Tages arkitektresa – hyllad pĂ„ gala

Omstridd i ungdomen, omfamnad med Ären. Nu hyllas Tage Hertzell för sina insatser för arkitekturen. "Rörande", sÀger 92-Äringen frÄn JÀder som en gÄng i tiden beskrevs som experimentglad.

"Extrem exteriör", löd ett omdöme om huset som Tage Hertzell ritade pÄ 50-talet. "Jag Àr okonventionell i tankarna och Àr inte bunden av förutfattade meningar", sÀger den 92-Ärige arkitekten.

"Extrem exteriör", löd ett omdöme om huset som Tage Hertzell ritade pÄ 50-talet. "Jag Àr okonventionell i tankarna och Àr inte bunden av förutfattade meningar", sÀger den 92-Ärige arkitekten.

Foto: Veronica Karlsson

KjulaÄs2020-03-14 21:25

Tage Hertzell var pÄ vÀg till gymmet hemma i Stockholm nÀr samtalet kom. Arkitekten trodde att nÄgon skojade med honom och bad att fÄ ringa upp. Men jodÄ, det stÀmde att fack- och branschförbundet Sveriges arkitekter Àmnade utse honom till hedersmedlem pÄ Arkitektgalan.

– Under förbundets historia Ă€r det enbart en handfull förunnat. Att pĂ„ det sĂ€ttet uppmĂ€rksamma Tage Hertzells insats för arkitekturen, bĂ„de som utövande arkitekt och som författare och teoretiker, Ă€r en Ă€ra och en glĂ€dje, sĂ€ger förbundsordförande Tatjana Joksimović.

Den 10 mars stod 92-Äringen pÄ Konserthusets scen och mottog utmÀrkelsen.

– En bonnpojke frĂ„n JĂ€der, tĂ€nk sĂ„ det kan gĂ„, sĂ€ger Tage Hertzell och lĂ„ter uppriktigt tagen nĂ€r han slĂ„r sig ner i vardagsrumssoffan hemma hos brorsonen i byn BrĂ€nne utanför Kjula.

Platsen Àr vald med omsorg, det var nÀmligen hÀr den unge arkitektstudenten orsakade uppstÄndelse pÄ 50-talet. NÀr systern med make skulle bygga ritade han efter just deras behov. Ledorden var funktion och estetik. Det innebar en öppen planlösning samt att huset skulle harmoniera med intilliggande natur, en sluttande tallbacke. Resultatet vÀckte bestörtning. Det lÄngsmala bruna trÀhuset fick epitetet "experimenthus".

– Nocken ligger snett, pĂ„ "fel" ledd. Högsta punkten ligger inte i mitten. Det blev lite som en bild av terrĂ€ngen. Jag gick pĂ„ KTH dĂ€r vi tĂ€nkte fritt och inte var sĂ„ bundna av tradition. Men nĂ„got experimenthus var det inte. 

DÀrom rÄdde delade meningar. I Eskilstuna- Kuriren den 12 juni 1956 kunde man lÀsa om dess "extremt utformade exteriör" som liknades vid "en militÀrbarack med pikant profil". LÀnsbostadsnÀmnden sa nej, bygglov uteblev. Tage Hertzell överklagade och Àrendet nÄdde till slut regeringsnivÄ.

– Jag har hört att Gunnar StrĂ€ng sa "det Ă€r klart de ska fĂ„ bygga detta". 

SĂ„ blev det. Brorsonen Örjan Hertzell, numera boende i huset tillsammans med mamman, menar att kĂ€nslan Ă€n i dag Ă€r modern. 

– Jag brukar frĂ„ga besökare om de kan gissa nĂ€r det byggdes. Ingen sĂ€ger 50-talet.

KarriÀren tog fart. En ladugÄrd förvandlades till klubbhus pÄ Flens golfbana. DÀrefter tog byggmÀstaren Hans Pettersson kontakt och ville ha hjÀlp med en villa.

– Han hade rĂ„d sĂ„ jag ritade sĂ„ exklusivt jag kunde. Han följde ritningarna i detalj, det var en fantastisk upplevelse. Och det blev bra. 

SÄ smÄningom gick arkitekten samman med kamrater frÄn studietiden och startade arkitektkontoret A4. Sent 60-tal Ätog han sig uppdraget vars avtryck banade vÀg för hedersutmÀrkelsen ett halvt sekel senare: Karlahuset pÄ kvarteret Garnisonen.

– Stockholms lĂ€ngsta raka byggnad och ett exempel pĂ„ strukturalism. Det typiska för stilen Ă€r att det ska vara en flexibel plan som kan anpassas till olika hyresgĂ€ster. Jag jobbade med kontrasten mellan grova betongytor och finare ytor och skrev senare boken "Betongens yta".

Samtalet lider mot sitt slut. Tage Hertzell tar pÄ sig ytterrocken, greppar portföljen som följt med sedan ungdomsÄren och traskar runt huset för att hitta rÀtt vinkel för bildtagning.

– Ser du, fasaden har samma fĂ€rg som tallarna, sĂ€ger han och vĂ€jer inte för ett rejĂ€lt dike.

– Inga problem, jag Ă€r ju bara 92!

NĂ€r slutade du jobba?

– Det har jag inte gjort – till fruns förtvivlan. Nu söker jag finansiĂ€rer till ett digitalt arkitekturarkiv och hĂ„ller pĂ„ med en digital utgĂ„va av "Betongens yta".

UtmÀrkelsens motivering

Del av motiveringen:"Tage Hertzells arkitektur lÄter betraktaren och anvÀndaren upptÀcka nya saker. Ingenstans syns detta tydligare Àn i kvarteret Garnisonen, den svenska strukturalismens storverk som vecklar ut sig i rum bortom rum oÀndligt. Hertzells noggranna omsorg om arkitekturens möjligheter, sÄvÀl i de stora strukturerna som i materialens verkan hör till den svenska efterkrigsarkitekturens finaste arv. I arkitektur och verk syns ocksÄ en upptÀckarglÀdje, vÀl synlig i boken Betongens yta.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!