HÀr fÄr eleverna bygga lÀskondition

LÀsförmÄgan hos svenska fjÀrdeklassare har försÀmrats, visar den globala studien Pirls. Och det Àr gruppen av redan svaga lÀsare som vuxit.
–Att orka lĂ€sa Ă€r en av de viktigaste saker du kan lĂ€ra dig, sĂ€ger skolbibliotekarie HelĂ©ne A Törnfeldt vid SjöÀngsskolan i södra Stockholm, dĂ€r sĂ€rskilda lĂ€stimmar stĂ„r pĂ„ schemat.

FjÀrdeklassarna Vilmer Tasala, Chloé Ekman och Lycke Comsted pratar böcker med svensklÀraren Inger Tzelalidov Blomberg och skolbibliotekarie Heléne A Törnfeldt pÄ SjöÀngsskolan.

FjÀrdeklassarna Vilmer Tasala, Chloé Ekman och Lycke Comsted pratar böcker med svensklÀraren Inger Tzelalidov Blomberg och skolbibliotekarie Heléne A Törnfeldt pÄ SjöÀngsskolan.

Foto: Henrik Montgomery/TT

Utbildning2023-05-17 06:40

Svenska fjÀrdeklassares instÀllning till lÀsning har blivit lite mindre positiv. Fler elever har ocksÄ blivit svaga lÀsare, enligt den internationella lÀsundersökningen Pirls.

Samtidigt lÀgger eleverna mer tid pÄ lÀsning pÄ fritiden Àn vad de gjorde 2016, enligt undersökningen.

Men oavsett vad mĂ€tningar indikerar sĂ„ lĂ€gger SjöÀngsskolan i stadsdelen Älvsjö resurser pĂ„ lĂ€sning. Den kommunala grundskolan har cirka 800 elever med olika bakgrund – skolan Ă€r som ett tvĂ€rsnitt av Sverige, enligt rektor Angela Svensson.

En del av lĂ€ssatsningen innebĂ€r att eleverna i Ă„rskurs 4–8 har en lektion extra i veckan vikt Ă„t lĂ€sning.

– Att sitta ned och försjunka i en bok, det Ă€r det inte sĂ„ mĂ„nga som gör pĂ„ fritiden. Men pĂ„ lĂ€stimmen kan alla göra det. Det mĂ€rks redan efter fem minuter, sĂ€ger Inger Tzelalidou Blomberg, mentor för tvĂ„ fjĂ€rdeklasser och lĂ€rare i svenska och SO.

LÀttare pÄ papper

Skolan har ocksĂ„ involverat personalen pĂ„ fritids i lĂ€sarbetet, den satsar pĂ„ böcker och ett heltidsbemannat skolbibliotek. Bibliotekarie HelĂ©ne A Törnfeldt tipsar och förser sĂ„vĂ€l elever som lĂ€rare med passande – tryckta – böcker.

– VĂ€ldigt mycket forskning tyder pĂ„ att barnen lĂ€r sig bĂ€ttre genom att lĂ€sa böcker. Man lĂ€ser snabbare pĂ„ skĂ€rm men har svĂ„rare att sammanfatta, sĂ€ger hon i samma stund som en trio fjĂ€rdeklassare kommer pĂ„ rastbesök.

Alla tre, ChloĂ© Ekman, Vilmer Tasala och Lycke Comstedt, lĂ€ser gĂ€rna, bara boken Ă€r bra. Och det vet ju HelĂ©ne, slĂ„r de fast. Böckerna fĂ„r hĂ€nga med hem – de lĂ€ser pĂ„ ledig tid flera gĂ„nger i veckan.

– PĂ„ vintern vill jag lĂ€sa skrĂ€ckböcker, för det kan kĂ€nnas lite dystert vissa dagar, men pĂ„ sommaren vill jag lĂ€sa nĂ„got glatt, sĂ€ger Lycke Comstedt.

Bygga upp ork

Som fjÀrdeklassare fÄr de ocksÄ ta sig an lÀroböcker med större och mer informationstÀta textmÀngder.

– DĂ€rför Ă€r det sĂ„ viktigt att lĂ€gga krut pĂ„ den tidiga lĂ€sinlĂ€rningen, i lĂ„gstadiet. Det Ă€r resurskrĂ€vande men vĂ„r skola lĂ€gger betoning pĂ„ den, sĂ€ger specialpedagogen Kristina MĂ„nsson.

Heléne A Törnfeldt talar om en ny fas i fjÀrde klass, dÄ lÀskonditionen ska byggas upp.

– Att orka lĂ€sa Ă€r en av de viktigaste saker du kan lĂ€ra dig, sĂ€ger hon.

Skolbesöket görs dagen innan resultaten frÄn lÀsundersökningen Pirls slÀpps. Enligt den har svenska fjÀrdeklassares lÀsförmÄga försÀmrats pÄtagligt sedan mÀtningen 2016. Samma trend syns i en lÄng rad lÀnder och förklaringen tros vara pandemin, med nedstÀngningar och/eller sjukfrÄnvaro.

Men pÄ frÄgan om lÀsförmÄgan bland SjöÀngsskolans elever försÀmrades under pandemin blir pedagogernas svar nej.

– PĂ„ lĂ„g- och mellanstadiet var det "business as usual". Visst var det högre frĂ„nvaro, men Ă„ andra sidan var förĂ€ldrarna mer engagerade i skolarbetet, sĂ€ger Inger Tzelalidou Blomberg.

Hon och kollegerna Àr eniga om att förÀldrarna har en nyckelroll:

– LĂ€s böcker, prata om böcker. Se till att det finns böcker hemma. Det finns ju fantastiska bibliotek, sĂ„ det Ă€r det minsta man kan begĂ€ra, sĂ€ger HelĂ©ne A Törnfeldt.

Fakta: Fler killar lÀser böcker ofta

Svenska fjÀrdeklassare lÀgger mer tid till lÀsning pÄ fritiden 2021 jÀmfört med 2016. Andelen som lÀser mindre Àn en halvtimme per dag har minskat frÄn 63 till 59 procent medan andelen som lÀser minst en timme per dag ökat frÄn 7 till 10 procent. 31 procent (oförÀndrat) lÀser mellan en halvtimme och en timme.

Flickor lÀser mer böcker Àn pojkar, men pojkarna lÀser böcker oftare Àn i 2016 Ärs mÀtning. Andelen pojkar i gruppen som lÀser varje vecka eller upp till varje dag har ökat kraftigt, frÄn 48 till 58 procent. För flickorna Àr andelen oförÀndrat 64 procent.

Andel fjÀrdeklassare som tycker mycket om att lÀsa Àr 18 procent, oförÀndrat sedan 2016. Andel som tycker om att lÀsa i viss mÄn Àr 47 procent, jÀmfört med 50 procent 2016. Andelen som inte tycker om att lÀsa Àr 35 procent, jÀmfört med 31 procent 2016.

KĂ€lla: Skolverkets rapport Pirls 2021

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!