AI-tandborsten kan vara rent hittepÄ

Allt fler företag försöker rida pÄ AI-vÄgen genom att marknadsföra produkter eller tjÀnster med tekniken. Nu har Àven tillverkare av vardagliga apparater som tandborstar hoppat pÄ tÄget.

"Blir tÀnderna faktiskt renare pÄ grund av att man har artificiell intelligens i en tandborste. Det Àr vÀldigt svÄrt att avgöra", sÀger Sinan Akdag pÄ Sveriges Konsumenter. Arkivbild.

"Blir tÀnderna faktiskt renare pÄ grund av att man har artificiell intelligens i en tandborste. Det Àr vÀldigt svÄrt att avgöra", sÀger Sinan Akdag pÄ Sveriges Konsumenter. Arkivbild.

Foto: Vilhelm Stokstad/TT

Ekonomi2023-08-26 09:42

Allt fler företag vÀljer att bygga sin marknadsföring kring AI, som fick sitt breda genomslag i samband med lanseringen av Chat GPT i slutet av 2022.

Ett exempel Àr elektriska tandborstar med inbyggd AI som analyserar din borstningsstil och ger rÄd för bÀttre borstning.

– Det Ă€r ju omöjligt för en konsument att kontrollera om marknadsföringspĂ„stĂ„endet faktiskt stĂ€mmer, sĂ€ger Sinan Akdag som Ă€r sakkunnig pĂ„ Sveriges Konsumenter.

Flera investerare och sakkunniga inom omrÄdet som TT har pratat med sÀger att marknadsföringen saknar substans i vissa fall.

– Man vill hĂ€nga med i trenden och sĂ€tter pĂ„ en AI-stĂ€mpel fast man kanske inte har det för att det lĂ„ter frĂ€ckt och Ă€r vĂ€ldigt hett just nu, sĂ€ger Peter MackhĂ©, medieexpert pĂ„ organisationen Sveriges Annonsörer.

"Falsk marknadsföring"

Enligt Sinan Akdag kan det Àven röra sig om rent hittepÄ.

– Jag tror det förekommer mycket falsk marknadsföring men eftersom att termen AI Ă€r sĂ„ pass bred och svĂ„rdefinierad sĂ„ tror jag att det Ă€r vĂ€ldigt svĂ„rt för Konsumentverket att bevisa att ett företag faktiskt ljuger.

Han ser flera farhÄgor med trenden. Dels blir begreppet AI urvattnat och företag som, pÄ ett smart sÀtt, anvÀnder sig av AI fÄr svÄrare att sticka ut i mÀngden nÀr konsumenter inser att man inte ska sÀtta likhetstecken med AI och bra, sÀger Akdag.

– Som att ropa varg, fast tvĂ€rtom.

Se förbi AI-snacket

Akdags tips Àr att försöka tÀnka bort AI-stÀmpeln.

– Risken Ă€r att det Ă€r tomt marknadsföringssnack och att man stirrar sig blind pĂ„ om tvĂ„ konkurrerande produkter har AI eller inte och baserar sitt köpbeslut pĂ„ det.

Fakta: Artificiell intelligens

Tanken med artificiell intelligens (AI) Àr att efterlikna den mÀnskliga hjÀrnans förmÄga att inhÀmta kunskap, dra slutsatser, planera, lösa problem eller att tolka resultat.

AI Àr vanligt förekommande i fiktion och tar dÄ ofta en form som Àr lÄngt ifrÄn var tekniken befinner sig i verkligheten. En mÀnskligt tÀnkande robot, generell artificiell intelligens, anses i vetenskaplig bemÀrkelse i princip omöjlig. AI blir dock allt vanligare i vardagen i allt frÄn sÄ kallade chattrobotar som kan anvÀndas i kundtjÀnster till analyserande AI som ur en stor mÀngd data kan komma fram till en diagnos eller optimal fÀrdvÀg.

ForskningsomrÄdet fick sitt namn under 1950-talet och har inslag av matematik, informationsteknik, filosofi, lingvistik, psykologi, kognitionsvetenskap och hjÀrnforskning. Verktygen Àr oftast algoritmer av olika slag, dÀr en algoritm kan beskrivas som en systematisk procedur som i ett antal steg anger hur ett visst problem ska berÀknas eller analyseras. Exempelvis en karttjÀnst i mobilen som ger förslag pÄ snabbaste bilvÀg till ett specifikt resmÄl baserat pÄ tillgÀnglig data om distans och trafiksituation.

KĂ€lla: Nationalencyklopedin, Nature

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!