Fler svenska elever Àr svaga lÀsare

LÀsförmÄgan hos svenska fjÀrdeklassare har försÀmrats kraftigt, visar den globala studien Pirls. FörsÀmringen syns inte bland de duktigaste lÀsarna, utan det Àr gruppen svaga lÀsare som har vuxit. Kunskapsklyftorna i svensk skola har alltsÄ ökat.

Andel svenska elever i fjÀrde klass i respektive kunskapsnivÄ, procent.

Andel svenska elever i fjÀrde klass i respektive kunskapsnivÄ, procent.

Foto: Anders Humlebo/TT

Utbildning2023-05-16 10:00

– Vi Ă€r bekymrade pĂ„ Skolverket över att vi har en segregerad skola och en bristande likvĂ€rdighet i skolan. Den hĂ€r studien bekrĂ€ftar den bilden och förstĂ€rker den till och med, sĂ€ger Skolverkets generaldirektör Peter Fredriksson.

LÀstestet Pirls genomförs vart femte Är. Resultatet frÄn den senaste omgÄngen 2021 visar att de svenska fjÀrdeklassarna fick 544 poÀng. Det Àr en tydlig försÀmring frÄn 2016 Ärs resultat pÄ 555 poÀng.

SvÄrt klara skolan

Men försÀmringen har alltsÄ inte drabbat de allra skickligaste lÀsarna. DÀremot har gruppen som lÀser pÄ hög nivÄ krympt och gruppen pÄ lÄg nivÄ ökat. Och kanske mest illavarslande: Elever som inte klarar den lÀgsta nivÄn utgör nu 5 procent. I alla tidigare Pirls har andelen varit 2 procent.

– Det som Ă€r allvarligt Ă€r att vi har elever pĂ„ en nivĂ„ som gör att de har svĂ„rt att klara skolarbetet, och antalet elever pĂ„ den nivĂ„n ökar, sĂ€ger Peter Fredriksson och tillstĂ„r att svensk skola inte kan ges fullt ut godkĂ€nt.

Av Skolverkets Pirlsrapport framgÄr ocksÄ att elevernas resultat Àr fortsatt starkt kopplat till familjebakgrund. Elever frÄn vÀlutbildade hem, vÀlförsedda med böcker, klarar sig mycket bÀttre Àn elever frÄn resurssvaga hem. Resultatskillnaden Àr sÄ stor som 91 poÀng i lÀstestet.

PÄ liknande sÀtt lÀser flickor fortsatt bÀttre Àn pojkar, barn i svensksprÄkiga familjer klarar sig bÀttre Àn elever som talar ett annat sprÄk hemma och elever som gÄr i skolor dÀr mÄnga kommer frÄn resursstarka hem klarar sig bÀttre Àn elever i skolor i resurssvagare omrÄden.

Kopplas till pandemin

Trots dessa klyftor, och trots ett sÀmre resultat Àn 2016 klarar sig Sverige ÀndÄ relativt vÀl i en internationell jÀmförelse. De flesta lÀnder viker av nedÄt i sin resultatkurva, vilket ses som en följd av pandemin. Endast fyra lÀnder/regioner har ett signifikant bÀttre resultat Àn Sverige. Sverige hör till en "nÀst bÀst-grupp", med bland andra Finland, Danmark och Norge.

Den negativa trenden kopplas alltsÄ till pandemin. Som bekant hade en rad lÀnder lÄnga perioder av skolstÀngningar, vilket antas ha lett till ett kunskapstapp.

Sverige valde ju dÀremot att hÄlla skolorna öppna för de yngre eleverna. Men det verkar inte ha hjÀlpt.

– Det var en bra vĂ€g att gĂ„. Eleverna fick ett socialt sammanhang och kunde delta i aktiviteter. Men trots att skolorna var öppna pĂ„verkades kvaliteten i undervisningen eftersom lĂ€rare och elever var sjuka, sĂ€ger Peter Fredriksson.

Ytterligare en förklaring till de försÀmrade resultaten Àr att fler elever med utlÀndsk bakgrund har deltagit i mÀtningen 2021.

– Det Ă€r naturligtvis sĂ„ att ju fler elever som har kommit till svensk skola med annan skolbakgrund, desto svĂ„rare Ă€r det att lyckas och prestera bra resultat, sĂ€ger Peter Fredriksson.

"SÀmsta man kan göra"

Samtidigt som Pirls nu skickar varnande signaler varslar en rad kommuner om bantade skolbudgetar.

– Att dra ned pĂ„ resurserna till skolan Ă€r det sĂ€msta man kan göra om man vill skapa ett gott samhĂ€lle för alla. Staten behöver naturligtvis titta pĂ„ detta, eftersom staten har det yttersta ansvaret för en likvĂ€rdig skola, sĂ€ger Peter Fredriksson.

Fakta: Fem procent under elementÀr nivÄ

Pirls anvÀnder fyra kunskapsnivÄer:

Avancerad nivÄ: minst 625 poÀng

Hög nivÄ: minst 550 poÀng

Medelgod nivÄ: minst 475 poÀng

ElementÀr nivÄ: minst 400 poÀng

.

I Pirls 2021 fördelades de svenska resultaten sÄ hÀr (med 2016 Ärs andel inom parentes):

Avancerad nivÄ: 15 procent (14)

Hög nivÄ: 35 procent (43)

Medelgod nivÄ: 31 procent (31)

ElementÀr nivÄ: 14 procent (10)

Under elementÀr nivÄ: 5 procent (2)

I alla tidigare Pirls har andelen som presterat under basnivÄn (elementÀr nivÄn) varit 2 procent.

KĂ€lla: IEA, Skolverket


Fakta: Asien i topp

Land/region/omrÄde: PoÀng

1. Singapore: 587

2. Hongkong: 573

3. Ryssland: 567

4. England: 558

5. Finland: 549

5. Polen: 549

7. Taiwan: 544

7. Sverige: 544

9. Australien: 540

9. Bulgarien: 540

9. Tjeckien: 540

12. Danmark: 539

12. Norge: 539

De fyra första lĂ€nderna har signifikant (statistiskt sĂ€kerstĂ€llt) bĂ€ttre resultat Ă€n Sverige. Övriga i listan ovan har resultat som varken Ă€r signifikant bĂ€ttre eller sĂ€mre Ă€n Sveriges.

KĂ€lla: IEA


Fakta: Detta Àr Pirls

Pirls (Progress in international reading literacy study) Àr en internationell studie som mÀter lÀsförmÄgan hos fjÀrdeklassare.

Ansvarig för Pirls Àr IEA (International association for the evaluation of educational achievement), en internationell samarbetsorganisation för forskning inom utbildningsomrÄdet.

Pirls har genomförts 2001, 2006, 2011 och 2016 och 2021.

NĂ€rmare 400 000 elever i 65 lĂ€nder/regioner har deltagit i Pirls 2021.

Alla lÀnders resultat Àr inte fullt jÀmförbara med varandra. Pandemin gjorde att vissa lÀnder sköt pÄ testet, och genomförde det med ett halvÄr Àldre elever. Sverige ingÄr i den grupp av 43 jÀmförbara lÀnder som gjorde testet inom tidsramen (vÄren 2021).

I Sverige deltog 5 175 elever pĂ„ 146 skolor. Flertalet Ă€r födda 2010.


Fakta: SÄ genomförs Pirls

Varje land gör ett nationellt representativt urval av skolor och elever i Ärskurs 4. Först vÀljs skolor ut och dÀrefter tvÄ klasser per skola.

Eleverna gör ett lÀsförstÄelseprov med bÄde skönlitterÀra texter och faktatexter. I Pirls 2021 övergick eleverna till att besvara provet digitalt i stÀllet för pÄ papper.

IEA kvalitetssÀkrar urval, genomförande och rÀttning. Forskare inom lÀsning rÀttar proven.

Utöver provet besvaras enkÀter av elever, lÀrare och rektorer samt vÄrdnadshavare. FrÄgorna handlar om attityder till lÀsning, undervisning och hemmiljö.

Resultaten redovisas pÄ nationell nivÄ. Enskilda skolors eller elevers resultat redovisas inte.

Resultaten publiceras i en internationell rapport och en nationell rapport. Skolverket ansvarar för den nationella rapporten.

KĂ€lla: Skolverket

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!