Undersökningen "Delade meningar" Àr gjord av Insight Intelligence i samarbete med Svensk Handel, Karlstad universitet, Malmö universitet och UC.
Den kartlÀgger vad svensken har för instÀllning till digital integritet. Generellt sett Àr svenskarna skeptiska till insamlandet och anvÀndandet av personlig digital data. Sju av tio ser fenomenet som nÄgot negativt. Det Àr en siffra som legat still de senaste fem Ären.
ââVi tycks ha nĂ„tt en slags topp vad gĂ€ller digital misstro. Fler blir bekvĂ€ma med tekniken och sĂ€ger att de sjĂ€lva tar till skyddsĂ„tgĂ€rder. Fyra av tio Ă€r det som vi klassar som oroliga, den siffran har till och med sjunkit nĂ„got de senaste Ă„ren, sĂ€ger Lukas O Berg.
Billigare = frikostigare
NÄgot som dÀremot fÄr svenskarna att vara villiga att bjuda pÄ personlig information Àr en rejÀl rabatt. Om en vara kan fÄs för halva priset eller Ànnu billigare Àr varannan svensk villig att dela med sig av mycket information.
ââDet hĂ€r gĂ€ller dock sĂ„ klart inte allt. Inte saker som vĂ„rdjournaler eller att bli digitalt övervakad av chefen.
FörhÄllandet mellan arbetsgivare och arbetstagare och den personliga integriteten Àr nÄgot som flertalet fackförbund höjt ett varningens finger kring. Men i "Delade meningar" framgÄr att det bara Àr en av tio som Àr orolig över att chefen övervakar deras digitala spÄr.
ââJag Ă€r lite förvĂ„nad över det. Men det kan eventuellt bero pĂ„ att det frĂ€mst skulle kunna röra tjĂ€nstemannayrken och att det Ă€r en i sammanhanget relativt liten del av de svarande, sĂ€ger Lukas O Berg.
FörtroendefrÄga
Förtroendet för chefen Àr alltsÄ relativt stort. Detsamma kan inte sÀgas om varken nyhetsmedier, söktjÀnster eller sociala medier.
ââDe ligger i botten nĂ€r det gĂ€ller förtroende i att hantera personlig information. Det Ă€r lite av en paradox eftersom nĂ€stan alla samtidigt anger att de anvĂ€nder exempelvis sociala medier.
Förtroendet för sociala medier hamnar pÄ blott tvÄ procent. SöktjÀnster och nyhetsmedier pÄ tre procent. BÀst i klassen Àr offentlig sektor, dÀr 64 procent har förtroende.
ââDet absolut viktigaste Ă€r dock att det ska vara en aktör man kĂ€nner igen. GĂ€rna kopplad till bank-id. Det Ă€r det varumĂ€rket som flest har förtroende för, sĂ€ger Lukas O Berg.