CoronaprÀglad isbrytarsÀsong startar

Det Àr en ovanlig isbrytarsÀsong som inleds i helgen. Smittspridning ombord pÄ isbrytarna kan orsaka stora störningar i verksamheten, och i förlÀngningen för fartygstrafiken i Bottenviken.

Isbrytarna Atle, Frej och Oden vid kaj i hamnen i LuleÄ. Arkivbild.

Isbrytarna Atle, Frej och Oden vid kaj i hamnen i LuleÄ. Arkivbild.

Foto: Pontus Lundahl/TT

Vetenskap & teknologi2020-12-23 20:35

Än dröjer det innan Sjöfartsverket rĂ€knar med att behöva skicka ut nĂ„gra isbrytare pĂ„ uppdrag. Men pĂ„ lördag införs den första av de Ă„rliga restriktionerna för vintersjöfarten – den som kör ett fartyg som inte Ă€r anpassat för is kan heller inte rĂ€kna med att fĂ„ hjĂ€lp av en isbrytare.

Syftet med restriktionen, som kan sÀgas markera starten pÄ issÀsongen, Àr att se till att fartyg som inte Àr lÀmpade för is slutar trafikera det aktuella omrÄdet. Förutom att minska risken för olyckor innebÀr det att isbrytarna slipper ge sig ut till havs för att hjÀlpa fartyg som inte Àr anpassade för vintersjöfart.

– Den mest effektiva och miljövĂ€nliga isbrytningen du kan göra Ă€r den som inte sker. Det Ă€r mycket kraft i maskinerna i isbrytare av den hĂ€r storleken. NĂ€r vi trycker pĂ„ startknappen gĂ„r det Ă„t mellan tvĂ„ och fyra ton brĂ€nsle i timmen, sĂ€ger Amund Lindberg, driftledare vid isbrytarledningen hos Sjöfartsverket.

Isbrytare i Helsingborg

I vÀntan pÄ utryckningar har verksamheten fÄtt coronaanpassas. Isbrytaren Oden som ficks stÀlla in sommarens polarexpedition ligger i Helsingborg istÀllet för i LuleÄ. Det ska förkorta resvÀgen till fartyget för personalen, som till stor del kommer frÄn södra Sverige.

PÄ en enhet har personalen gÄtt med pÄ att förlÀnga sina turer, frÄn de brukliga tvÄ veckorna till fyra veckor. Skiften ska heller inte överlappa, utan hela besÀttningen byts ut efter fyra veckor.

Inte bara arbetsplats

Personalen har gjort antikroppstester med jÀmna mellanrum sedan i vÄras, och Sjöfartsverket stÄr i kontakt med smittskyddet för att snabbt kunna fÄ tillgÄng till omfattande testning vid behov.

– Sedan kan vi sjĂ€lvfallet inte garantera att det blir smittfritt ombord, fĂ„r man smitta ombord pĂ„ ett fartyg Ă€r det jĂ€ttesvĂ„rt. Blir det spridning kommer det pĂ„verka verksamheten, men det finns planer för hur vi ska agera i olika situationer, sĂ€ger Amund Lindberg.

– Det Ă€r inte bara en arbetsplats för besĂ€ttningen, det Ă€r deras hem ocksĂ„. Man Ă€r ju ombord nĂ€r arbetsdagen Ă€r slut, sĂ€ger Amund Lindberg.

SMHI:s senaste prognoser indikerar inte att nÄgon is Àr pÄ vÀg att lÀgga sig över Bottenviken. Men Amund Lindberg hoppas att isbrytarna fÄ ge sig ut tidigare Àn den rekordmilda förra vintern, dÄ den första assistansen skedde i slutet av januari.

– Vi som jobbar med isbrytning Ă€lskar ju is. Det Ă€r inte sĂ„ att vi önskar svĂ„ra isförhĂ„llanden, för vi kĂ€nner ju till konsekvenserna och kostnaderna för industrin. Men sedan Ă€r det fruktansvĂ€rt vackert med is, det blir en helt annan vĂ€rld ute till havs, sĂ€ger Amund Lindberg.

Fem egna isbrytare

Sjöfartsverket har fem egna isbrytare: Ale, Atle, Frej, Oden och Ymer. Vid behov hyrs externa resurser i form av bland annat bogserbÄtar in.

Sjöfartsverket bryter is till havs och assisterar, dirigerar, leder och bogserar fartyg som har problem med att komma fram.

Sverige och Finland har sedan nÄgra Är tillbaka ett mycket nÀra samarbete angÄende isbrytningen, vilket kan innebÀra att det ibland Àr en finlÀndsk isbrytare som assisterar trafiken till en svensk hamn och omvÀnt.

KÀlla: Sjöfartsverket

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!