TimslĂ„ng telefonkö – dĂ„ sparar FörsĂ€kringskassan

Telefonköerna till FörsÀkringskassan Àr sÄ lÄnga att mÄnga inte ens kan stÀlla sig i kö. Med 800 fÀrre medarbetare har man tvingats minska öppettiderna.
–Det Ă€r inte all time high i kölĂ€get, det var lĂ€ngre köer 2008 av för mig okĂ€nd orsak, sĂ€ger Lotta Jernström, pressekreterare pĂ„ FörsĂ€kringskassan.

Telefonköerna till FörsÀkringskassan Àr sÄ lÄnga att man inte ens kan stÀlla sig i kö. Arkivbild.

Telefonköerna till FörsÀkringskassan Àr sÄ lÄnga att man inte ens kan stÀlla sig i kö. Arkivbild.

Foto: Jessica Gow/TT

Inrikes2023-11-28 19:17

Mellan 15 och 200 personer kan stÀlla sig i kö hos FörsÀkringskassan beroende pÄ Àrende. NÀr köerna till de olika avdelningarna Àr fulla avslutas samtalet för nya inringare med uppmaning om att Äterkomma senare.

– Det Ă€r beklagligt, sĂ€ger Lotta Jernström.

Kortade telefontider

Att det Àr svÄrt att nÄ FörsÀkringskassan beror pÄ dess anstrÀngda ekonomiska situation som gjort att myndigheten tvingats korta telefontiderna.

– Vi behöver spara och dĂ„ prioriterar vi sjĂ€lvklart utbetalningarna. Vi vill kunna anvĂ€nda vĂ„r personal till det som Ă€r viktigast.

TT: Är inte möjligheten att kunna nĂ„ er pĂ„ telefon viktig?

– Det Ă€r viktigt, men nĂ€r vi Ă€r tvungna att stĂ€lla arbetsuppgifterna mot varandra sĂ„ Ă€r det prioriterat att de som Ă€r beroende av vĂ„ra utbetalningar för sin försörjning fĂ„r sina pengar.

Telefontiden har minskat successivt sedan den första augusti i Är. Och den första december minskar de ytterligare. DÄ kommer öppettiderna vara mellan klockan 09 och 13 pÄ vardagar.

– Vi vet att vĂ„r tillgĂ€nglighet Ă€r viktig för mĂ„nga och det Ă€r sĂ„klart beklagligt att vi har behövt sĂ€nka vĂ„r ambitionsnivĂ„, framför allt för möjligheten att nĂ„ oss pĂ„ telefon.

Rekommenderar brev

FörsÀkringskassan rekommenderar att antingen skicka brev eller att vÀnda sig till ett servicekontor för att fÄ hjÀlp. Mejl Àr inte nÄgon rekommenderad kommunikationsvÀg, sÀger Jernström.

– Den vanligaste frĂ„gan vi fĂ„r Ă€r "nĂ€r kommer mina pengar". Det gĂ„r inte fortare för att man ringer och frĂ„gar. Det Ă€r inte sĂ„ mycket man kan göra, pengarna kommer nĂ€r vi har handlagt Ă€rendet. Och ju mer tid vi fĂ„r att göra det desto fortare gĂ„r det.

Men de personer som har regelbundna utbetalningar frÄn FörsÀkringskassan fÄr, precis som pensionÀrer, pengarna pÄ ett fast datum, sÀger Lotta Jernström. Och de pengarna kommer att komma det datumet.

– Sedan om du har varit i Tyskland och Ă„kt skidor och brutit benet och ligger ute med pengar för akutvĂ„rd och vill ha tillbaka dem – en sĂ„dan utbetalning kanske tar lite lĂ€ngre tid.

Fakta: FörsÀkringskassan

FörsÀkringskassans huvuduppdrag Àr att besluta om och betala ut bidrag och ersÀttningar till barnfamiljer, sjuka och personer med funktionsnedsÀttning. Exempel pÄ bidrag Àr barnbidrag, sjukersÀttning och förÀldrapenning.

Utbetalningarna omfattar mer Àn 245,9 miljarder per Är, vilket motsvarar 4,1 procent av Sveriges BNP.

FörsĂ€kringskassan hade vid Ă„rsskiftet 14 518 anstĂ€llda pĂ„ ett 60-tal orter runt om i Sverige och Ă€r en av landets största myndigheter. Den ligger under socialdepartementet och Ă€ldre- och sjukförsĂ€kringsminister Anna Tenje.

Myndighetens generaldirektör heter Nils Öberg och han har innehaft posten sedan 2019.

KÀlla: FörsÀkringskassan

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!