Tidigt i höstas skrev hon till länsstyrelsen. Då framfördes bland annat att busshållplatsen Kumla Härad saknar övergångsställe och bra belysning kombinerat med att trafikanterna har svårt att hålla sig till angivna 50 km/h.
– Något måste hända här innan det sker en olycka, sa Malin Rohdin som ville se en sänkning till 40 eller helst 30 km/h.
Men efter att ha konsulterat remissinstanser som Trafikverket och polismyndigheten avslogs förslaget efter ungefär två månader.
– Praxis är att fordonsförare ska anpassa sig till rådande förhållanden, säger Christofer Pourfard Cromnow, jurist på länsstyrelsen, som konstaterar att det är ovanligt att länsstyrelsen korrigerar hastighetsbegränsningar.
– Det är dessutom polisens uppgift att hålla koll på att dessa följs, fortsätter han.
I Trafikverkets svar gjordes bedömningen att den aktuella sträckan inte innehöll några avvikande förhållanden eller att det fanns aktiviteter som trafikanterna behövde ta hänsyn till.
Polisen anger att "ett fordons hastighet ska anpassas till vad trafiksäkerheten kräver och att en hastighetsbegränsning är bara den högsta tillåtna men kanske inte den som är lämplig att färdas i".
Beslutet kan överklagas till Transportstyrelsen.
Malin Rohdin är hur som helst inte alls nöjd. Tvåbarnsmamman har efter avslaget uppvaktat Trafikverket, hon skriver att det åtminstone skulle behövas en skylt som varnar för fotgängare eller en digital farttavla i Härad.
– Men jag får inga bra svar, säger Malin Rohdin.
Tidningen har pratat med Philiph Öhrman, trafikingenjör på nämnda verk.
– Det är olika enheter som beslutar om olika typer av åtgärder. Beträffande väg 900 i Härad hittar jag inget diariefört ärende. I vissa ärenden måste man betala en summa när man lämnar in en ansökan, jag gissar att det kanske inte gjorts här, för att något bli tillståndsprövat.
– Om siktförhållanden anses vara goda kan åtgärder ses som omotiverade, tillägger Philiph Öhrman.
Malin Rohdin har inte nobbat någon avgift, eller ens hört tals om någon.
Annars tycker hon ha sig generellt ha märkt en reducering av hastigheterna i samhället sedan i somras.
– Det blev bättre efter din artikel. Men folk som kommer från Eskilstunahållet kör för snabbt. Just bortom krönet sänks hastigheten från 80 till 50 kilometer i timmen ...