LĂ€ttnad hos regionerna efter dagens besked

Nya stambanan för höghastighetstÄg ska byggas, meddelar miljö- och klimatminister Per Bolund (MP), och lovar ocksÄ att detta inte ska pÄverka Norrbotniabanan. Flera regionpolitiker Àr lÀttade, men inte regionrÄdet i Stockholm.

Historiskt stor satsning pÄ infrastruktur i regeringens nya proposition. Arkivbild.

Historiskt stor satsning pÄ infrastruktur i regeringens nya proposition. Arkivbild.

Foto: Carl-Olof Zimmerman/TT

Transporter2021-04-16 15:49

– Det kĂ€nns fantastiskt bra, och nu kĂ€nner jag mig helt tryggad att hela Norrbotniabanan ska byggas, sĂ€ger Rickard Carstedt (S), ordförande i regionala utvecklingsnĂ€mnden i region VĂ€sterbotten.

Rickard Carstedt har fÄtt olika besked om nÀr första strÀckan frÄn UmeÄ till SkellefteÄ ska fÀrdigstÀllas, senaste budet var Är 2030.

– Nu Ă€r Trafikverket tveksamma till att man nĂ„r till SkellefteĂ„ 2030, men vi menar att man mĂ„ste kunna skĂ€rpa det dĂ€r nĂ„got, Ă„r 2027-2028 bör banan vara i SkellefteĂ„.

Även de kommuner som berörs av att nya stambanor för höghastighetstĂ„g planeras vĂ€lkomnar satsningen. Regeringens plan Ă€r att först bygga tre delstrĂ€ckor: Göteborg–BorĂ„s, HĂ€ssleholm–Lund och OstlĂ€nken mellan Linköping och JĂ€rna.

Ulf Olsson (S), ordförande i BorÄs kommunstyrelse, ser positivt pÄ dagens besked.

– Jag tycker att det kĂ€nns vĂ€ldigt bra, dels att det Ă€r en sĂ„dan pass kraftig ökning av resurserna till infrastruktur men ocksĂ„ att man Ă€r tydlig med att man ska bygga nya stambanor som vi regionalt har kĂ€mpat för.

"De svarade tydligt pÄ frÄgan"

Regeringens proposition om 799 miljarder kronor ska först till omröstning i riksdagen, sedan fÄr Trafikverket i uppdrag att ta fram en nationell plan som ska bli fÀrdig 2022. Först nÀr den presenteras kommer konkreta besked om vad som kommer byggas och nÀr.

Jönköping kommer kopplas samman med den nya stambanan först i ett senare skede nÀr de tre delstrÀckorna byggts ihop, givet att utbyggnaden sker.

– Jag tycker att de svarade tydligt pĂ„ frĂ„gan att arbetet ska verkstĂ€llas med stambanan, att det Ă€r rimligt att arbetet kommer igĂ„ng igen och att det ska utgĂ„ frĂ„n de förhandlingar som Ă€r gjorda. Det Ă€r positiva besked, sĂ€ger Ann-Marie Nilsson (C), som Ă€r ordförande i Jönköpings kommunstyrelse.

Stockholms regionrÄd oroad

Region Stockholm dÀremot hade velat se en tjugoprocentig ökning av infrastrukturbudgeten, likt den plan regeringen la fram, men att höghastighetstÄgen ska finansieras utanför statsbudgeten.

– De (höghastighetstĂ„gen) Ă€r med och trĂ€ngs med alla andra satsningar som behöver göras och dĂ€rför finns en stor risk att det finns för lite pengar till ny infrastruktur, sĂ€ger Gustav Hemming (C), tillvĂ€xt och samhĂ€llsplaneringsrĂ„d, och fortsĂ€tter:

– Jag Ă€r kĂ€nner en oro att det hĂ€r Ă€r en budget som kommer att innebĂ€ra att tendensen att Stockholmsregionen fĂ„r mindre och mindre av infrastrukturinvesteringarna kommer att fortsĂ€tta.

Av de sammanlagt 799 miljarder kronorna som regeringen föreslĂ„r ska gĂ„ till att underhĂ„lla och utveckla vĂ€gar och jĂ€rnvĂ€gar Ă„ren 2022–2033, Ă€r förslaget att 437 miljarder ska gĂ„ till nyinvesteringar i till exempel nya stambanor.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!