För första gÄngen nÄgonsin ringdes över fyra miljoner samtal in till 112 under ett Är, konstaterar SOS Alarm i sin Ärsrapport för 2021. De senaste Ären har trycket successivt ökat och den trenden ser ut att hÄlla i sig.
ââVi har haft flera Ă„r med stora hĂ€ndelser, hela vĂ€gen frĂ„n de stora brĂ€nderna och klimatfrĂ„gor, till en ökad kriminalitet och nu en pandemi. Folk vet att man kommer fram och fĂ„r hjĂ€lp om man söker sig till nödnumret, sĂ€ger Maria Khorsand, vd pĂ„ SOS Alarm.
FĂ„ samtal om Ukraina
Samtalen till 113 13, informationsnumret vid olyckor och kriser, minskade nÄgot frÄn 690 000 samtal 2020 till 545 500 samtal 2021. MÀngden Àr dock fortfarande pÄ en betydligt högre nivÄ Àn Ären dessförinnan dÀr snittet lÄg pÄ drygt 10 000 samtal per Är.
Enligt SOS Alarm har samtalen till 113 13 efter att Ryssland invaderade Ukraina hittills inte bidragit till nÄgot ökat tryck.
"Inte tillrÀckligt med resurser"
I takt med det ökade antalet larmsamtal har svarstiderna gÄtt upp markant. SOS Alarm har som mÄl att besvara ett samtal till 112 inom Ätta sekunder i genomsnitt. Under 2021 lÄg snittet pÄ 15,4 sekunder, en ökning med drygt sex sekunder.
Enligt Maria Khorsand Àr en högre sjukfrÄnvaro bland medarbetare en anledning till ökningen.
ââMen framför allt har vi inte tillrĂ€ckligt med resurser sett till hur samtalsvolymerna har ökat. SĂ€rskilt med tanke pĂ„ att vĂ„rdfrĂ„gorna har blivit allt fler, och de samtalen tar ocksĂ„ lĂ€ngre tid. Som det ser ut i dag gĂ„r inte ekvationen ihop, sĂ€ger Maria Khorsand.