A-traktorerna har kraftigt ökat pÄ svenska vÀgar efter en regelÀndring förra sommaren. I maj i Är var antalet uppe i över 36 000, vilket innebÀr en ökning med 27 procent.
Samtidigt visar olycksstatistiken att 147 personer skadades i olyckor med a-traktorer förra Äret, vilket kan jÀmföras med 96 personer under 2019 och 73 personer 2018.
En flicka vÄrdas med livshotande skador sedan en a-traktor krockade med ett trÀd norr om TimrÄ pÄ lördagskvÀllen. TvÄ andra flickor skadades allvarligt, och en fjÀrde lindrigt.
Enligt polisen finns misstankar om grovt rattfylleri.
Fordonet har ocksÄ sannolikt gÄtt i högre hastighet Àn tillÄtet. Misstankar finns om att a-traktorn har modifierats.
"Vilda vÀstern"
A-traktorerna, som tidigare kallades epa-traktorer, har en maxhastighet pÄ 30 kilometer i timmen. Men Patrik Gunnarsson, bilinspektör hos SkÄnepolisen, sade till TT i maj att det har det blivit enklare och enklare att manipulera hastigheten. Han kallade utvecklingen för "vilda vÀstern" och sade att han var orolig över olycksutvecklingen.
Sedan förra sommaren accepteras en elektronisk spÀrrning med bilens ordinarie databox, vilket Patrik Gunnarsson beskrev som "en totalkatastrof" till TT.
I en manipulerad a-traktor kan det rÀcka med en liten fjÀrrkontroll för att kunna vÀxla mellan a-traktorlÀge och ett dÀr motorn fungerar som i en vanlig bil. I a-traktorn Àr det heller inget bÀltestvÄng och vid ratten kan det sitta en 15-Äring med mopedkörkort.
Ăven motorstarka
Polisen fÄr signaler om att vissa verkstÀder specialiserat sig pÄ att bygga om bilar till a-traktorer och erbjuder fordon med möjlighet att Àndra frÄn 30-lÀget till normal bilhastighet, berÀttade trafikpolisen i Karlskrona för TT i maj.
Det finns Àven exempel pÄ att mycket motorstarka bilar, som Porsche Cayenne, byggs om till a-traktor.
Polisen pekade pÄ riskerna och att bara auktoriserade företag borde fÄ installera utrustningen som begrÀnsar hastigheten.
Dessutom efterlyste polisen förÀndringar av registreringsbesiktningen, eftersom den görs efter att utrustningen som begrÀnsar hastigheten har placerats i en plomberad lÄda, dÀr det kan finnas dold manipulationsutrustning.
Effekterna större Àn vÀntat
Effekterna av regelÀndringen förra sommaren blev större Àn vad Transportstyrelsen förutspÄtt, uppgav kommunikationschef Mikael Andersson till TT i maj.
Bakgrunden till regelÀndringen var att man ville göra det möjligt att göra a-traktor av bilar som har automatisk vÀxellÄda, eftersom sÄdana har blivit mycket vanligare.
NÀr det gÀller kritiken frÄn polisen pekade han pÄ att hastighetsmanipulering inte bara förekommer bland a-traktorförare, utan Àven exempelvis mopedister som trimmar.
Andersson förtydligade samtidigt att den stora majoriteten som kör a-traktor Àr skötsamma och följer de regler som gÀller, och att Transportstyrelsen har regelbunden dialog med polisen i frÄgan.