Oatly anklagas för att vilseleda kunderna

"Naturliga sockerarter frĂ„n havre” stĂ„r det pĂ„ förpackningen till Oatlys havredryck. Men det Ă€r fel och vilseleder kunderna har miljöförvaltningen i Malmö slagit fast.

Oatly kritiseras för sitt pÄstÄende om att drycken innehÄller naturliga sockerarter frÄn havre. Men eftersom mÀrkningen inte utgör nÄgon hÀlsorisk fÄr den vara kvar pÄ förpackningen medan lÀnsstyrelsen prövar frÄgan. Arkivbild.

Oatly kritiseras för sitt pÄstÄende om att drycken innehÄller naturliga sockerarter frÄn havre. Men eftersom mÀrkningen inte utgör nÄgon hÀlsorisk fÄr den vara kvar pÄ förpackningen medan lÀnsstyrelsen prövar frÄgan. Arkivbild.

Foto: Emma-Sofia Olsson/SvD/TT

Malmö2021-02-18 02:11

En privatperson anmĂ€lde flera havredrycksproducenter till miljöförvaltningarna i de kommuner dĂ€r företagen har sina huvudkontor och pĂ„pekade att dryckerna pĂ„stods innehĂ„lla ”naturliga sockerarter”, skriver Göteborgs-Posten.

Enligt anmÀlaren Àr det inte korrekt dÄ sockerarten maltos som finns i havredrycken uppkommer först under tillverkningsprocessen.

Vilseledande pÄstÄende

Nu har miljöförvaltningen i Malmö – som utrett fallet Oatly – kommit fram till att pĂ„stĂ„endet om att deras havredryck innehĂ„ller ”naturliga sockerarter frĂ„n havre” Ă€r vilseledande. "Majoriteten av sockerarterna som finns i denna produkt kan inte betraktas komma naturligt frĂ„n havre, utifrĂ„n Livsmedelsverkets definition av ordet naturlig”, skriver miljöförvaltningen i sitt förelĂ€ggande till Oatly.

VĂ€ljer att ta strid

Oatly har dock inga planer pÄ att ta bort mÀrkningen, utan har överklagat beslutet till lÀnsstyrelsen i SkÄne.

– VĂ„r tillverkningsprocess har inte som Ă€ndamĂ„l att skapa socker eller maltos, utan att skapa flytande havre. Om man bearbetar havre pĂ„ det sĂ€ttet sĂ„ bildas maltos automatiskt, sĂ€ger kommunikationschefen Linda Nordgren till GP.

Miljöförvaltningarna i de övriga kommunerna har kommit fram till samma slutsats för havredrycksproducenterna med sÀte i deras respektive kommuner. I de fallen har företagen gÄtt med pÄ att Àndra pÄ förpackningarna och i marknadsföringen.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om