FrÄgan om trÀngsel i kollektivtrafiken har varit aktuell under i princip hela pandemin. I somras rÀckte inte uppmaningar och information för huvudstadsregionen, och lÀnsstyrelsen i Stockholm bad regeringen att göra det möjligt att avvisa resenÀrer. Storstockholms Lokaltrafik (SL) stÀllde sig bakom förslaget.
ââVi ville kunna agera pĂ„ kollektivtrafiken med hĂ€nsyn till smittspridning, fĂ„ möjlighet att ge instruktioner till resenĂ€rer, sĂ€ger Claes Keisu, pressansvarig pĂ„ SL.
Strax efter kom tvĂ„ inspel, som komplicerade bilden. Dels en utredning frĂ„n Sveriges kommuner och regioner (SKR) som visade att befogenheterna redan finns, dels ett yttrande frĂ„n Polismyndigheten som hĂ€vdade motsatsen. SL valde att gĂ„ pĂ„ polisens linje â och inget annat kollektivtrafiksbolag har valt att agera annorlunda, enligt branschorganisationen Svensk kollektivtrafik.
Annan Äsikt
SL hoppas fortfarande pÄ att regeringen ska agera och möjliggöra för strÀngare befogenheter.
ââVi har inte möjlighet att avvisa folk eller begrĂ€nsa antalet personer frĂ„n kollektivtrafiken. Det skulle bli en ytterligare möjlighet för oss att bidra till minskad smittspridning, sĂ€ger Claes Keisu.
Men nÄgra mil norrut, i Uppsala, finns en annan hÄllning. Regionen har förvisso sÀrskilt hÄrda rÄd om att undvika kollektivtrafik, men trots att det ÀndÄ förekommer trÀngsel pÄ bussar ser UL inte ett behov av att kunna avvisa resenÀrer. Det skulle bli för svÄrt, menar Helena Klange, presschef pÄ UL.
ââDet kan uppstĂ„ situationer som varken Ă€r roliga för bussförare eller resenĂ€rer, sĂ€ger hon.
SkÄnetrafiken: ResenÀrer skambelÀggs
UL förlitar sig i stÀllet pÄ information, uppmaningar och extrainsatta bussar. I SkÄne, som ocksÄ har sÀrskilt strikta rÄd om kollektivtrafik, resonerar SkÄnetrafiken pÄ samma sÀtt.
ââOm du rĂ„kar bo tidigare pĂ„ linjen fĂ„r du plats, medan bussen Ă€r full för en sjuksköterska som gĂ„r pĂ„ senare. Ska hon inte fĂ„ Ă„ka med dĂ„? Det Ă€r inte vĂ„r uppgift att avgöra om det Ă€r sjuksköterskan, skoleleven eller brandmannen som fĂ„r Ă„ka med. Det blir varje individs eget val, sĂ€ger Linus Eriksson, trafikdirektör pĂ„ SkĂ„netrafiken.
TT: Ăr ni för snĂ€lla?
ââDet tycker jag inte, sĂ€ger Eriksson, som menar att resenĂ€rer i kollektivtrafiken utpekas som ett större problem Ă€n vad de egentligen Ă€r.
ââDet Ă€r en skambelĂ€ggning av de som reser med kollektivtrafik nu. Om man vill ta sig till jobbet eller studier, utan att ha nĂ„got alternativ, dĂ„ Ă€r man vĂ€lkommen till oss.
Ăven SL i Stockholm ser att det finns praktiska svĂ„righeter med att avvisa resenĂ€rer, men tror Ă€ndĂ„ att utökade befogenheter behövs, berĂ€ttar Claes Keisu.
TT: RÀcker det inte med det egna ansvaret hos resenÀren?
ââUppenbarligen inte. Det finns tillfĂ€llen dĂ€r vi önskar att inte sĂ„ mĂ„nga kliver pĂ„ en buss, sĂ€ger han.