Svenska elever pÄ toppnivÄ i nytt test

Svenska Ättondeklassare presterar pÄ toppnivÄ i samhÀllsfrÄgor. I ett internationellt kunskapstest placerar sig Sverige pÄ andra plats. Men svensk skola visar stora resultatskillnader beroende pÄ elevens bakgrund. Det Àr ocksÄ en anmÀrkningsvÀrt stor skillnad mellan tjejer och killar.

Skolverkets generaldirektör Peter Fredriksson och Stephanie Plenty, undervisningsrÄd och projektledare för ICCS, presenterar undersökningen.

Skolverkets generaldirektör Peter Fredriksson och Stephanie Plenty, undervisningsrÄd och projektledare för ICCS, presenterar undersökningen.

Foto: Henrik Montgomery/TT

Utbildning2023-11-28 10:00

Det Àr bara Taiwan som presterar bÀttre Àn Sverige i kunskapsmÀtningen ICCS, som testar vad elever kan om och har för engagemang i demokrati- och samhÀllsfrÄgor. Det Àr frÄgor som tas upp i flera Àmnen, men frÀmst i samhÀllskunskap.

Med 565 poÀng har Sverige ett bÀttre resultat Àn bland andra Polen, Estland och Norge. Sverige har ocksÄ högre poÀng Àn Danmark, men skillnaden ligger inom felmarginalen.

Trots en hög svensk snittpoÀng ökar skillnaderna mellan elever med lÀgre socioekonomisk bakgrund och de med hög.

– Sverige ligger i topp men vi har inte en likvĂ€rdig skola, sĂ€ger Peter Fredriksson, generaldirektör pĂ„ Skolverket, vid en presstrĂ€ff nĂ€r resultaten presenteras.

Det ska ocksĂ„ sĂ€gas att svenska Ă„ttondeklassare presterade bĂ€ttre i föregĂ„ende ICCS, 2016, dĂ„ resultatet blev 579 poĂ€ng. Å andra sidan Ă€r nedgĂ„ngen en generell trend bland lĂ€nderna som deltog bĂ„de dĂ„ och nu. Vad det beror pĂ„ finns inget egentligt svar pĂ„, men mĂ„nga förklarar det med pandemin.

– NĂ€r vi tittar pĂ„ resultatutvecklingen, sĂ„ Ă€r det svĂ„rt att förklara försĂ€mringen med nĂ„got annat Ă€n pandemin. Det Ă€r inte rimligt att tro att alla lĂ€nders skolor har blivit sĂ€mre plötsligt, sĂ€ger Peter Fredriksson.

Ökade gap

Det kanske mest problematiska för svensk del Àr att skolan alltsÄ Äterigen visar sig ha stora resultatskillnader mellan olika elevgrupper. Samma mönster har synts i en rad tidigare studier. I ICCS 2022 fÄr elever med högutbildade förÀldrar högre poÀng Àn elever frÄn lÄgutbildade hem och svenskfödda fÄr bÀttre resultat Àn elever som invandrat.

– Vi har ett problem med likvĂ€rdigheten i svenska skolan. Elever möter skolor med vĂ€ldigt olika kvalitet, sĂ€ger Fredriksson.

Socioekonomisk bakgrund Àr den faktor som spelar störst roll för elevernas resultat. Och skillnaderna mellan grupperna ökar jÀmfört med tidigare undersökningar.

– Sverige Ă€r ett av lĂ€nderna med störst skillnad mellan hög och lĂ„g socioekonomisk bakgrund. Socioekonomi spelar större roll Ă€n migrationsbakgrund, sĂ€ger Stephanie Plenty, projektledare för ICCS 2022 pĂ„ Skolverket.

Peter Fredriksson trycker pÄ att alla skolor behöver bli bÀttre pÄ att lÀra elever om demokrati.

– HuvudmĂ€nnen har det yttersta ansvaret och de behöver fördela resurserna utifrĂ„n elevernas behov, sĂ€ger han.

Killarna kommer inte heller upp i samma poÀng som tjejerna. Det svenska gapet har ökat markant sedan den första ICCS-studien 2009. De 37 poÀng som skiljer mellan tjejer och killar i ICCS 2022 Àr det nÀst största av alla lÀnders, bara Bulgarien har ett större.

Men Sverige Àr inte ensamt om att ha stora skillnader inom sitt skolsystem. IEA ser samma mönster hos andra lÀnder.

OmvÀlvande hÀndelser

ICCS mÀter ocksÄ attityder, och det visar sig bland annat att svenska Ättondeklassare har ett högt förtroende för samhÀllsinstitutioner. Andelen elever som uttrycker stöd för invandrares lika rÀttigheter Àr större i Sverige Àn i mÄnga andra lÀnder.

ICCS 2022 genomfördes i mars–april 2022, det vill sĂ€ga nĂ€r 15-Ă„ringar vĂ€rlden över fĂ„tt erfarenhet av en svĂ„r pandemi, förstĂ„tt vidden av klimatförĂ€ndringarna och att ett krig brutit ut i Europa. Svenska tonĂ„ringar hade i april 2022 ocksĂ„ fĂ„tt vĂ€nja sig vid tĂ€ta rapporteringar om skjutningar och gĂ€ngkriminalitet.

IEA understryker hur viktigt det Àr att skolan lÀr eleverna att förstÄ sitt samhÀlle och att orientera rÀtt i informationsflödet.

ICCS samlade dock inte mer Àn 22 lÀnder. Exempelvis saknas denna gÄng Finland, vars elever hört till de allra bÀsta i de tidigare tvÄ ICCS-mÀtningarna. LÀnder som USA, Kanada, Japan och Sydkorea deltar inte.

Fakta: Resultat ICCS 2022

Sverige hade den nÀst högsta poÀngen i ICCS 2022. (PoÀng i föregÄende ICCS, 2016, inom parentes.)

Taiwan: 583 (581)

Sverige: 565 (579)

Danmark 556 (586)

Polen: 554 (-)

Estland: 545 (546)

Kroatien: 531 (531)

Norge: 529 (564)

Italien: 523 (524)

Spanien: 510 (-)

Litauen: 509 (518)

NederlÀnderna: 508 (523)

Frankrike: 508 (-)

Slovenien: 504 (532)

Slovakien: 501 (-)

Lettland: 490 (492)

Malta: 490 (491)

RumÀnien: 470 (-)

Serbien: 464 (-)

Cypern: 459 (-)

Brasilien: 457 (-)

Bulgarien: 456 (485)

Colombia: 452 (482)

MedelvÀrde: 507 (517)

För de 13 lÀnder som deltagit i samtliga tre ICCS-studier (dÀribland Taiwan, Sverige, Danmark och Norge Àr medelpoÀngen 516 för 2022 och 531 för 2016.

PoÀngskillnaden mellan Sverige och Danmark ligger inom felmarginalen. Det Àr alltsÄ inte statistiskt sÀkerstÀllt att Sverige Àr bÀttre Àn Danmark.

IEA pÄpekar att Danmarks och Brasiliens resultat mÄste iakttas med viss försiktighet eftersom lÀndernas urval inte fullt ut uppfyller IEA:s kvalitetskrav. IEA:s exkluderar de bÄda lÀnderna i utrÀkningen av internationellt medelvÀrde. IEA:s medelvÀrde blir dÀrför 508.

KĂ€lla: IEA och Skolverket


Fakta: Om studien

ICCS stÄr för International Civic and Citizenship Education Study.

Ansvarig för ICCS Àr forskarorganisationen International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA).

Ansvarigt för genomförandet i Sverige Àr Skolverket.

I ICCS 2022 deltog totalt 82 000 Ă„ttondeklassare i 22 lĂ€nder/regioner/delstater.

I Sverige deltog nĂ€rmare 3 300 elever pĂ„ 149 skolor.

Den svenska exkluderingsgraden var 6,4 procent, det internationella genomsnittet 4,3 procent.

Studien genomfördes i april 2022, sÄ det Àr frÀmst elever födda 2007 som deltagit.

KĂ€llor: IEA och Skolverket


Fakta: Vilka slags frÄgor har eleverna fÄtt?

I ICCS fÄr eleverna svara pÄ frÄgor om demokratiska principer och samhÀllsuppbyggnad.

Det kan handla om likhet inför lagen, pressfrihet och röstrÀtt, hur lagar stiftas, domstolars och försvarets respektive roller.

Svaren placeras pĂ„ olika kunskapsnivĂ„er, A–D. PĂ„ nivĂ„ D kan eleven kĂ€nna igen grundlĂ€ggande drag i en demokrati, pĂ„ nivĂ„ A kan eleven föra resonemang.

ICCS stÀller ocksÄ frÄgor om elevers attityder till samhÀlle och politik, samt om elevernas engagemang i samhÀllsfrÄgor.

KĂ€llor: IEA och Skolverket


Fakta: NÄgra andra mÀtningar Sverige deltar i

Sverige deltar i flera olika internationella kunskapsmÀtningar. ICCS Àr en relativt liten undersökning, med ett 20-tal deltagande lÀnder i de tvÄ senaste mÀtningarna. Den första ICCS gjordes 2009 och hade dÄ 38 deltagande lÀnder.

I maj i Är presenterades resultaten frÄn Pirls 2021. Pirls (Progress in international reading literacy study) mÀter lÀsförmÄgan hos fjÀrdeklassare. Elever i 65 lÀnder deltog i Pirls 2021. Det svenska resultatet var negativt: lÀgre snittpoÀng och ökad andel svaga lÀsare.

Timss mÀter fjÀrde- och Ättondeklassares kunskaper i matematik och naturvetenskap. Genomförs vart fjÀrde Är, i den nÀst senaste deltog mer Àn 60 lÀnder. Resultaten frÄn senaste Timss kommer 2024.

Huvudansvarig för ICCS, Pirls och Timss Àr forskningsorganisationen IEA.

OECD ansvarar för den mest kÀnda mÀtningen: Pisa (Programme for International Student Assessment). Testar 15-Äringars förmÄgor i lÀsning, matematik och naturvetenskap. Genomförs vart tredje Är, resultatet frÄn Pisa 2022 presenteras den 5 december. Ett 80-tal lÀnder har deltagit.

Mer information om internationella kunskapsmÀtningar finns pÄ Skolverkets hemsida.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!