Volvo CE bygger vÀrldens första test-och demonstrationsomrÄde i sitt slag för elektriska och autonoma transportlösningar pÄ sin demoanlÀggning i Eskilstuna.
â Det hĂ€r Ă€r en mĂ„ngmiljonsatsning, vi mĂ„ste accelerera utvecklingen. Vi har en större efterfrĂ„gan Ă€n vi kan hantera i dag, sĂ€ger Calle SkillsĂ€ter, teknisk specialist pĂ„ uppkopplade maskiner pĂ„ Volvo autonomous solutions.
Byggarbetet av det 66 000 kvadratmeter inhÀgnade omrÄdet pÄbörjades i december. Det innefattar en vÀg dÀr i första skedet den revolutionÀra produkten TA15, en helelektrisk, autonom minidumper, ska visas. Detta inklusive laddningsinfrastruktur, 5-G uppkoppling, kontrollrum, utbildningslokaler, lÀktare med mera.
â Detta Ă€r en ytterst viktig strategisk investering för Volvo CE och Volvokoncernen i stort dĂ„ det Ă€r ett bevis pĂ„ vĂ„rt Ă„tagande att driva hĂ„llbara kundlösningar genom innovation, sĂ€ger Carl Slotte, chef för sĂ€ljregionerna Europa och International pĂ„ Volvo CE.
Volvo har tre större hÄllbarhetsmÄl att infria inom fem till tio Ärs tid.
Det första Àr att 35 procent av deras totala sÄlda maskiner ska vara elektrisk 2030. Det andra att 50 procent av deras totala omsÀttning 2030 ska komma frÄn service och tjÀnster, sÄsom lösningar för att öka kundernas drifttid och produktivitet. Det tredje Àr att de senast 2025 ska ha sÄlt 100 stycken transport och infrastrukturlösningar, exempelvis som denna Tara transportlösning.
â TvĂ„ maskiner ska kunna möta varandra pĂ„ den nya banan, sĂ€ger Johan Börstell, chef för utomhusverksamheten pĂ„ customer center.
Han förklarar att en utbildningsyta Àven ska byggas.
â Man ska arbeta med hur man kan producera som mest pĂ„ sĂ„ lite brĂ€nsle som möjligt. Vi har maskinerna och kunskapen hĂ€r, det vore dumt att inte utnyttja. Det Ă€r vĂ€ldigt kul att fĂ„ göra nĂ„got sĂ„nt hĂ€r, menar Johan Börstell.
Det nya innovationsomrÄdet förvÀntas öppna senast i höst.
â Planen Ă€r att kunna testa och demonstrera vĂ„rt Tara-system hĂ€r. Vi vill visa hur vi startar upp och stĂ€nger ner systemet, dĂ„ det inte finns nĂ„gra förare, förklarar Calle SkillsĂ€ter.
Banan blir en inspelad GPS-slinga som maskinerna följer. Den ska mÀta cirka 1.6 kilometer med vissa instick pÄ banan.
â Det hĂ€r Ă€r en viktig bestĂ„ndsdel för oss och att det sker just i Eskilstuna Ă€r stort. Det ska bli en helhetsupplevelse hĂ€r, frĂ„n de klassiska maskinerna till vĂ„ra nya uppkopplade autonoma, avslutar Calle SkillsĂ€ter.