Allt fler företag vÀljer att bygga sin marknadsföring kring AI, som fick sitt breda genomslag i samband med lanseringen av Chat GPT i slutet av 2022.
Ett exempel Àr elektriska tandborstar med inbyggd AI som analyserar din borstningsstil och ger rÄd för bÀttre borstning.
ââDet Ă€r ju omöjligt för en konsument att kontrollera om marknadsföringspĂ„stĂ„endet faktiskt stĂ€mmer, sĂ€ger Sinan Akdag som Ă€r sakkunnig pĂ„ Sveriges Konsumenter.
Flera investerare och sakkunniga inom omrÄdet som TT har pratat med sÀger att marknadsföringen saknar substans i vissa fall.
ââMan vill hĂ€nga med i trenden och sĂ€tter pĂ„ en AI-stĂ€mpel fast man kanske inte har det för att det lĂ„ter frĂ€ckt och Ă€r vĂ€ldigt hett just nu, sĂ€ger Peter MackhĂ©, medieexpert pĂ„ organisationen Sveriges Annonsörer.
"Falsk marknadsföring"
Enligt Sinan Akdag kan det Àven röra sig om rent hittepÄ.
ââJag tror det förekommer mycket falsk marknadsföring men eftersom att termen AI Ă€r sĂ„ pass bred och svĂ„rdefinierad sĂ„ tror jag att det Ă€r vĂ€ldigt svĂ„rt för Konsumentverket att bevisa att ett företag faktiskt ljuger.
Han ser flera farhÄgor med trenden. Dels blir begreppet AI urvattnat och företag som, pÄ ett smart sÀtt, anvÀnder sig av AI fÄr svÄrare att sticka ut i mÀngden nÀr konsumenter inser att man inte ska sÀtta likhetstecken med AI och bra, sÀger Akdag.
ââSom att ropa varg, fast tvĂ€rtom.
Se förbi AI-snacket
Akdags tips Àr att försöka tÀnka bort AI-stÀmpeln.
ââRisken Ă€r att det Ă€r tomt marknadsföringssnack och att man stirrar sig blind pĂ„ om tvĂ„ konkurrerande produkter har AI eller inte och baserar sitt köpbeslut pĂ„ det.