TT: Hur mÀrks det att kriget mellan Israel och Hamas engagerar?
Charlotta Friborg, ansvarig utgivare pÄ SVT:
ââVi mĂ€rker av mycket anmĂ€lningar och reaktioner, men frĂ„n de mer polariserade hĂ„llen Ă€r det en stark aggressivitet och det vetter tyvĂ€rr över i hat som vĂ„ra medarbetare stöter pĂ„ i mejl och pĂ„ sociala medier. Samtidigt ska man ocksĂ„ vara försiktig, de aggressiva rösterna har en tendens att framstĂ„ som vĂ€ldigt mĂ„nga, men riktigt sĂ„ mĂ„nga Ă€r de inte.
Maria Eksedler, nyhetschef Sveriges Radio Ekot:
ââIntresset Ă€r stort för kriget i Ukraina, som vi fĂ„r in mycket frĂ„gor och synpunkter om, men det gĂ„r inte alls att jĂ€mföra med Mellanöstern.
ââI vĂ„r rapportering ifrĂ„gasĂ€tter vĂ„r publik allt, till och med hur vĂ„ra intervjuer Ă€r gjorda och med vilken form av teknik. Jag hade en konversation med en lyssnare som tyckte att ljudet var sĂ„ bra att det inte kunde vara en telefonintervju. Han krĂ€vde att fĂ„ veta hur vĂ„r korrespondent hade gjort den. Till slut fick jag förklara att den var gjord via Whatsapp, och att ljud och teknik ocksĂ„ gĂ„r framĂ„t.
Anna Ă berg, redaktionschef Dagens Nyheter:
ââI alla frĂ„gor dĂ€r det Ă€r ett högt tonlĂ€ge i samhĂ€llet Ă„terspeglas det i kontakten med lĂ€sare. Ofta handlar det om en enskild publicering, men det som Ă€r speciellt hĂ€r Ă€r att det Ă€r en pĂ„gĂ„ende bevakning med flera publiceringar varje dag.
ââDet Ă€r pĂ„frestande för dem som sitter mitt i det och fĂ„r hantera reaktionerna frĂ„n lĂ€sare. Det Ă€r nĂ„gonting helt annat Ă€n det som vi brukar uppleva. Samtidigt ska vi inte bara avfĂ€rda allt, utan vi mĂ„ste sĂ„klart titta pĂ„ om det Ă€r befogat, om vi har missat nĂ„gonting eller uttryckt oss felaktigt.
Martin Schori, bitrÀdande redaktionschef Aftonbladet:
ââDe hĂ€ndelser och brutaliteter som har skett Ă€r, till och med för den hĂ€r konflikten, extraordinĂ€ra. Sedan förstĂ€rkts det med det medieklimat och sociala medieklimat som finns i dag. Det kommer vĂ€ldigt mycket mejl och samtal, men framför allt mĂ€rks det pĂ„ de publiceringar vi gör i sociala medier, frĂ€mst pĂ„ Tiktok.
Dilemma att inte vara i Gaza
TT: Hur det Àr att jobba för att kunna ge en objektiv bild över vad som pÄgÄr i Mellanöstern?
Charlotta Friborg:
ââVi Ă€r vĂ€l försedda med medarbetare som kan regionen sedan mĂ„nga Ă„r tillbaka och som kan göra kvalificerade bedömningar och det Ă€r helt vĂ€sentligt för oss. För oss Ă€r det viktigt att vara pĂ„ plats och i Israel har vi varit det frĂ„n dag ett.
ââSedan Ă€r det förstĂ„s ett dilemma att vi inte kan vara pĂ„ plats i Gaza. Vi kan inte ta oss dit och Ă€r dĂ„ beroende av Reuters och AP, vĂ„ra stora nyhetsbyrĂ„er, som har medarbetare pĂ„ plats. Vi vill komma till Gaza, men man behöver ocksĂ„ förstĂ„ att det Ă€r krigszoner. Journalister Ă€r beredda att ta stora personliga risker för att göra sitt jobb och för att kunna rapportera sĂ„ trovĂ€rdigt och sĂ„ nĂ€ra som det bara Ă€r möjligt.
Maria Eksedler:
ââDet Ă€r en utmaning som vi Ă€r vana vid att ha att göra med i mĂ„nga frĂ„gor om krig och konflikter. Men det gĂ€ller att stĂ€ndigt att ha en publicistisk diskussion och en faktagranskning.
ââVi vill vara pĂ„ plats och skildra mĂ€nniskoöden och konsekvenser, men att balansera det Ă€r jĂ€ttesvĂ„rt. DĂ„ Ă€r det viktigt med kunniga medarbetare och korrespondenter som kan konflikten frĂ„n början och som kan regionen. Det Ă€r en stor styrka och de Ă€r ovĂ€rderliga i att förklara och sĂ€tta ord pĂ„ det som sker.
Anna Ă berg:
ââDet Ă€r alltid svĂ„rt att bevaka krig och konflikter, man har tvĂ„ stridande parter som kommer med information. Vi strĂ€var alltid efter att vara pĂ„ plats för att kunna berĂ€tta vad vi ser och upplever. En svĂ„righet nu Ă€r att vi inte kan vara inne i Gaza. DĂ„ gĂ€ller det att upprĂ€tthĂ„lla den kontakten som vi har med folk som befinner sig dĂ€r.
Martin Schori:
ââVi försöker att vara transparenta med varifrĂ„n vi hĂ€mtar uppgifter. Det absolut bĂ€sta Ă€r naturligtvis att vara pĂ„ plats, men det Ă€r ju svĂ„rt för att inte sĂ€ga omöjligt att vara pĂ„ plats i Gaza till exempel.
ââNĂ„got som brukar debatteras Ă€r varför vi redovisar siffror frĂ„n den palestinska hĂ€lsovĂ„rdsmyndigheten som kontrolleras av Hamas, och dĂ„ försöker vi förklara varför vi gör det.
Mediernas oberoende ifrÄgasÀtts
TT: Varför du tror att folk har sÄ olika bild av rapporteringen?
Charlotta Friborg:
ââOm man har vĂ€ldigt starka uppfattningar om vem som Ă€r förövare och vem som Ă€r offer sĂ„ tenderar man att bedöma samma nyhetsrapportering pĂ„ helt olika sĂ€tt beroende pĂ„ ens perspektiv. Hostile media effect (fientliga mediaeffekten) som den kallas Ă€r en kĂ€nd effekt, men jag upplever den som starkare i den hĂ€r frĂ„gan.
Maria Eksedler:
ââDen hĂ€r konflikten har funnits med oss under sĂ„ enormt mĂ„nga Ă„r dĂ€r mĂ„nga har en uppfattning och har valt sida pĂ„ nĂ„got sĂ€tt. Bland de yngre har mĂ„nga kanske fĂ„tt ett uppvaknande, och dĂ€r tror jag att mĂ„nga stĂ€ller sig pĂ„ den svagaste partens sida militĂ€rt sett, i det hĂ€r fallet den palestinska sidan.
Anna Ă berg:
ââJag tycker att man kunde se lite liknande tendenser under pandemin. Det Ă€r en helt annan typ av frĂ„ga, men dĂ€r var det vĂ€ldigt polariserat i samhĂ€llet i bĂ„de Sverige och pĂ„ andra hĂ„ll i vĂ€rlden. Beteendet Ă€r lite samma nu, det Ă€r sĂ„ svart eller vitt och man tappar nyanser pĂ„ sociala medier. Mediernas oberoende ifrĂ„gasĂ€tts pĂ„ ett sĂ€tt och i en omfattning som det ocksĂ„ var lĂ€nge sedan jag sĂ„g.
Martin Schori:
ââBĂ„da sidor tycker att vi vinklar eller tar stĂ€llning för den andra sidan. Det Ă€r ocksĂ„ nĂ„gonting som Ă€r ganska belagt inom medieforskningen vad jag förstĂ„tt, att om man har en vĂ€ldigt stark Ă„sikt i en frĂ„ga upplever man ofta att medierna tar stĂ€llning för den andra parten.