Det gÄr i en rasande fart.
För tvÄ mÄnader sedan presenterade X Shore nyheten att bolaget ska bygga vÀrldens modernaste och mest hÄllbara bÄtfabrik i Nyköping. Redan nu finns en pilotanlÀggning i de enorma industrilokalerna pÄ Arnö och produktionen har kommit igÄng, om Àn i liten skala.
â Just nu slutmonterar vi en av vĂ„ra elbĂ„tar. Det Ă€r den första bĂ„ten som kommer att lĂ€mna vĂ„r fabrik i Nyköping, sĂ€ger Elias WĂ€stberg pĂ„ X Shore, ansvarig för fabriksetableringen.
Etableringen kommer att fortsĂ€tta i hög hastighet. Efter Ă„rsskiftet ska slutmonteringen göras pĂ„ en linje som rymmer 6-10 bĂ„tar. Och frĂ„n och med april ska Ă€ven skroven tillverkas i Nyköping. NĂ€r anlĂ€ggningen Ă€r i full drift ska över 100 anstĂ€llda tillverka tvĂ„ elbĂ„tar om dagen (400 om Ă„ret) â som sedan levereras till kunder över hela vĂ€rlden.
Och intresset Ă€r mycket stort. Rubriker i bĂ„de svensk och internationell bĂ„tpress har bidragit till att X Shore Ă€r ett högprofilerat bolag. Ofta dras paralleller mellan X Shores elbĂ„t â Eelex 8 000 â och den framgĂ„ngsrika entreprenören Elon Musks bilmĂ€rke Tesla.
PÄ ett plan Àr jÀmförelsen korrekt, hoppas och tror X Shores vd Jenny Keisu.
Genom att ta fram en elbil som tog marknaden med storm lyckades Elon Musk fÄ hela branschen att titta pÄ mer hÄllbara lösningar. ElbÄtarna som lÀmnar Nyköpingsfabriken ska förhoppningsvis pusha bÄtbranschen i samma riktning, förklarar hon.
â I jĂ€mförelse med den utveckling som skett inom bilbranschen har bĂ„tbranschen stĂ„tt relativt stilla. Vi vill förĂ€ndra branschen pĂ„ global nivĂ„, sĂ€ger hon.
JĂ€mfört med en traditionell motorbĂ„t Ă€r miljöfördelarna med en elbĂ„t mĂ„nga. Förutom att eldriften minskar klimatavtrycket blir ljudföroreningarna i vattnet â nĂ„got som Ă€r ett stort problem för djurlivet â betydligt lĂ€gre.
Men för att lyckas rĂ€cker det inte med att enbart ha hĂ„llbarhet som försĂ€ljningsargument, menar Jenny Keisu. Körupplevelsen och den digitala tekniken var en bidragande orsak till Teslas framgĂ„ng. Eelex 8 000 ska ge kunden samma kĂ€nsla â fast pĂ„ vattnet.
â NĂ€r man har kört en av vĂ„ra elbĂ„tar ska man kĂ€nna wow...det Ă€r sĂ„ hĂ€r det ska vara att köra bĂ„t. Accelerationen Ă€r fantastisk och i lĂ„ga farter Ă€r ljudet sĂ„ lĂ„gt att du kan höra fĂ„gelkvitter. Dessutom Ă€r Eelex helt digitalt uppkopplad, sĂ€ger hon.
Sedan Eelex 8 000 sÄg dagens ljus hösten 2020 har efterfrÄgan varit stor. Orderböckerna Àr fulltecknade och bÄtar har levererats till kunder pÄ tre olika kontinenter.
Men hittills har produktionen var blygsam. Ett antal bÄtar har byggts pÄ X Shores anlÀggning i Frihamnen i Stockholm. NÀr fabriken i Nyköping stÄr klar kommer produktionen att mÄngdubblas.
Var fÄr ni pengar ifrÄn?
â I april hade vi en investeringsrunda och fick in nĂ€rmare 160 miljoner kronor. Investerarna stod i kö. Vi befinner oss i den angenĂ€ma situationen att vi kan vĂ€lja vilka vi vill ha med i bolaget, sĂ€ger Jenny Keisu.
Fabriken i Nyköping Àr bara första steget nÀr X Shore tar steget till industriell produktion. I mars lanserade bolaget sin elbÄt pÄ bÄtmÀssan i Palm Beach i USA. Nu Àr planen att öppna en fabrik i USA under nÀsta Är.
â VĂ„r fabrik i Nyköping kommer att stĂ„ som modell för vĂ„r satsning i USA. DĂ€rför Ă€r den kompetens som vi bygger upp och de erfarenheter vi fĂ„r i Nyköping extremt viktiga.