En man i 60-Ă„rsĂ„ldern omkom i en frontalkrock med en personbil utanför Munkedal i BohuslĂ€n pĂ„ söndagen. PĂ„ fredagskvĂ€llen intrĂ€ffade tvĂ„ dödsolyckor pĂ„ mc â en utanför Hörby i SkĂ„ne och en i Mjölbytrakten i Ăstergötland. Och pĂ„ torsdagen avled en mc-förare efter en frontalkrock med en lastbil utanför Hallstahammar i VĂ€stmanland.
ââDet Ă€r jĂ€ttetragiskt att vi har fyra motorcyklister som avlider pĂ„ sĂ„dan kort tid. För en vecka sedan hade vi de lĂ€gsta olyckssiffrorna nĂ„gonsin mellan januari och augusti. DĂ„ hade 17 personer avlidit, sĂ€ger Jesper Christensen, generalsekreterare vid Sveriges Motorcyklister.
Mörk inledning
Inledningen av sÀsongsavslutningen har varit desto mörkare. Förutom de fyra nÀmnda omkom ytterligare en mc-förare tidigare i veckan, totalt har alltsÄ hittills fem dött i mc-olyckor i september.
ââDet Ă€r inte ovanligt att vi ser fler olyckor vid sĂ€songens slut. NĂ€r vĂ€dret kommer till helgerna passar mĂ„nga pĂ„ att Ă„ka.
Men den stora trenden verkar gÄ Ät rÀtt hÄll. Förra Äret omkom totalt 28 mc-förare enligt Transportstyrelsens statistik. 2019 omkom 29. 2018 stack ut som ett sÀrskilt dödligt Är, med 47 döda.
Parallellt med fÀrre dödsolyckor har antalet motorcyklar blivit fler pÄ vÀgarna. 2020 fanns 327 555 motorcyklar registrerade, att jÀmföra med 303 790 Är 2010.
ââTittar vi tillbaka i tiden sĂ„ visar trenden att det har blivit mer sĂ€kert att köra mc. Med fĂ€rre olyckor trots fler motorcyklar, sĂ€ger Christensen.
En grupp sticker ut i dödsstatistiken: personer utan körkort.
ââVi ser att runt en tredjedel av dem som dör i mc-olyckor inte har nĂ„got körkort. Vi har en grupp som tror att det Ă€r okej att gĂ„ ut och köra ut mc utan körkort, utbildning och utrustning. Ofta Ă€r man ocksĂ„ pĂ„verkad.
ââMc-Ă€gare bör se till att inte lĂ„na ut sin mc och sĂ€kra sĂ„ att ingen kan stjĂ€la den.
SĂ€nk hastigheten
En stor del av kollisionerna med motorcykel inblandad sker i korsningar.
ââDet handlar ofta om att den ena parten inte ser den andra parten. Vi uppmanar bilister att se upp. Kommer det en mc, vĂ€nta med att köra ut i stĂ€llet för att chansa.
ââSom motorcyklist Ă€r det viktigt att sĂ€nka hastigheten sĂ„ att man blir synlig och synbar lĂ€ngre tid.
Olyckor sker ocksÄ ofta i kurvor.
ââHĂ€r Ă€r det en frĂ„ga om kunskap och att man inte kör för fort. Att aldrig köra över sin förmĂ„ga, sĂ€ger Jesper Christensen.