Extrapris fÄr svenskar att bjuda pÄ privata data

Rör inte min privata data, om du inte har ett rejÀlt reaerbjudande. Det Àr en av slutsatserna i en ny undersökning om svenskarnas instÀllning till digital integritet.
–Samtidigt finns det omrĂ„den dĂ€r ingen Ă€r bekvĂ€m med att den personliga datan lĂ€mnas ut, sĂ€ger Lukas O Berg pĂ„ analysföretaget Insight Intelligence.

Svenskarna hÄller generellt sett hÄrt i sin personliga data. Men ett saftigt rabatterat erbjudande pÄ vara eller tjÀnst gör fler villiga att dela med sig. Arkivbild.

Svenskarna hÄller generellt sett hÄrt i sin personliga data. Men ett saftigt rabatterat erbjudande pÄ vara eller tjÀnst gör fler villiga att dela med sig. Arkivbild.

Foto: Janerik Henriksson/TT

Tech2023-02-28 05:00

Undersökningen "Delade meningar" Àr gjord av Insight Intelligence i samarbete med Svensk Handel, Karlstad universitet, Malmö universitet och UC.

Den kartlÀgger vad svensken har för instÀllning till digital integritet. Generellt sett Àr svenskarna skeptiska till insamlandet och anvÀndandet av personlig digital data. Sju av tio ser fenomenet som nÄgot negativt. Det Àr en siffra som legat still de senaste fem Ären.

– Vi tycks ha nĂ„tt en slags topp vad gĂ€ller digital misstro. Fler blir bekvĂ€ma med tekniken och sĂ€ger att de sjĂ€lva tar till skyddsĂ„tgĂ€rder. Fyra av tio Ă€r det som vi klassar som oroliga, den siffran har till och med sjunkit nĂ„got de senaste Ă„ren, sĂ€ger Lukas O Berg.

Billigare = frikostigare

NÄgot som dÀremot fÄr svenskarna att vara villiga att bjuda pÄ personlig information Àr en rejÀl rabatt. Om en vara kan fÄs för halva priset eller Ànnu billigare Àr varannan svensk villig att dela med sig av mycket information.

– Det hĂ€r gĂ€ller dock sĂ„ klart inte allt. Inte saker som vĂ„rdjournaler eller att bli digitalt övervakad av chefen.

FörhÄllandet mellan arbetsgivare och arbetstagare och den personliga integriteten Àr nÄgot som flertalet fackförbund höjt ett varningens finger kring. Men i "Delade meningar" framgÄr att det bara Àr en av tio som Àr orolig över att chefen övervakar deras digitala spÄr.

– Jag Ă€r lite förvĂ„nad över det. Men det kan eventuellt bero pĂ„ att det frĂ€mst skulle kunna röra tjĂ€nstemannayrken och att det Ă€r en i sammanhanget relativt liten del av de svarande, sĂ€ger Lukas O Berg.

FörtroendefrÄga

Förtroendet för chefen Àr alltsÄ relativt stort. Detsamma kan inte sÀgas om varken nyhetsmedier, söktjÀnster eller sociala medier.

– De ligger i botten nĂ€r det gĂ€ller förtroende i att hantera personlig information. Det Ă€r lite av en paradox eftersom nĂ€stan alla samtidigt anger att de anvĂ€nder exempelvis sociala medier.

Förtroendet för sociala medier hamnar pÄ blott tvÄ procent. SöktjÀnster och nyhetsmedier pÄ tre procent. BÀst i klassen Àr offentlig sektor, dÀr 64 procent har förtroende.

– Det absolut viktigaste Ă€r dock att det ska vara en aktör man kĂ€nner igen. GĂ€rna kopplad till bank-id. Det Ă€r det varumĂ€rket som flest har förtroende för, sĂ€ger Lukas O Berg.

Fakta: Digital integritet

Undersökningen "Delade meningar" Àr gjord av Insight Intelligence i samarbete med Svensk Handel, Karlstad universitet, Malmö universitet och UC.

2023 Àr nionde Äret den presenteras. NÄgra av resultaten i urval:

54 procent Àr aldrig positiv till att information om dem samlas in.

47 procent godkÀnner cookies utan att lÀsa villkoren.

Facebook (72 procent) följt av Tiktok (69 procent) Àr den tjÀnst som flest upplever som osÀkra nÀr det kommer till att hantera personlig data. Bank-id (90 procent) och Swish (84 procent) har högst förtroende.

52 procent avvisar plattstjÀnster i appar och pÄ hemsidor.

12 procent har varit med om ett digital bedrÀgeri.


Fakta: Kakor online

Varje gÄng du besöker en sajt sparas en cookie (kaka) pÄ din enhet. Svensk lag krÀver att du informeras och aktivt accepterar detta.

MÄnga sajter sÀljer dock uppgifter om dina surfvanor till andra företag som lÀgger in sÄ kallade tredjepartskakor. Förstapartskakor, information som tillkommit dÄ du varit inloggad pÄ ett visst företags sajt, Àr ovanligare Àr tredjepartskakor. Alla kakor, kombinerat med andra system, anvÀnds för att kartlÀgga dig och gör det möjligt för företag att hitta annonser som du förmodligen kommer interagera med.

De senaste Ären har det pÄ olika hÄll debatterats om vem som bör Àga rÀtten till datan som sparas om anvÀndare och hur den fÄr sÀljas vidare.

Det gÄr att, genom att lÀsa det finstilta, neka Ätkomst för kakor pÄ de flesta sajter. Det gÄr Àven att anvÀnda tredjepartsprogram som gör samma sak.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!