Majas haveri riskerar att slå hårt mot besöksnäringen

Maja har angjort Mariefred ett par gånger i sommar, bland annat på Ångans dag den 7 juni.
Men just nu lyser flaggskeppet, som egentligen heter S/S Mariefred, med sin frånvaro – och högsäsongen närmar sig snabbt.
– Klart att hon saknas. Maja har en jättestor betydelse både för oss och för hela besöksnäringen här, säger Fredrik Åström som driver Svenska kulturpärlor där Gripsholms värdshus ingår.

Maja anlöpte Mariefred på Ångans dag den 7 juni. Men när högsäsongen startar 5 juli är den gamla damen indisponibel.

Maja anlöpte Mariefred på Ångans dag den 7 juni. Men när högsäsongen startar 5 juli är den gamla damen indisponibel.

Foto: Lars Kilström

Mariefred2025-07-03 20:45
  • Ångbåten S/S Mariefred, känd som ”Maja”, har drabbats av ett haveri i ångpannan samtidigt som högsäsongen för ångbåtens trafik startar.
  • Reparationer pågår, men osäkerhet råder kring när båten kan återvända, vilket påverkar turismen i Mariefred och omgivande områden.
  • Lokala aktörer uttrycker oro över ekonomiska förluster och minskad turistström, då Maja är en viktig del av Mariefreds besöksnäring.

Kjell Nordeman, rederiets vd, skriver i ett inlägg på Facebook:

"Nu är besiktningen av ångpannan gjord och det visar sig att ett antal tuber måste ersättas. Detta kan ta tid och kan komma att äventyra trafiken i sommar."

Haveriet inträffade på måndagen den 28 juni, i lördags, vid kajen på Klara Mälarstrand och ingen person blev skadad i samband med händelsen.

– Det var någon timme innan Maja skulle avsegla och jag fanns ombord. Tur i oturen att vi låg förtöjda och inte befann oss halvvägs mellan Stockholm och Mariefred. Då hade det blivit dramatiskt med rekvirerad assistans, säger Kjell Nordeman till tidningen.

Nåväl, utan en fungerande ångpanna går den anrika båten inte att köra.

Med hjälp av bogsering kommer hon därför att transporteras från Klara Mälarstrand till Beckholmens varv vid Gröna lund.

– Hon måste alltså slussas ut i Saltsjön, det sker antingen fredag eller måndag. Jag behöver samla ihop en besättning, konstaterar Kjell Nordeman.

Kjell Nordeman, vd, om det högst ovälkomna uppehållet: "Klart att det påverkar ekonomin."
Kjell Nordeman, vd, om det högst ovälkomna uppehållet: "Klart att det påverkar ekonomin."

Såväl reparatörer som verktyg hyrs in för att få arbetet gjort så snabbt som möjligt.

– Min förhoppning är att vi startar efter helgen. Målet är att komma tillbaka så fort vi kan. Men jag törs inte lämna någon prognos.

Vidare säger Kjell Nordeman att ingen vet hur skadan på ångpannan uppkommit men att "hans tekniska chefer" försöker göra en analys.

Kjell Nordeman uppskattar att det bara blivit ett fåtal turer till Mariefred under juni.

– Vi var där på midsommar bland annat. Maja deltog även i Ångbåtens dag i Vaxholm den 11 juni.

Högsäsongen på Mälaren infaller mellan 5 juli (alltså nu på lördag) och 2 augusti. Då går, enligt tidtabellen, Maja tur och retur till Mariefred fyra gånger i veckan – och därefter endast på lördagar augusti månad ut.

– Det här blir en ekonomisk förlust för oss, men hur stor är svårt att säga, berättar Kjell Nordeman.

Vad händer med de som köpt biljetter som inte kunnat nyttjas?

– Vi har visserligen försäljning ombord, men de flesta handlar sina biljetter på nätet. Och det finns ett system för återbetalning.

Fredrik Åström: "Maja har en jättestor betydelse både för oss på värdshuset och för hela besöksnäringen här."
Fredrik Åström: "Maja har en jättestor betydelse både för oss på värdshuset och för hela besöksnäringen här."

Fredrik Åström på Gripsholms värdshus kommer att sakna den klassiska ångbåten med drygt 120 år på nacken.

– Visst är det tråkigt. Maja har en stor betydelse för stan då hon kommer hit med mycket turister, säger Fredrik Åström.

Har värdshuset och rederiet något konkret samarbete?

– Inte mer än att vi marknadsför varandra.

Näringslivschefen Emma Hjelm om Majas haveri: "Det är supertrist."
Näringslivschefen Emma Hjelm om Majas haveri: "Det är supertrist."

Emma Hjelm, näringslivschef på Strängnäs kommun, beklagar också det inträffade:

– Supertrist. Men vad det kan få för betydelse är svårt att säga redan nu. Och det finns andra sätt att ta sig till Mariefred på.

Björn Sundfeldt, ordförande för imariefred.nu är bekymrad när tidningen ringer upp. Han påpekar vilken kedjereaktion som kan uppstå i ångfartygets kölvatten.

– Det är illa för alla. Inte bara Mariefred som stad drabbas när Maja inte dyker upp, eftersom många resenärer brukar fortsätta med museijärnvägen till Taxinge slott.

– En bra dag kommer det mellan 100 och 150 turister hit med båten, tillägger han.

Björn Sundfeldt i imariefred.nu är bekymrad och fruktar en kedjereaktion.
Björn Sundfeldt i imariefred.nu är bekymrad och fruktar en kedjereaktion.

Man kan ju tycka att det hände vid fel tidpunkt?

– Absolut, högsäsongen står för dörren. Så tajmingen är sällsynt dålig. Jag har hört nånting om att reparationen kan ta två veckor.

Budskapet just nu på rederiets hemsida är att turerna ställts in under perioden 5–13 juli. Därefter väntar ett nytt besked.

Rariteten Maja

Ingen annanstans på jorden lär det finnas något fartyg som gått kontinuerligt i nästan 120 år på samma trad, därtill fortfarande framdriven av samma originalångmaskin som när hon byggdes och i övrigt med ytterst få förändringar ombord. 

Fartyget levererades i april 1903 och har alltsedan dess gått i reguljärtrafik varje år, förutom under 2020 på grund av pandemin, på traden Stockholm-Enhörna-Mariefred. Därtill för samma rederi, Gripsholms-Mariefreds Ångfartygs AB, sedan 1905, det äldsta rederiet med verksamhet i Mälaren och Stockholms skärgård.

Källa: mariefred.info.

Karta: Ångfartyget S/S Mariefred (”Maja”)
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!