Antalet bilbrott har vĂ€nt uppĂ„t igen efter en lĂ€ngre nedgĂ„ng â trots att bĂ„de bilstölder och stölder av de flesta typer av bildelar minskat.
Trendbrottet beror pÄ att antalet katalysatorstölder skjutit i höjden dramatiskt de senaste tvÄ Ären. Det innebÀr stora kostnader för bolagen och ofta Àven lÄng vÀntan för bilÀgarna, skriver försÀkringsbolaget If i sin Ärsrapport om bilbrott.
"Det har gÄtt sÄ lÄngt att kön för att fÄ en stulen katalysator utbytt kan vara uppemot ett halvÄr. MÄnga drabbas gÄng pÄ gÄng. SÄ hÀr kan det inte fortsÀtta", sÀger Ann Hassel Tano, utredningschef pÄ If, i ett pressmeddelande.
Dyra Àdelmetaller
Enligt If ökade försÀkringsbolagens kostnader för katalysatorstölder med 132 procent, till 152 miljoner kronor, mellan 2020 och 2021.
Organiserad brottslighet, bÄde inhemska och internationella ligor, tros ligga bakom stölderna. Syftet Àr att komma Ät Àdelmetaller som finns i katalysatorerna.
If hĂ€nvisar till statistik frĂ„n LarmtjĂ€nst, försĂ€kringsbolagens branschgemensamma organisation. Den visar att antalet anmĂ€lda katalysatorstölder ökade med över 4 000 procent mellan 2019 och 2020 â frĂ„n 74 till 3 197.
Under 2021 ökade de med ytterligare 141 procent till 7 670.
"Ingenting hÀnder"
Det innebÀr att ökningen pÄ tvÄ Är Àr över 10 000 procent, konstaterar If, som föreslÄr en rad ÄtgÀrder för att förebygga stölderna av bilar och bildelar.
Bland annat vill bolaget att Tullverket ska fÄ ökade anslag och ett tydligt uppdrag att söka efter stöldgods, samt att tillgÄngen till bilregistret ska licensbelÀggas för att göra det svÄrare för kriminella att hitta stöldobjekt.
"Den politiska enigheten om att bilstölderna mĂ„ste lösas Ă€r grundmurad. ĂndĂ„ hĂ€nder ingenting", sĂ€ger Ann Hassel Tano.