Jakob Jansson gÀst i AffÀrslivspodden

Plus Katrineholms vd Jakob Jansson gÀstar AffÀrslivspodden för ett samtal om vÀrderingar, karriÀren och arbetet med Katrineholms nya platsmarknadsföring.

Jakob Jansson, vd Plus Katrineholm.

Jakob Jansson, vd Plus Katrineholm.

Foto: Joachim Sorbe

Katrineholm2022-10-13 14:00

Jakob Jansson Ă€r sedan i februari vd för destinationsbolaget Plus Katrineholm. 

– Jag tycker att jag kommit in ganska bra jobbet och jag har ocksĂ„ blivit vĂ€ldigt fint vĂ€lkomnad, sĂ€ger han i AffĂ€rslivspodden som produceras av AffĂ€rsliv i samarbete med Almi. 

Ett av Jakob Janssons uppdrag Ă€r att tillsammans med Camilla Lindgren pĂ„ Katrineholms kommun ta fram en ny strategi för Katrineholms platsmarknadsföring. 

– Katrineholm Ă€r ju en tidigare industridrake, och nu 10-15 Ă„r senare nĂ€r mĂ„nga av de hĂ€r mĂ€nniskorna har flyttat och jobben försvunnit sĂ„ har nĂ„gonting annat hĂ€nt. Det Ă€r mĂ„nga bygder - inte minst dĂ€r jag kommer ifrĂ„n i VĂ€rmland - som kanske inte har haft den utvecklingen till nĂ„gonting positivt. HĂ€r har vi mĂ„nga fler företag idag, nya arbetstillfĂ€llen och andra saker som vĂ€xer, sĂ€ger Jakob.  

– Det finns en kraft hĂ€r och en potential. 

Strategin för Katrineholms platsmarknadsföring ska vara klar till Ă„rsskiftet. En frĂ„ga som man har att ta stĂ€llning till Ă€r framtiden för Katrineholms nuvarande platsvarumĂ€rke "Sveriges LustgĂ„rd". 

– Det som jag tycker att flera röster vittnar om Ă€r just att det inte har en sĂ„dan hel 360-tĂ€ckning, alla kan inte anvĂ€nda det. Man kĂ€nner sig inte som en del utav det och dĂ„ Ă€r det nĂ„gonting som saknas, sĂ€ger Jakob i avsnittet. 

NĂ€r han fĂ„r frĂ„gan om platsvarumĂ€rket "Sveriges LustgĂ„rd" har spelat ut sin roll svarar Jakob att han tror att kommuninvĂ„narna mĂ„ste svara pĂ„ det tillsammans. MĂ„nga har redan fĂ„tt komma till tals under processen och han sĂ€ger att man kommer att fortsĂ€tta att arbeta för att nĂ„ Ă€nnu fler. Jakob sĂ€ger i podden att han tycker att det Ă€r skönt att man i vĂ€stra Sörmland har börjat prata mer om vad som hĂ€nder pĂ„ en plats Ă€n om hur man benĂ€mner den. Han menar att det ligger i tiden att gĂ„ ifrĂ„n tidigare kĂ€nda slogans. 

– Det tror jag Ă€r den stora förflyttningen i det hĂ€r arbetet. 

Innan Jakob började pĂ„ Plus Katrineholm var han marknads- och insamlingschef pĂ„ den ideella organisationen Mentor Sverige. Han Ă€r utbildad inom marknadsföring, information och kommunikation. Han har Ă€ven studerat designvetenskap. Jakob har drivit eget företag under Ă„tta Ă„r och varit engagerad i föreningslivet. Han har bland annat varit ordförande för Stockholms handbollsförbund och ansvarig för internationella mĂ€sterskap. Han tycker mer om att utveckla Ă€n att förvalta. Han sĂ€ger att han Ă€r vĂ€rderingsdriven. 

– Det kommer utav en medmĂ€nsklighet som framförallt min mamma tror jag har lĂ€rt mig. 

– Ofta sĂ„ kan man göra mer i de sammanhang man Ă€r i för fler Ă€n vad man kanske tror. 

Han nĂ€mner som ett konkret exempel att turistinformationen i somras hade feriearbetare med olika bakgrunder och i olika Ă„ldrar. Jakob menar att en av hans mest framtrĂ€dande egenskaper Ă€r öppenhet. Öppenhet handlar för honom bland annat om att vĂ„ga prova olika saker utan att vara rĂ€dd för att göra fel. Han sĂ€ger att han alltid har gillat att göra bra ifrĂ„n sig. PĂ„ fritiden trĂ€nar han en hel del. Han tycker om att resa och sĂ€ger att han för det mesta brukar ha nĂ„gon form av utvecklingsprojekt pĂ„ gĂ„ng. 

– Just nu sĂ„ har jag precis skickat in en ansökan och hoppas jag fĂ„r gĂ„ pĂ„ kvĂ€llskurser pĂ„ Konstfack och lĂ€ra mig rita lite bĂ€ttre. 

Han tycker om att tillĂ€gna sig nya kunskaper och lĂ€ser ganska mycket facklitteratur. Jakob lever tillsammans med en partner pĂ„ Södermalm i Stockholm och har en stor familj pĂ„ framförallt sin mammas sida. 

– Ett riktigt matriarkat som umgĂ„s och spenderar en vecka pĂ„ vĂ€stkusten tillsammans, hĂ€nger i VĂ€rmland en hel del, Ă„ker lite skidor varje Ă„r ocksĂ„. 

– Sedan sĂ„ försöker jag ju dĂ„ hitta nĂ„got litet torp eller en liten tomt pĂ„ ett fint stĂ€lle hĂ€r i Sörmland som kan bli en liten större del av vardagen hĂ€r framöver. 

Du kan lyssna pÄ avsnittet i sin helhet pÄ AffÀrslivspodden som finns dÀr poddar finns.

Plus Katrineholm

Plus Katrineholm Àgs till 70 procent av nÀringslivet och till 30 procent av Katrineholms kommun. Bolagets affÀrsomrÄden Àr turism, evenemang och möten. Uppdraget Àr att öka destinationens attraktionskraft genom att skapa bÀttre förutsÀttningar för företag, boende och besökare i Katrineholm och KFV-regionen.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!