Antalet utlĂ€ndska medborgare som dömts för brott i Sverige har i snitt varit 15 400 per Ă„r 2015â2019. Av dem fick i snitt 677 eller 4,4 procent, ocksĂ„ ett beslut om utvisning.
En utredning lade nyligen fram flera förslag som berÀknas öka antalet utvisningar för brott med 30 procent, cirka 200 personer per Är.
Utredningen pekar pÄ att andelen utlÀndska medborgare i Sverige ökat under 2000-talet frÄn 5,4 till 8,7 procent och att mÀngden utvisningsdomar under 2010-talet inte Äterspeglar det.
Utredaren anser ocksÄ att det finns skÀl att se över lagstiftningen pÄ grund av en ökad brottslighet i kriminella nÀtverk och pÄ grund av att man inte kan utesluta att den hedersrelaterade brottsligheten i dag Àr betydande.
Förslagen vÀlkomnas av justitieminister Morgan Johansson (S).
ââDet Ă€r stora steg i rĂ€tt riktning, sĂ€ger han.
LÀgre straffvÀrde
Justitieministerns huvudinriktning Àr att den som begÄr allvarliga brott och inte Àr svensk medborgare, ska utvisas.
Nu har förslagen skickats ut pÄ remiss för synpunkter. Johansson siktar pÄ att lÀgga fram ett lagförslag under nÀsta vÄr. Men krav pÄ ytterligare skÀrpningar vÀntas frÄn oppositionen i riksdagen.
Enligt dagens regler fÄr en utlÀnning utvisas frÄn Sverige om han eller hon döms för ett brott som kan leda till fÀngelse. Det krÀvs dock att utlÀnningen döms till svÄrare pÄföljd Àn böter och att det finns en Äterfallsrisk.
Utvisning kan ocksÄ bli aktuellt Àven om Äterfallsrisk saknas, beroende pÄ hur allvarligt brottet Àr. Normalt innebÀr det ett straffvÀrde om minst ett Ärs fÀngelse.
Utredningen föreslÄr att den grÀnsen ska sÀnkas till sex mÄnader. HÀr vill Moderaterna gÄ lÀngre och anser att det ska rÀcka med en fÀngelsedom pÄ 14 dagar för att utvisning ska vara möjlig.
Den genomsnittliga strafftiden för de som dömdes till fĂ€ngelse och utvisades 2015â2019 var 22 mĂ„nader.
Vill lista brott
Utredningen vill Àven förtydliga att brott med lÀgre straffvÀrden kan leda till utvisning beroende pÄ brottets karaktÀr. Det handlar framför allt om brott som innebÀr angrepp pÄ nÄgons liv, hÀlsa och frihet. DÀr ingÄr ocksÄ hedersbrott och hatbrott.
Utredningen anser dÀremot inte att man bör ha en regel om att utvisning alltid ska prövas vid hedersbrott.
ââMen man kommer Ă„t den problematiken pĂ„ ett annat sĂ€tt, sĂ€ger Johansson.
ââInriktningen Ă€r helt klar, begĂ„r du brott med hedersmotiv ska du löpa större risk för utvisning Ă€n i dag.
Liberalerna har varit med och drivit fram utredningen.
Partiets gruppledare i riksdagen, Johan Pehrson, vill att lagen tydligt ska rÀkna upp ett antal brott dÀr det ska rÀcka med straffvÀrde pÄ nÄgra mÄnader för att utvisning ska kunna vara möjlig. Till exempel sexualbrott och brott som hör till grov brottslighet, som vapenbrott, utpressning och narkotikabrott.
Dagens regler innebÀr att skÀl för utvisning ska vÀgas mot utlÀnningens anknytning till Sverige. Det bör gÀlla Àven i framtiden, enligt utredningen, som dock föreslÄr en skÀrpning.
Domstolarna föreslÄs lÀgga mer fokus pÄ om utlÀnningen etablerat sig i Sverige och mindre pÄ vistelsetiden hÀr. Till exempel genom att ha skaffat jobb och lÀrt sig svenska.
FamiljeförhÄllande, sÀrskilt om brottslingen har barn i Sverige, ska fortsatt vÀgas in Àven enligt utredningsförslaget.
FÄ folkbokförda
Johan Pehrson vill att lagtexten Àr tydligare med att man ska ha varit en nÀrvarande förÀlder för att det ska tala emot utvisning.
ââDet mĂ„ste vara en verklig kontakt som Ă€r bra för barnen, sĂ€ger han.
För vissa grupper, som flyktingar och EU-medborgare, krÀvs i dag mer för utvisning pÄ grund av brott Àn för andra. HÀr föreslÄr utredningen inga förÀndringar.
Under 2015â2019 var i snitt runt 90 procent av de som utvisades för brott inte folkbokförda i Sverige.
Justitieministern tror dock att utredningens förslag Àven kan fÄ effekt pÄ utlÀnningar som bott lÀnge i Sverige och som ingÄr i organiserad brottslighet.
ââJovisst kan det ha det. De Ă€r ju en del av sjĂ€lva syftet. Ăven om du varit i Sverige lĂ€nge sĂ„ ska du kunna utvisas, sĂ€ger Morgan Johansson.
Moderaterna vill anvÀnda lagen om sÀrskild utlÀnningskontroll för att utvisa icke svenska medborgare som har en tydlig koppling till gÀngkriminella miljöer, redan innan de dömts för brott. FörutsÀttningen Àr dock att personen kan anses utgöra ett kvalificerat hot mot rikets sÀkerhet.