fredag har hon nämligen låtit Melodifestivalen vara temat för sin klädsel – till barnens stora förtjusning.
‒Någon sa "åh, kan du inte klä ut dig varje dag?" och även barn från andra klasser säger att det är snyggt eller frågar vem jag är i dag, säger hon.
Hon arbetar som lärare i årskurs ett på Stallarholmsskolan och tillsammans med sin kollega Ewa Toll har hon på olika sätt låtit musiken och artisterna leta sig in i klassrummet den här veckan.
På schemat har det stått mellomatte, där eleverna har gjort olika stapeldiagram utifrån de tävlande bidragen. Inom ämnet historia har de tittat på gamla inspelningar.
‒1959–1962 var det exempelvis en postomröstning som avgjorde vem som vann Melodifestivalen så kring det kan man prata om hur det var då och hur det går till i dag, säger Karin Stenmark.
På svenskan har eleverna skrivit olika sagor som har koppling till Melodifestivalen och på musiken har de sjungit olika låtar som tävlat genom åren, berättar läraren. Och bakom temat finns en pedagogisk tanke.
‒Jag upplever att det ökar elevernas motivation när man utgår från ämnen som intresserar eleverna. Att jag klär ut mig är bara en rolig grej men det kan nog motivera dem en del också. De säger att de längtar till skolan i morgon så de får se vem jag är då, berättar Karin Stenmark.
När tidningen gör besök på fredagens lunchrast är det mellodisko på skolgården. De färgglada ballongerna som skapade feststämning fick sedan följa med in i klassrummet för experiment på naturkunskapen.