"Krig i dag Àr 90 procent propaganda"

Det ryska angreppet mot Ukraina sker inte bara med soldater och robotar – parallellt pĂ„gĂ„r ett informationskrig av rang. Propaganda Ă€r ett starkare vapen Ă€n nĂ„gonsin tidigare. Framöver kommer de ryska "trollen" att jobba övertid, enligt en Rysslandsexpert.

Desinformation har alltid anvÀnts i krig, men har i dagens lÀge utvecklats till ett betydligt starkare vapen. Arkivbild.

Desinformation har alltid anvÀnts i krig, men har i dagens lÀge utvecklats till ett betydligt starkare vapen. Arkivbild.

Foto: Alexei Nikolsky/Kremlin Pool Photo via AP/TT

Ukrainakrisen2022-02-25 05:30

– För hundra Ă„r sedan var krig 90 procent strider och 10 procent propaganda. I dag Ă€r krig 90 procent propaganda och 10 procent stridande, sĂ€ger Oscar Jonsson, Rysslandsexpert och forskare vid Försvarshögskolan.

Citatet hÀrrör frÄn en rysk militÀrstrateg.

– Jag tycker att det fĂ„ngar vĂ€ldigt mycket, sĂ€ger han.

Propagandan har stor betydelse för Rysslands krigföring, enligt Oscar Jonsson. Ända sedan landet olagligen annekterade Krimhalvön 2014 och inledde de militĂ€ra angreppen mot Ukraina har den ryska staten bedrivit en ihĂ€rdig desinformationskampanj, med huvudsyftet att pĂ„verka den allmĂ€nna opinionen.

"Klumpigt regisserad"

Under vinterns krigsförberedelser har Ukraina bland annat pÄstÄtts bomba en förskola, fejkade videor har visat "evakueringar" frÄn östra Ukraina och Putin har hÀvdat att det pÄgÄr ett folkmord pÄ ryssar i Donbass.

– Skillnaden nu (jĂ€mfört med 2014) Ă€r att man förlitar sig mer pĂ„ styrkeöverlĂ€gsenhet rent militĂ€rt Ă€n pĂ„ förnekelse och otydlighet. FörevĂ€ndningen för kriget har varit ganska klumpigt och hafsigt regisserad. KĂ€nslan Ă€r att det var mer uttĂ€nkt och mer skicklig dramaturgi 2014, sĂ€ger Oscar Jonsson.

Den hÀr gÄngen kommer Ryssland inte att kunna övertyga mÄnga i vÀst om att saker otvetydigt gÄtt till sÄ som man pÄstÄr, tror han.

– Det görs en ansats för att försöka fĂ„ fram den ryska ledningens bild om att det pĂ„gĂ„r ett folkmord i Donbass, att Ukraina Ă€r pĂ„ vĂ€g att skaffa kĂ€rnvapen eller Ă„terta Krim. Men de hĂ€r rĂ€ttfĂ€rdigandena Ă€r frĂ€mst riktade inĂ„t landet, för att övertyga den egna befolkningen, sĂ€ger Jonsson.

Har sÄtt tvivel

Den ryska desinformationen har ibland nÄtt en nÀrmast komisk nivÄ i sina desperata pÄhitt, enligt den EU-finansierade arbetsgruppen East Stratcom Task Force, som sedan 2015 har i uppdrag att kartlÀgga rysk desinformation. Men Àven oskicklig propaganda kan vara lömsk och skadlig, konstaterar organet.

TT: Den ryska propagandan beskrivs som delvis klumpig och lĂ€tt att genomskĂ„da – hur farlig Ă€r den?

– Den Ă€r inte sĂ„ farlig i det skeende vi Ă€r just nu, men om vi tittar under de senaste mĂ„naderna sĂ„ har man ju fĂ„tt ledande bedömare i vĂ€st att tvivla pĂ„ vad Ryssland vill göra. "Titta de sĂ€ger att de vill förhandla", "titta de drar sig tillbaka", "Putin har sagt att han inte kommer att invadera", sĂ€ger Oscar Jonsson.

– Man har framgĂ„ngsrikt sĂ„tt tvivel i hur man ska bedöma hotet om invasion.

"Kommer jobba övertid"

Desinformation har alltid anvÀnts i krig, men har i dagens lÀge utvecklats till ett betydligt starkare vapen. Inte minst kopplat till sociala medier och de algoritmer som styr dÀr.

Ett fÀrskt exempel Àr de falska ryktena om att Sverige var i krig med Ryssland som spreds via Tiktok direkt till barn i slutet av förra Äret.

– Möjligheten att pĂ„verka mĂ€nniskor direkt Ă€r mycket starkare i dag Ă€n för 50 Ă„r sedan, nĂ€r man huvudsakligen fick sin information genom tryckta nyheter och tv-sĂ€ndningar dĂ€r man ocksĂ„ hade tid att göra ordentliga kvalitetskontroller.

FramÄt kan vi vÀnta oss en upptrappning av den ryska desinformationen, tror Oscar Jonsson.

– Den beryktade ryska trollfabriken har tusentals anstĂ€llda med uppdraget att pĂ„verka. Precis som de ryska vĂ€pnade styrkorna kommer de att jobba mycket övertid framöver.

Statsminister Magdalena Andersson varnade pÄ torsdagen för desinformation mot Sverige.

– I det hĂ€r lĂ€get Ă€r jag mindre orolig för desinformationen Ă€n allt det andra som försiggĂ„r, Ă€ven om den Ă€r en viktig del i det vi ser. Jag har svĂ„rt att se att det storskaligt kommer att pĂ„verka hur vi i Sverige förstĂ„r, ser och lĂ€ser det hĂ€r. Men Ryssland kommer definitivt att fortsĂ€tta att försöka, sĂ€ger Oscar Jonsson.

En desinformationskampanj

Sedan 2014 har den ryska staten drivit en samordnad desinformationskampanj om konflikten mellan Ryssland och Ukraina.

Kampanjen uppges vara riktad mot den ryska befolkningen, Rysslands grannlÀnder, EU och resten av vÀrlden, och huvudsyftet Àr att pÄverka den allmÀnna opinionen.

Med hjÀlp av statskontrollerade och KremlvÀnliga medier har de ryska myndigheterna försökt svÀrta ner Ukraina och fÄ landet att framstÄ som ett hot mot den globala sÀkerheten.

Samtidigt har de angripit det internationella samfundet för att det stöder Ukrainas suverÀnitet.

Den ryska kampanjen har ocksÄ framstÀllt EU och Nato som hot mot Rysslands sÀkerhetsintressen.

KĂ€lla. Europeiska kommissionen


Fakta: Den ryska invasionen

Tidigt pÄ morgonen torsdagen den 24 februari inledde Ryssland invasionen av Ukraina.

I ett tv-sÀnt tal strax före klockan 04, svensk tid, samma natt meddelade Rysslands president Vladimir Putin att en militÀr insats inletts.

Putin uppmanade Ukraina att lÀgga ned sina vapen och varnade andra lÀnder frÄn att blanda sig i. Annars vÀntar "konsekvenser som man aldrig tidigare skÄdat".

Enligt flera internationella nyhetsbyrÄer har ryska marktrupper gÄtt in i Ukraina frÄn sÄvÀl Ryssland som Belarus.

VÀrldens ledare fördömer invasionen.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!