Senast i tid har lokalen på Munkhagsgatan huserat Elsas ost & deli, som stängde när ägaren Alexandra Wedel Hedqvist flyttade verksamheten till den då relativt nyöppnade bistron i Strängnäs. Lokalen har därför stått tom sen hösten 2024.
Jonas Fläckerud berättar att det egentligen var någon annan i familjens hushåll som fick upp ögonen för utrymmet:
– Min fru tittade på den för att använda den till annan verksamhet som var mer på hobbynivå med sina väninnor. Men då var den lite för dyr för ändamålet. Den stod ledig och de hade inte bestämt sig, så då kände jag "nu är det dags".
Jonas Fläckerud är sen tidigare aktiv i Stallarholmens nätverk i egenskap av verksamhetsledare och arrangör av festivalen Kalkfest. Att skapa en fysisk plats för möten och kurerad försäljning blev ett naturligt nästa steg i ledet, berättar han.
Innan dess har han projektlett och jobbat med festivaler som Way out west, Lollapalooza, Popaganda, med flera – samt som ansvarig för lanseringen av Billetto i Sverige. Han har även varit involverad i bygget av en containerstad i Slakthusområdet i Stockholm.
Försäljnings- och caféverksamheten är tänkt att vara koncentrerad till sommarmånaderna och turistsäsongen. Övrig tid hoppas Jonas Fläckerud kunna ta in producenter och andra entreprenörer som kan använda ytan som pop up-butik, utställningslokal, coworkingkontor eller något däremellan.
– Entreprenörskapet, viljan och idéerna för lokalen rinner verkligen in genom dörren. Det blir att jag får lite av en "yes man"-roll.
– Sörmland har både en otrolig nybyggaranda och en genuin tradition av hantverk. Det finns allt fler som vill förstå, respektera och investera i något genuint som inte bara är en till Temu-produkt.
Allt i butiken kommer från en radie på cirka två mil från Mariefred, med undantag för Solmyra äppelmust från Bettna som var "för god" för att inte inkludera, enligt Jonas. På hyllorna ryms även kaffe från La Clara i Stallarholmen, kläder från Operose, med mera. Inom en snar framtid kommer det även att lanseras en webbshop, berättar butikens grundare.
För att beskriva den del av Kranen som inte är just butiksverksamhet använder Jonas Fläckerud ordet "conciergerie", som bäst kan översättas som en plats dit man kan vända sig för att få assistans med ärenden och tips i vardagen.
– Vi hinner inte med att leta upp all information om vad som finns i vårt lokalsamhälle, så det är det som blir mitt uppdrag. Utmaningen blir att inte göra Kranen till en helt överbelamrad yta där man inte ser skogen för alla träd.
Hur är det tänkt att verksamheten ska gå runt?
– Jag tror att det finns olika affärer i det här. Jag hoppas på en solig sommar med mycket turism så man tjänar storkovan där och överlever året runt. Men det jag drömmer och hoppas på är att det här blir en hubb för upplevelser, där jag ihop med aktörer utvecklar koncept som jag kan se flyger i andra regioner. Där tror jag den stora affären finns.
Kranen hade sin öppningsdag på fredagen den 9 maj men har även öppet på lördagen 10 maj.