En försÀmrad skatteprognos har gjort att kommunen justerar ner socialnÀmndens budget för 2017 med 2,6 miljoner kronor. Som ett steg i besparingarna ska fÀrre hemtjÀnsttimmar beviljas, som StrengnÀs Tidning tidigare har berÀttat.
Det drabbar bland annat Mariefredsbaserade Gripsholms hemassistans som pÄ mÄndagen lÀmnade in sin konkursansökan till tingsrÀtten i Eskilstuna.
Företaget omsatte omkring sju miljoner kronor under 2015 och Ärsresultatet var negativt med 180 000 kronor. OmsÀttningen under 2016 blir omkring tolv miljoner kronor, men ekonomin har varit anstrÀngd. Beskedet om neddragningarna i hemtjÀnsten blev för mycket, enligt företagets vd Charina Lidgren.
â Jag har inga skulder nu men jag vet att jag kommer att fĂ„ det. Jag tar mitt ansvar och avslutar det nu, innan jag har försatt företaget i svĂ„ra ekonomiska situationer och inte kan ge den omsorg som behövs till kunderna, sĂ€ger hon.
PÄ mÄndagen informerade hon personalen om att de snart kommer att vara utan jobb. Sedan ringde hon runt till större delen av företagets drygt 60 kunder, de flesta boende i Mariefred, och förklarade situationen för dem.
â Det var vĂ€ldigt kĂ€nslosamt och mĂ„nga blev ledsna. Jag har Ă€gnat mitt liv Ă„t det hĂ€r företaget under de senaste fem Ă„ren sĂ„ det kĂ€nns vĂ€ldigt tungt, sĂ€ger Charina Lidgren.
Ingen av kunderna kommer att hamna mellan stolarna, försÀkrar hon. De kommer att fÄ göra om sitt vÄrdval och vÀlja antingen kommunen eller en annan privat aktör.
â Vi överger inte nĂ„gon innan nĂ„gon annan tar över. Samtidigt kan det inte dra ut för mycket pĂ„ tiden, eftersom vi nu Ă€r ett konkursbo.
Sedan konkursbeskedet har kommunen förberett sig pĂ„ en volymökning. Ăven om inte alla 60 kunder kommer att vĂ€lja kommunal hemtjĂ€nst mĂ„ste kommunen vara beredd pĂ„ det.
-Vi tittar pÄ hur vi kan öka bemanningen, sÀger Monica Lindell Rylén (S), kommunalrÄd och ordförande för socialnÀmnden i StrÀngnÀs.
FÄr det hÀr nÄgra ekonomiska konsekvenser för kommunen?
â Det Ă€r svĂ„rt att bedöma. Det fĂ„r vi Ă„terkomma till.
Hon tycker att det Àr synd att hemtjÀnstföretaget gÄtt i konkurs.
â Det Ă€r vĂ€ldigt trĂ„kigt. Charina Lidgren Ă€r duktig och uppskattad och vi har haft ett bra samarbete med henne, sĂ€ger hon.
Genomsnittstiden hos en person med hemtjÀnst Àr jÀmförelsevis hög i StrÀngnÀs kommun, enligt Monica Lindell Rylén. Det Àr bland annat dÀr besparingar kan göras.
Genom att göra individuella bedömningar av hjÀlpbehovet, kan tiden minskas och pÄ sÄ vis sparas pengar för kommunen. I praktiken innebÀr det att de som har ett hjÀlpbehov ska fÄ hjÀlp, men att den som till exempel klarar av att damma i hemmet sjÀlv gör det i stÀllet för att fÄ hjÀlp med all stÀdning.
Det nya bedömningssystemet anvÀnds för alla hemtjÀnstkunder, oavsett vem som gör jobbet. Ett system som leder till fÀrre timmar för kommunens hemtjÀnst blir dÀrmed ocksÄ fÀrre timmar för de privata hemtjÀnstutövarna.
â Det Ă€r klart att det pĂ„verkar dem, sĂ€ger Monica Lindell RylĂ©n.
Hur kan kommunen göra för att underlÀtta för andra privata hemtjÀnstaktörer framöver?
â Vi har en bra dialog med dem och det vill vi fortsĂ€tta ha. De kan alltid ta kontakt med om de har frĂ„gor eller Ă„sikter.