Svenska fjÀrdeklassares instÀllning till lÀsning har blivit lite mindre positiv. Fler elever har ocksÄ blivit svaga lÀsare, enligt den internationella lÀsundersökningen Pirls.
Samtidigt lÀgger eleverna mer tid pÄ lÀsning pÄ fritiden Àn vad de gjorde 2016, enligt undersökningen.
Men oavsett vad mĂ€tningar indikerar sĂ„ lĂ€gger SjöÀngsskolan i stadsdelen Ălvsjö resurser pĂ„ lĂ€sning. Den kommunala grundskolan har cirka 800 elever med olika bakgrund â skolan Ă€r som ett tvĂ€rsnitt av Sverige, enligt rektor Angela Svensson.
En del av lĂ€ssatsningen innebĂ€r att eleverna i Ă„rskurs 4â8 har en lektion extra i veckan vikt Ă„t lĂ€sning.
ââAtt sitta ned och försjunka i en bok, det Ă€r det inte sĂ„ mĂ„nga som gör pĂ„ fritiden. Men pĂ„ lĂ€stimmen kan alla göra det. Det mĂ€rks redan efter fem minuter, sĂ€ger Inger Tzelalidou Blomberg, mentor för tvĂ„ fjĂ€rdeklasser och lĂ€rare i svenska och SO.
LÀttare pÄ papper
Skolan har ocksĂ„ involverat personalen pĂ„ fritids i lĂ€sarbetet, den satsar pĂ„ böcker och ett heltidsbemannat skolbibliotek. Bibliotekarie HelĂ©ne A Törnfeldt tipsar och förser sĂ„vĂ€l elever som lĂ€rare med passande â tryckta â böcker.
ââVĂ€ldigt mycket forskning tyder pĂ„ att barnen lĂ€r sig bĂ€ttre genom att lĂ€sa böcker. Man lĂ€ser snabbare pĂ„ skĂ€rm men har svĂ„rare att sammanfatta, sĂ€ger hon i samma stund som en trio fjĂ€rdeklassare kommer pĂ„ rastbesök.
Alla tre, ChloĂ© Ekman, Vilmer Tasala och Lycke Comstedt, lĂ€ser gĂ€rna, bara boken Ă€r bra. Och det vet ju HelĂ©ne, slĂ„r de fast. Böckerna fĂ„r hĂ€nga med hem â de lĂ€ser pĂ„ ledig tid flera gĂ„nger i veckan.
ââPĂ„ vintern vill jag lĂ€sa skrĂ€ckböcker, för det kan kĂ€nnas lite dystert vissa dagar, men pĂ„ sommaren vill jag lĂ€sa nĂ„got glatt, sĂ€ger Lycke Comstedt.
Bygga upp ork
Som fjÀrdeklassare fÄr de ocksÄ ta sig an lÀroböcker med större och mer informationstÀta textmÀngder.
ââDĂ€rför Ă€r det sĂ„ viktigt att lĂ€gga krut pĂ„ den tidiga lĂ€sinlĂ€rningen, i lĂ„gstadiet. Det Ă€r resurskrĂ€vande men vĂ„r skola lĂ€gger betoning pĂ„ den, sĂ€ger specialpedagogen Kristina MĂ„nsson.
Heléne A Törnfeldt talar om en ny fas i fjÀrde klass, dÄ lÀskonditionen ska byggas upp.
ââAtt orka lĂ€sa Ă€r en av de viktigaste saker du kan lĂ€ra dig, sĂ€ger hon.
Skolbesöket görs dagen innan resultaten frÄn lÀsundersökningen Pirls slÀpps. Enligt den har svenska fjÀrdeklassares lÀsförmÄga försÀmrats pÄtagligt sedan mÀtningen 2016. Samma trend syns i en lÄng rad lÀnder och förklaringen tros vara pandemin, med nedstÀngningar och/eller sjukfrÄnvaro.
Men pÄ frÄgan om lÀsförmÄgan bland SjöÀngsskolans elever försÀmrades under pandemin blir pedagogernas svar nej.
ââPĂ„ lĂ„g- och mellanstadiet var det "business as usual". Visst var det högre frĂ„nvaro, men Ă„ andra sidan var förĂ€ldrarna mer engagerade i skolarbetet, sĂ€ger Inger Tzelalidou Blomberg.
Hon och kollegerna Àr eniga om att förÀldrarna har en nyckelroll:
ââLĂ€s böcker, prata om böcker. Se till att det finns böcker hemma. Det finns ju fantastiska bibliotek, sĂ„ det Ă€r det minsta man kan begĂ€ra, sĂ€ger HelĂ©ne A Törnfeldt.