– Första synpunkten jag fick i fredags gällde det andra rondellprojektet i Mariefred, vid Storgatan, säger planarkitekten Victoria Jacobsson.
Utanför protokollet alltså?
– Jo, men det var likadant när planen var ute på samråd. Det är många som vill lyfta trafiksituationen i Mariefred.
Som tidningen berättat vid flera tillfällen har Trafikverket och kommunen ett avtal som innefattar tre delar – två rondeller samt en trevägskorsning vid infarten mot Gripsholms backar.
Den sistnämnda ska anläggas med start våren 2025, berättar Mats Berg, projektledare på Trafikverket.
Därefter byggs sannolikt en cirkulationsplats vid Storgatan/Stallarholmsvägen (en arkeolog undersökte marken 2–4 september) innan trestegsraketen avslutas med Kärnbogatan.
Granskningsperioden för planen kring den senare pågår 6–23/9.
Förslaget finns tillgängligt på kommunhuset, Mariefreds bibliotek samt på kommunens webbplats.
Skriftliga synpunkter kan lämnas via e-tjänst på strangnas.se, e-post samt brevledes.
– Under samrådet fick vi in omkring tio synpunkter, det kan bli både fler och färre nu, säger Victoria Jacobsson.
Statens fastighetsverk hörde av sig i vintras och hävdade då att Munkhagsgärdet inte bör naggas mer i kanten:
– Vi anser att trevägskorsningen bör bibehållas och förses med trafikljus, sa SFV:s landskapsarkitekt Anna Enberg till tidningen.
Victoria Jacobsson:
– Gång- och cykelbanan behöver flyttas en bit när rondellen byggs.
Skulle det bli en lugn granskningsperiod kan detaljplanen klubbas igenom under hösten.