Tankfartyg töms pĂ„ olja – efter 40 Ă„r

Tankfartyget Rone sjönk utanför Gotland för drygt 40 Ă„r sedan. Nu ska vraket, som klassats som ett av de mest miljöfarliga i Sverige, tömmas pĂ„ drygt 200 000 liter olja.

Nu ska ytterligare ett miljöfarligt vrak tömmas pÄ olja. PÄ bilden arbete med bÀrgning av olja frÄn fartyget LindesnÀs 2019. Arkivbild.

Nu ska ytterligare ett miljöfarligt vrak tömmas pÄ olja. PÄ bilden arbete med bÀrgning av olja frÄn fartyget LindesnÀs 2019. Arkivbild.

Foto: Jonas Ekströmer/TT

Miljö2022-09-16 05:58

Rone var pÄ vÀg till Gotland nÀr hon förliste i en storm i mitten av februari 1981. Sedan dess ligger fartyget pÄ 98 meters djup, knappt tre mil vÀster om Gotland.

Hittills tycks ingen olja ha lÀckt ut frÄn fartyget, som visat sig vara i relativt gott skick. Men Havs- och vattenmyndigheten har ÀndÄ klassat vraket som ett av de fem mest miljöfarliga i Sverige.

NĂ€sta vecka börjar dĂ€rför arbetet med att bĂ€rga de drygt 200 000 liter tjockolja som tros finnas ombord.

Enligt Fredrik Lindgren, utredare pÄ myndigheten, skulle ett oljelÀckage frÄn Rone med stor sannolikhet ha negativ pÄverkan pÄ marina kustmiljöer.

"DÀrför kÀnns det vÀldigt bra att bÀrgningen av olja frÄn vraket nu kommer att genomföras", sÀger han i ett pressmeddelande.

Eftersom vraket ligger sÄ pass djupt sker bÀrgningen, som berÀknas ta nÄgra veckor, med hjÀlp av en obemannad undervattensrobot.

Oljan kommer först att vÀrmas, för att göra den mer lÀttflytande och enklare att pumpa upp.

Fakta: Miljöfarliga vrak

Enligt Havs- och vattenmyndigheten finns det cirka 17 000 vrak lĂ€ngs Sveriges kuster. Av dem har Sjöfartsverket klassat 3 000 som möjligt miljöfarliga, 300 som miljöfarliga och ett 30-tal som akut miljöfarliga.

I vĂ„ras avslutades bĂ€rgningen av 175 000 liter olja frĂ„n Skytteren, som sjönk utanför Lysekil 1942 och kallats "Sveriges miljöfarligaste vrak".

Tidigare har olja Ă€ven bĂ€rgats frĂ„n till exempel LindesnĂ€s, som förliste utanför Oxelösund 1957, och frĂ„n Finnbirch, som sjönk utanför Öland 2006.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!