Enligt Trafikverkets hemsida skulle trafikljusen plockas bort klockan 12 på onsdagen. Sedan ändrades tiden till 16.00 den 10 november – det vill säga på fredag. Ytterligare några timmar senare uppgavs dock 24 november som slutdatum.
– Tiden flyttas fram vartefter. Så länge som vi pumpar kommer trafikljus att finnas på platsen, berättar Peter Miinalainen, projektledare underhåll vid Trafikverket i Eskilstuna.
– Vi har sänkt vattennivån och pumparna kommer att vara kvar ett tag framöver, jag skulle tro att vi stannar på platsen i ett par veckor. Mycket hänger på om det regnar eller inte, tillägger han.
Den igenslammade vägtrumman undersöktes nyligen med hjälp av grävmaskin. Då det inte gav resultat finns nu planer på att kalla in dykare.
– Förvisso är vattnet väldigt grumligt i Fatburen. Men dykare skulle kunna känna sig för och dirigera grävmaskinen, säger Peter Miinalainen.
Trumman har ett antal år på nacken och Peter Miinalainen har varken lyckats utröna vilket material den är gjord av, vilket försvårar processen, eller dess längd.
– Jag har aldrig sett den. Trumman kan vara gjord av plåt, sten eller betong. Gräver vi för hårt där finns risken att hela vägen rasar ihop.
Trafikljusen kom på plats redan den 1 november på grund av den senaste tidens ihärdiga höstregn som inneburit att Fatburen svämmat över. Vattnet har haft svårt att rinna igenom vägtrumman.
Därför sattes pumpar in för att minska vattennivån på den västra sidan om länsväg 980.
Tidningen besökte platsen i måndags eftermiddag och talade även med en boende i trakten som uttryckte farhågor. Den personen föreslog att bäver kan ha orsakat stopp i vattenflödet under vägen.
Efter en översvämning i Fatburen – varifrån vattnet ska rinna ut i Mälaren – 2010 kom vägbanan att höjas med cirka en halvmeter, men problemen tycks kvarstå.
Runt 2 150 fordon passerar platsen varje dygn.
Enligt Peter Miinalainen är en ny höjning inte aktuell – just nu i varje fall.
– Inte om det här problemet beror på trumman. Då är det bättre att få ordning på den. Att höja vägen är förstås en dyr åtgärd.
Kan trumman bytas ut?
– Det skulle i så fall vara ett jätteprojekt.
Om inte pumparna kommit på plats hade Trafikverket varit tvunget att stänga av länsväg 978. Nu leds vattnet över med hjälp av slangar. På platsen är hastigheten begränsad till 30 kilometer i timmen.