Det Àr bara Taiwan som presterar bÀttre Àn Sverige i kunskapsmÀtningen ICCS, som testar vad elever kan om och har för engagemang i demokrati- och samhÀllsfrÄgor. Det Àr frÄgor som tas upp i flera Àmnen, men frÀmst i samhÀllskunskap.
Med 565 poÀng har Sverige ett bÀttre resultat Àn bland andra Polen, Estland och Norge. Sverige har ocksÄ högre poÀng Àn Danmark, men skillnaden ligger inom felmarginalen.
Trots en hög svensk snittpoÀng ökar skillnaderna mellan elever med lÀgre socioekonomisk bakgrund och de med hög.
ââSverige ligger i topp men vi har inte en likvĂ€rdig skola, sĂ€ger Peter Fredriksson, generaldirektör pĂ„ Skolverket, vid en presstrĂ€ff nĂ€r resultaten presenteras.
Det ska ocksÄ sÀgas att svenska Ättondeklassare presterade bÀttre i föregÄende ICCS, 2016, dÄ resultatet blev 579 poÀng. à andra sidan Àr nedgÄngen en generell trend bland lÀnderna som deltog bÄde dÄ och nu. Vad det beror pÄ finns inget egentligt svar pÄ, men mÄnga förklarar det med pandemin.
ââNĂ€r vi tittar pĂ„ resultatutvecklingen, sĂ„ Ă€r det svĂ„rt att förklara försĂ€mringen med nĂ„got annat Ă€n pandemin. Det Ă€r inte rimligt att tro att alla lĂ€nders skolor har blivit sĂ€mre plötsligt, sĂ€ger Peter Fredriksson.
Ăkade gap
Det kanske mest problematiska för svensk del Àr att skolan alltsÄ Äterigen visar sig ha stora resultatskillnader mellan olika elevgrupper. Samma mönster har synts i en rad tidigare studier. I ICCS 2022 fÄr elever med högutbildade förÀldrar högre poÀng Àn elever frÄn lÄgutbildade hem och svenskfödda fÄr bÀttre resultat Àn elever som invandrat.
ââVi har ett problem med likvĂ€rdigheten i svenska skolan. Elever möter skolor med vĂ€ldigt olika kvalitet, sĂ€ger Fredriksson.
Socioekonomisk bakgrund Àr den faktor som spelar störst roll för elevernas resultat. Och skillnaderna mellan grupperna ökar jÀmfört med tidigare undersökningar.
ââSverige Ă€r ett av lĂ€nderna med störst skillnad mellan hög och lĂ„g socioekonomisk bakgrund. Socioekonomi spelar större roll Ă€n migrationsbakgrund, sĂ€ger Stephanie Plenty, projektledare för ICCS 2022 pĂ„ Skolverket.
Peter Fredriksson trycker pÄ att alla skolor behöver bli bÀttre pÄ att lÀra elever om demokrati.
ââHuvudmĂ€nnen har det yttersta ansvaret och de behöver fördela resurserna utifrĂ„n elevernas behov, sĂ€ger han.
Killarna kommer inte heller upp i samma poÀng som tjejerna. Det svenska gapet har ökat markant sedan den första ICCS-studien 2009. De 37 poÀng som skiljer mellan tjejer och killar i ICCS 2022 Àr det nÀst största av alla lÀnders, bara Bulgarien har ett större.
Men Sverige Àr inte ensamt om att ha stora skillnader inom sitt skolsystem. IEA ser samma mönster hos andra lÀnder.
OmvÀlvande hÀndelser
ICCS mÀter ocksÄ attityder, och det visar sig bland annat att svenska Ättondeklassare har ett högt förtroende för samhÀllsinstitutioner. Andelen elever som uttrycker stöd för invandrares lika rÀttigheter Àr större i Sverige Àn i mÄnga andra lÀnder.
ICCS 2022 genomfördes i marsâapril 2022, det vill sĂ€ga nĂ€r 15-Ă„ringar vĂ€rlden över fĂ„tt erfarenhet av en svĂ„r pandemi, förstĂ„tt vidden av klimatförĂ€ndringarna och att ett krig brutit ut i Europa. Svenska tonĂ„ringar hade i april 2022 ocksĂ„ fĂ„tt vĂ€nja sig vid tĂ€ta rapporteringar om skjutningar och gĂ€ngkriminalitet.
IEA understryker hur viktigt det Àr att skolan lÀr eleverna att förstÄ sitt samhÀlle och att orientera rÀtt i informationsflödet.
ICCS samlade dock inte mer Àn 22 lÀnder. Exempelvis saknas denna gÄng Finland, vars elever hört till de allra bÀsta i de tidigare tvÄ ICCS-mÀtningarna. LÀnder som USA, Kanada, Japan och Sydkorea deltar inte.