Nu byggs "havets Tesla" i Nyköping

BĂ„tpress över hela vĂ€rlden följer bygget av den stora elbĂ„tsfabriken i Nyköping. Inte sĂ„ konstigt. X Shore siktar pĂ„ att förĂ€ndra bĂ„tlivet – pĂ„ samma sĂ€tt som Tesla förĂ€ndrade bilbranschen.

Nisse Sjöberg, Charlotte Roberts och Jocke Sköld arbetar med den första elbÄten som kommer att lÀmna X Shores fabrik i Nyköping.

Nisse Sjöberg, Charlotte Roberts och Jocke Sköld arbetar med den första elbÄten som kommer att lÀmna X Shores fabrik i Nyköping.

Foto: Magnus Grimstedt

Nyköping2021-09-25 06:46

Det gÄr i en rasande fart.

För tvÄ mÄnader sedan presenterade X Shore nyheten att bolaget ska bygga vÀrldens modernaste och mest hÄllbara bÄtfabrik i Nyköping. Redan nu finns en pilotanlÀggning i de enorma industrilokalerna pÄ Arnö och produktionen har kommit igÄng, om Àn i liten skala.

– Just nu slutmonterar vi en av vĂ„ra elbĂ„tar. Det Ă€r den första bĂ„ten som kommer att lĂ€mna vĂ„r fabrik i Nyköping, sĂ€ger Elias WĂ€stberg pĂ„ X Shore, ansvarig för fabriksetableringen.

X Shores fabrik ligger i lokaler som EberspÀcher tidigare anvÀnde. Efter Ärsskiftet ska linjeproduktionen vara i gÄng, berÀttar Elias WÀstberg, etableringsansvarig.
X Shores fabrik ligger i lokaler som EberspÀcher tidigare anvÀnde. Efter Ärsskiftet ska linjeproduktionen vara i gÄng, berÀttar Elias WÀstberg, etableringsansvarig.

Etableringen kommer att fortsĂ€tta i hög hastighet. Efter Ă„rsskiftet ska slutmonteringen göras pĂ„ en linje som rymmer 6-10 bĂ„tar. Och frĂ„n och med april ska Ă€ven skroven tillverkas i Nyköping. NĂ€r anlĂ€ggningen Ă€r i full drift ska över 100 anstĂ€llda tillverka tvĂ„ elbĂ„tar om dagen (400 om Ă„ret) – som sedan levereras till kunder över hela vĂ€rlden.

Och intresset Ă€r mycket stort. Rubriker i bĂ„de svensk och internationell bĂ„tpress har bidragit till att X Shore Ă€r ett högprofilerat bolag. Ofta dras paralleller mellan X Shores elbĂ„t – Eelex 8 000 – och den framgĂ„ngsrika entreprenören Elon Musks bilmĂ€rke Tesla.

PÄ ett plan Àr jÀmförelsen korrekt, hoppas och tror X Shores vd Jenny Keisu.

Genom att ta fram en elbil som tog marknaden med storm lyckades Elon Musk fÄ hela branschen att titta pÄ mer hÄllbara lösningar. ElbÄtarna som lÀmnar Nyköpingsfabriken ska förhoppningsvis pusha bÄtbranschen i samma riktning, förklarar hon.

– I jĂ€mförelse med den utveckling som skett inom bilbranschen har bĂ„tbranschen stĂ„tt relativt stilla. Vi vill förĂ€ndra branschen pĂ„ global nivĂ„, sĂ€ger hon.

Vi ska pusha bÄtbranschen framför oss. PÄ samma sÀtt som Tesla pushade bilbranschen, sÀger X Shores vd Jenny Keisu.
Vi ska pusha bÄtbranschen framför oss. PÄ samma sÀtt som Tesla pushade bilbranschen, sÀger X Shores vd Jenny Keisu.

JĂ€mfört med en traditionell motorbĂ„t Ă€r miljöfördelarna med en elbĂ„t mĂ„nga. Förutom att eldriften minskar klimatavtrycket blir ljudföroreningarna i vattnet – nĂ„got som Ă€r ett stort problem för djurlivet – betydligt lĂ€gre.

Men för att lyckas rĂ€cker det inte med att enbart ha hĂ„llbarhet som försĂ€ljningsargument, menar Jenny Keisu. Körupplevelsen och den digitala tekniken var en bidragande orsak till Teslas framgĂ„ng. Eelex 8 000 ska ge kunden samma kĂ€nsla – fast pĂ„ vattnet.

– NĂ€r man har kört en av vĂ„ra elbĂ„tar ska man kĂ€nna wow...det Ă€r sĂ„ hĂ€r det ska vara att köra bĂ„t. Accelerationen Ă€r fantastisk och i lĂ„ga farter Ă€r ljudet sĂ„ lĂ„gt att du kan höra fĂ„gelkvitter. Dessutom Ă€r Eelex helt digitalt uppkopplad, sĂ€ger hon.

X Shores elbÄt har mött stort intresse i bÄtpress över hela vÀrlden. Prislappen ligger pÄ 2,5 miljoner kronor.
X Shores elbÄt har mött stort intresse i bÄtpress över hela vÀrlden. Prislappen ligger pÄ 2,5 miljoner kronor.

Sedan Eelex 8 000 sĂ„g dagens ljus hösten 2020 har efterfrĂ„gan varit stor. Orderböckerna Ă€r fulltecknade och bĂ„tar har levererats till kunder pĂ„ tre olika kontinenter.

Men hittills har produktionen var blygsam. Ett antal bÄtar har byggts pÄ X Shores anlÀggning i Frihamnen i Stockholm. NÀr fabriken i Nyköping stÄr klar kommer produktionen att mÄngdubblas.

Var fÄr ni pengar ifrÄn?

– I april hade vi en investeringsrunda och fick in nĂ€rmare 160 miljoner kronor. Investerarna stod i kö. Vi befinner oss i den angenĂ€ma situationen att vi kan vĂ€lja vilka vi vill ha med i bolaget, sĂ€ger Jenny Keisu.

Fabriken i Nyköping Àr bara första steget nÀr X Shore tar steget till industriell produktion. I mars lanserade bolaget sin elbÄt pÄ bÄtmÀssan i Palm Beach i USA. Nu Àr planen att öppna en fabrik i USA under nÀsta Är.

– VĂ„r fabrik i Nyköping kommer att stĂ„ som modell för vĂ„r satsning i USA. DĂ€rför Ă€r den kompetens som vi bygger upp och de erfarenheter vi fĂ„r i Nyköping extremt viktiga.

ElbÄten frÄn Nyköping

Är 8 meter lĂ„ng och 2,5 meter bred.

Toppfarten Àr drygt 30 knop och marschfarten 20 knop.

BÄtens rÀckvidd Àr upp till 100 nautiska mil vid mÄttliga hastigheter och cirk5a 35 nautiska mil med 25 knop marschfart.

Batterierna kan laddas via vanliga eluttag (till exempel i hamnar). DĂ„ tar en laddning cirka sex timmar. Snabbladdning tar en timma.

BÄten Àr digitalt uppkopplad.

Prislappen ligger pÄ 2,5 miljoner kronor.

Fabriken byggs i lokaler som EberspÀcher (nuvarande Purem) tidigare anvÀnde.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!