Analytiker om Norwegian: "Allt avgörs i morgon"

LĂ„ngivarna har sagt ja till rĂ€ddningsplanen – men det Ă€r pĂ„ mĂ„ndag som allt avgörs för Norwegian. Ska det krisdrabbade bolaget fĂ„ flyga vidare, eller stĂ€lls planen för gott? Flyganalytikern Hans JĂžrgen ElnĂŠs tror pĂ„ en ljus framtid.

LĂ„ngivarna har sagt ja – men Norwegians öde avgörs inte förrĂ€n i morgon.

LĂ„ngivarna har sagt ja – men Norwegians öde avgörs inte förrĂ€n i morgon.

Foto: Ole Berg-Rusten NTB/TT

Ekonomi, nÀringsliv & finans2020-05-03 16:00

Konkursen Àr farligt nÀra och förhandlingarna har dragit ut pÄ tiden i flera dagar. Men nu Àr Norwegian överens med lÄngivarna.

– Mer Ă€n tvĂ„ tredjedelars majoritet har accepterat budet, det Ă€r vĂ€ldigt goda nyheter, sĂ€ger flyganalytikern Hans JĂžrgen ElnĂŠs.

LĂ„ngivarna sitter pĂ„ obligationer utgivna av Norwegian pĂ„ motsvarande 1,2 miljarder dollar. Norwegian erbjöd först dem 41,7 procent av aktierna som ersĂ€ttning för dessa lĂ„n – men efter att förhandlingarna dragit ut pĂ„ tiden kom bolaget med ett nytt, mer generöst bud.

Det "sista budet" gick ut pÄ att hÀlften av skulderna samt 80 procent av ett sÄ kallat konvertibelt obligationslÄn vÀrt 150 miljoner dollar ska kvittas mot aktierna. Dessutom slÀngdes intÀkterna frÄn försÀljningen av de mest lukrativa avgÄngarna pÄ Londons flygplats Gatwick in som pant.

"Allt avgörs i morgon"

Att lÄngivarna nu har accepterat budet Àr ett steg i rÀtt riktning för att bolaget ska kunna överleva. Nu vÀntar förhandlingar med de 24 bolag som hyr ut flygplan till koncernen, med vilka Norwegian ocksÄ mÄste komma överens med. Och tiden Àr knapp. Avtalet mÄste pÄ plats innan bolagsstÀmman klockan Ätta pÄ mÄndag.

– Allt avgörs i morgon. Röstar aktieĂ€garna nej sĂ„ gĂ„r Norwegian i konkurs. Röstar de ja sĂ„ flyger Norwegian vidare, sĂ€ger Hans JĂžrgen ElnĂŠs.

Om rÀddningsplanen godtas Àr mÄlet för vd:n Jacob Schram att fÄ del av det statliga rÀddningspaketet pÄ 2,7 miljarder norska kronor i mitten av maj. De planerar Àven att ta in 400 miljoner norska kronor i en nyemission.

– Det ger Norwegian luft under vingarna att fortsĂ€tta som bolag, men som ett betydligt mindre bolag.

Blir inte detsamma

TT: SĂ„ det kommer inte att bli detsamma igen?

– Nej, i varje fall inte inom överskĂ„dlig framtid. Bolaget sjĂ€lva sĂ€ger att de ska dra ner frĂ„n 160 flygplan till mellan 110 och 120. De ska skala ner, och sedan lĂ„ngsamt bygga upp igen med rutter som de kan tjĂ€na pengar pĂ„, sĂ€ger Hans JĂžrgen ElnĂŠs.

Även om allt gĂ„r bolagets vĂ€g sĂ„ Ă€r det en tuff bransch de verkar i, sĂ€rskilt i rĂ„dande tider. Trots det tror Hans JĂžrgen ElnĂŠs att Norwegian har en chans att komma pĂ„ fötter igen. Dels pĂ„ grund av det omstruktureringsarbete som redan gjorts inom bolaget, dels pĂ„ grund av det starka varumĂ€rket.

TT: Vad tror du sjÀlv, hur kommer det gÄ pÄ bolagsstÀmman?

– Jag tror att aktieĂ€garna kommer att rösta ja. Det Ă€r stora bolag och investerare som har godtagit planerna nu, och det bör vara en god anledning för aktieĂ€garna att följa det, sĂ€ger han och tillĂ€gger:

– Jag tror att det gĂ„r Norwegians vĂ€g imorgon ocksĂ„.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!