Beskedet frÄn Inspektionen för vÄrd och omsorg (Ivo) kom mitt under arbetet med att fÀrdigstÀlla kvartalsrapporten. Humana fick tio dagar pÄ sig att upphöra med verksamheten inom personlig assistans. 11 000 medarbetare och 1 200 brukare berördes.
ââDet Ă€r jĂ€ttekĂ€mpigt nĂ€r organisationen fĂ„r gĂ„ igenom nĂ„got sĂ„dant och vĂ€ldigt tufft för alla medarbetare, sĂ€ger Johanna Rastad, vd och koncernchef för Humana.
För tillfÀllet fÄr Humana fortsÀtta sin assistansverksamhet, detta efter att bolaget fÄtt en sÄ kallad inhibition av Ivos beslut beviljad. Men strax efter det kom beskedet att FörsÀkringskassan stoppar sina utbetalningar till Humana, pengarna gÄr nu direkt till brukarna i stÀllet.
ââNu hoppas jag att vi fĂ„r nĂ„gra dagar att hĂ€mta andan. Sen fĂ„r vi se om Ivo överklagar beslutet till KammarrĂ€tten och om de i sin tur gör en annan bedömning, sĂ€ger Johanna Rastad.
Ă terkommande brister
Hon tycker att beslutet frÄn Ivo Àr orÀttvist och felaktigt.
Ivo redovisar en rad punkter som myndigheten grundar sitt beslut pÄ. En handlar om Äterkommande brister kring anmÀlningsskyldighet och förvaltning av allmÀnna medel. DÀr nÀmns nÀrmare 30 beslut om Äterkrav pÄ runt 100 miljoner kronor frÄn FörsÀkringskassan riktat mot Humana eller deras brukare.
ââJag förvĂ„nas över att de hĂ€r Ă„terbetalningsĂ€rendena utgör en sĂ„ stor dela av Ivos beslut. Flera av dem Ă€r inte avslutade och Ă€r fortfarande under rĂ€ttslig prövning och vi har ett rĂ€ttssystem dĂ€r man inte kan dömas pĂ„ misstanke. Sedan nĂ€r FörsĂ€kringskassan drar in betalningar till oss refererar de till Ivos beslut. DĂ„ blir det ett refererande till varandra som jag inte tycker Ă€r rĂ€ttvist.
Ivo lyfter fram fall dÀr assistansbehovet Àndrats hos en brukare och att Humana inte noterat detta. Johanna Rastad menar att det Àr en fin balansgÄng dÀr det ocksÄ handlar om den personliga integriteten hos brukaren. Det finns en risk med att medarbetare misstÀnkliggör sina assistanstagare.
ââVi Ă€r inte felfria men vi mĂ„ste vi hitta systematik för att snabbt fĂ„nga upp det som inte Ă€r rĂ€tt. Vi mĂ„ste diskutera med FörsĂ€kringskassan om att hitta en vĂ€g att hantera det, nĂ€r och om den anstĂ€llda ska slĂ„ larm. Det framstĂ€lls som att vi Ă€r i krig med dem men sĂ„ Ă€r det absolut inte.
Inget stort kundtapp
En annan del i Ivos beslut handlar om anstÀllda som inte har haft arbetstillstÄnd.
ââDet handlar om tre personer varav en inte hann börja, pĂ„ totalt 11 000 anstĂ€llda. Jag tycker att man mĂ„ste se proportionerna i det. Sedan kan vi sjĂ€lvklart hitta Ă€nnu bĂ€ttre system för att upptĂ€cka sĂ„dant, sĂ€ger Johanna Rastad.
Enligt Humanas vd har det inte skett nÄgot stort kundtapp den senaste veckan men det finns en oro bland medarbetare och brukare. NÀr beslutet frÄn Ivo kom var det ett 40-tal brukare som ville byta och nÀr beskedet frÄn FörsÀkringskassan kom var det ungefÀr lika mÄnga till.
ââDet hĂ€r Ă€r en bransch som har varit ganska anfrĂ€tt och mĂ„nga har sett oss som en stor aktör med god kontroll. MĂ„nga i branschen blev nog chockade av Ivos besked, jag tror att det har skakat assistansvĂ€rlden i grundvalarna.
Humana har överklagat Ivos beslut hos förvaltningsrÀtten.
TT: Vad tror du om framtiden, kommer ni att bli av med ert tillstÄnd att bedriva assistans för gott?
ââVet du vad, att efter detta gör jag inga prediktioner. Jag tycker att processen Ă€r vĂ€ldigt oklar och inte riktigt logisk. Jag tycker inte att det finns fog för att dra in vĂ„rt tillstĂ„nd. Vi har gjort fel i vissa fall men det stĂ„r inte i proportion till Ivos beslut.