Jakob Jansson Àr sedan i februari vd för destinationsbolaget Plus Katrineholm.
â Jag tycker att jag kommit in ganska bra jobbet och jag har ocksĂ„ blivit vĂ€ldigt fint vĂ€lkomnad, sĂ€ger han i AffĂ€rslivspodden som produceras av AffĂ€rsliv i samarbete med Almi.
Ett av Jakob Janssons uppdrag Àr att tillsammans med Camilla Lindgren pÄ Katrineholms kommun ta fram en ny strategi för Katrineholms platsmarknadsföring.
â Katrineholm Ă€r ju en tidigare industridrake, och nu 10-15 Ă„r senare nĂ€r mĂ„nga av de hĂ€r mĂ€nniskorna har flyttat och jobben försvunnit sĂ„ har nĂ„gonting annat hĂ€nt. Det Ă€r mĂ„nga bygder - inte minst dĂ€r jag kommer ifrĂ„n i VĂ€rmland - som kanske inte har haft den utvecklingen till nĂ„gonting positivt. HĂ€r har vi mĂ„nga fler företag idag, nya arbetstillfĂ€llen och andra saker som vĂ€xer, sĂ€ger Jakob.
â Det finns en kraft hĂ€r och en potential.
Strategin för Katrineholms platsmarknadsföring ska vara klar till Ärsskiftet. En frÄga som man har att ta stÀllning till Àr framtiden för Katrineholms nuvarande platsvarumÀrke "Sveriges LustgÄrd".
â Det som jag tycker att flera röster vittnar om Ă€r just att det inte har en sĂ„dan hel 360-tĂ€ckning, alla kan inte anvĂ€nda det. Man kĂ€nner sig inte som en del utav det och dĂ„ Ă€r det nĂ„gonting som saknas, sĂ€ger Jakob i avsnittet.
NÀr han fÄr frÄgan om platsvarumÀrket "Sveriges LustgÄrd" har spelat ut sin roll svarar Jakob att han tror att kommuninvÄnarna mÄste svara pÄ det tillsammans. MÄnga har redan fÄtt komma till tals under processen och han sÀger att man kommer att fortsÀtta att arbeta för att nÄ Ànnu fler. Jakob sÀger i podden att han tycker att det Àr skönt att man i vÀstra Sörmland har börjat prata mer om vad som hÀnder pÄ en plats Àn om hur man benÀmner den. Han menar att det ligger i tiden att gÄ ifrÄn tidigare kÀnda slogans.
â Det tror jag Ă€r den stora förflyttningen i det hĂ€r arbetet.
Innan Jakob började pÄ Plus Katrineholm var han marknads- och insamlingschef pÄ den ideella organisationen Mentor Sverige. Han Àr utbildad inom marknadsföring, information och kommunikation. Han har Àven studerat designvetenskap. Jakob har drivit eget företag under Ätta Är och varit engagerad i föreningslivet. Han har bland annat varit ordförande för Stockholms handbollsförbund och ansvarig för internationella mÀsterskap. Han tycker mer om att utveckla Àn att förvalta. Han sÀger att han Àr vÀrderingsdriven.
â Det kommer utav en medmĂ€nsklighet som framförallt min mamma tror jag har lĂ€rt mig.
â Ofta sĂ„ kan man göra mer i de sammanhang man Ă€r i för fler Ă€n vad man kanske tror.
Han nĂ€mner som ett konkret exempel att turistinformationen i somras hade feriearbetare med olika bakgrunder och i olika Ă„ldrar. Jakob menar att en av hans mest framtrĂ€dande egenskaper Ă€r öppenhet. Ăppenhet handlar för honom bland annat om att vĂ„ga prova olika saker utan att vara rĂ€dd för att göra fel. Han sĂ€ger att han alltid har gillat att göra bra ifrĂ„n sig. PĂ„ fritiden trĂ€nar han en hel del. Han tycker om att resa och sĂ€ger att han för det mesta brukar ha nĂ„gon form av utvecklingsprojekt pĂ„ gĂ„ng.
â Just nu sĂ„ har jag precis skickat in en ansökan och hoppas jag fĂ„r gĂ„ pĂ„ kvĂ€llskurser pĂ„ Konstfack och lĂ€ra mig rita lite bĂ€ttre.
Han tycker om att tillÀgna sig nya kunskaper och lÀser ganska mycket facklitteratur. Jakob lever tillsammans med en partner pÄ Södermalm i Stockholm och har en stor familj pÄ framförallt sin mammas sida.
â Ett riktigt matriarkat som umgĂ„s och spenderar en vecka pĂ„ vĂ€stkusten tillsammans, hĂ€nger i VĂ€rmland en hel del, Ă„ker lite skidor varje Ă„r ocksĂ„.
â Sedan sĂ„ försöker jag ju dĂ„ hitta nĂ„got litet torp eller en liten tomt pĂ„ ett fint stĂ€lle hĂ€r i Sörmland som kan bli en liten större del av vardagen hĂ€r framöver.
Du kan lyssna pÄ avsnittet i sin helhet pÄ AffÀrslivspodden som finns dÀr poddar finns.