Ett Ă„ngfartyg kommer lastat – med tvĂ„ unga kaptener

GenerationsvÀxlingen pÄ S/S Mariefred Àr ett faktum. NÀr Maja kommer till Mariefred, sÄ Àr det med tvÄ befÀlhavare i 30-ÄrsÄldern.

Mikael Meldhav och Jimmy Dahllöf styr Maja till Mariefred i sommar. Nu ligger Ă„ngfartyget vid kaj lĂ€ngs StrandvĂ€gen i Stockholm (bilden till vĂ€nster), dit hon bogserades i slutet av mars (höger). Ångmaskinen har gĂ„tts igenom och pannan provtryckts, berĂ€ttar Jimmy Dahllöf, och det har mĂ„lats, slipats, lackats, fernissats och oljats.

Mikael Meldhav och Jimmy Dahllöf styr Maja till Mariefred i sommar. Nu ligger Ă„ngfartyget vid kaj lĂ€ngs StrandvĂ€gen i Stockholm (bilden till vĂ€nster), dit hon bogserades i slutet av mars (höger). Ångmaskinen har gĂ„tts igenom och pannan provtryckts, berĂ€ttar Jimmy Dahllöf, och det har mĂ„lats, slipats, lackats, fernissats och oljats.

Foto: Jimmy Dahllöf, Cecilia Waldensten

Mariefred2022-05-11 20:43

Nu Àr det klart att det framför allt blir Jimmy Dahllöf och Mikael Meldhav som kommer att turas om att ta Claes Insulanders plats pÄ kommandobryggan pÄ S/S Mariefred.

– Det Ă€r en enorm kĂ€nsla att fĂ„ vara en del av ett fartyg som har gĂ„tt pĂ„ samma trad och med samma maskin sedan 1903. Maja Ă€r vĂ€rldsunik, sĂ€ger Jimmy Dahllöf som tillĂ€gger att duon kommer att utföra alla slags uppgifter ombord – och att fler Ă€n endast de tvĂ„ kommer att köra bĂ„ten.

SÄ hÀr sÄg det ut pÄ Ängans dag 2018, nÀr S/S Mariefred angjorde ÄngbÄtsbryggan. Den 4 juni Àr det dags för Ärets premiÀrtur i ordinarie trafik, men Mariefredsborna kan fÄ se "sin" bÄt nÄgra dagar innan dess.
SÄ hÀr sÄg det ut pÄ Ängans dag 2018, nÀr S/S Mariefred angjorde ÄngbÄtsbryggan. Den 4 juni Àr det dags för Ärets premiÀrtur i ordinarie trafik, men Mariefredsborna kan fÄ se "sin" bÄt nÄgra dagar innan dess.

Jimmy Dahllöf Àr 33 Är gammal och frÄn SkÀrholmen, Mikael Meldhav 32 Är och frÄn HÀgersten. BÄda har sysslat med skÀrgÄrdstrafik sedan 2009. Det Àr deras företag, Nybrovikens rederi AB, som numera driftar och bemannar S/S Mariefred. Detta görs pÄ uppdrag av Gripsholms-Mariefreds Ängfartygsaktiebolag, som Àger bÄten.

– Trots deras ganska unga Ă„lder sĂ„ har de mĂ„nga Ă„rs erfarenhet. BĂ„da har behörighet som befĂ€lhavare klass 6, sĂ€ger Henrik Birath, vd för GMÅA – som glĂ€ds Ă„t generationsvĂ€xlingen pĂ„ Maja.

76-Ă„riga Claes Insulander – bĂ„tens tidigare befĂ€lhavare, samt vd för och ledamot i GMÅA:s styrelse – förlorade sina uppdrag förra Ă„ret. En del av bakgrunden var meningsskiljaktigheter om brĂ€nslet i bĂ„ten. Jimmy Dahllöf kĂ€nner till konflikten, men sĂ€ger att han hĂ„ller sig utanför den:

– Mitt fokus Ă€r att fartyget ska komma i trafik, och jag kan bara konstatera att vi i Ă„r kommer att elda med kol. Framtiden fĂ„r utvisa hur det blir senare.

Din företrÀdare var kapten för bÄten i mer Àn 40 Är. Hur ser dina framtidsplaner med Maja ut?

– Vi hĂ„ller Ă„ngan uppe sĂ„ lĂ€nge vi kan. Om gud vill och grejerna hĂ„ller sĂ„ siktar min kompanjon och jag pĂ„ en lĂ„ngsiktighet, om styrelsen och Ă€garna vill det sĂ„ klart. Det kĂ€nns otroligt att fĂ„ vara en del av pusselbiten för att Maja ska fĂ„ minst 119 Ă„r till i trafik, sĂ€ger Jimmy Dahllöf.

För sex veckor sedan var han med och bogserade Maja frĂ„n Beckholmens varv till en tillfĂ€llig kajplats lĂ€ngs StrandvĂ€gen i Stockholm. 

– Det ger en bĂ€ttre tillgĂ€nglighet för arbete och leveranser av exempelvis nya delar. BĂ„ten fĂ„r ocksĂ„ en bĂ€ttre chans att synas ordentligt, som hon förtjĂ€nar, sĂ€ger Jimmy Dahllöf.

Snart flyttas bÄten till Klara MÀlarstrand, vid Stockholms stadshus. Den 4 juni gÄr sedan första ordinarie turen till Mariefred. Ett par dagar innan dess har bÄten hyrts privat, berÀttar Henrik Birath, sÄ det Àr möjligt att Mariefredsborna fÄr en skymt av "sin" bÄt Àven före Ängans dag.

Karta: Ångfartyget S/S Mariefred
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!