â Det vi kommer att göra under övningarna i maj Ă€r att flytta de drĂ€ktiga stona sĂ„ att de inte stĂ„r för nĂ€ra banan eftersom det kan bli stress dĂ„. Det Ă€r det enda vi kommer att göra. För övrigt Ă€r det lugnt, sĂ€ger Mia Johansson som har islandshĂ€star pĂ„ gĂ„rden Ekorneberg.
NÀr hon flyttade till gÄrden bredvid flygplatsen 1998 var det fortfarande en militÀr flygplats. Familjen hade knappt hunnit flytta in förrÀn Försvaret drog igÄng en tvÄ veckor lÄng övning med JAS Gripen.
â Det Ă€r klart det hörs nĂ€r det Ă€r JAS-plan och de dessutom startar tvĂ„ och tvĂ„. DĂ„ stod vi hĂ€r och skakade och tĂ€nkte: 'Okej, det hĂ€r kanske blir lite jobbigt'.
Den första chocken lade sig snabbt och det blev inga fler stora övningar. 2006 sÄlde Försvaret flygplatsen till Eskilstuna kommun.
â DĂ„ ville inte försvarsmakten vara med och flyga hĂ€r lĂ€ngre. DĂ„ var det den eviga freden som skulle rĂ„da, sĂ€ger Ulf Darenius som Ă€r driftansvarig pĂ„ Eskilstuna flygplats.
Flygplatsen blev civil och fick ett miljötillstÄnd som i dagens lÀge tillÄter 25 000 flygrörelser per Är med civila flygplan och helikoptrar. En flygrörelse bestÄr av en start eller en landning. I takt med att det blivit oroligare i vÄr omvÀrld, till exempel genom att vÄrt stora grannland Ryssland startat kring mot Ukraina, sÄ har det svenska försvarets intresse för Eskilstuna flygplats vÀckts pÄ nytt. Flygplatsen Àr en av fÄ före detta militÀra flygplatser dÀr den militÀra infrastrukturen behÄllits. Dessutom gör det geografiska lÀget att den Àr strategiskt viktig.
I samband med att Försvaret planerade övningen som ska genomföras i maj pÄ flygplatsen med JAS Gripen aktualiserades frÄgan att flygplatsen inte lÀngre har tillstÄnd för militÀra flygrörelser. Nu har kommunen ÀndÄ gett grönt ljus att genomföra övningen i nedbantad form pÄ villkor att flygplatsen söker permanent tillstÄnd för att hantera Àven militÀra flygrörelser.
â Det finns ju en stor chans att Försvarsmakten vill öva mer den nĂ€rmaste perioden, sĂ€ger David Hofmann, vd Eskilstuna logistik och etablering AB som driver flygplatsen.
I ett första steg genomför Eskilstuna logistik och etablering AB ett samrÄd med kommunens miljökontor och lÀnsstyrelsen. Sedan kommer en ansökan att lÀmnas in till miljödomstolen i Nacka.
Flygplatsen vill ha tillstÄnd för 400 flygrörelser med militÀrhelikoptrar, 400 flygrörelser med militÀra transportflygplan och 400 flygrörelser med stridsflygplan per Är. Enligt Ulf Darenius och flygplatschefen Johan Kalfas bullrar inte de militÀra helikoptrarna och transportflygplanen mer Àn de civila motsvarigheterna som idag trafikerar flygplatsen. Det Àr de 400 flygrörelserna med stridsflygplanet JAS Gripen som kommer att orsaka mer buller Àn den civila flygtrafiken.
Ulf Darenius och Johan Kalfas menar att antalet flygningar med stridsflygplanen Àr relativt litet och att antalet mÄste sÀttas i relation till det stora antal flygrörelser som flygplatsen redan har tillstÄnd för. Enligt samrÄdsunderlaget kommer bullret att hÄlla sig inom flygplatsens befintliga bullervillkor. Dessutom planeras en bullerutredning för att undersöka hur nÀrboende pÄverkas.
â Vi vill ha en bra kommunikation, sĂ€ger flygplatschefen Johan Kalfas.
HÀstÀgaren Mia Johansson sÀger att hon har fÄtt bra information frÄn flygplatsen om nÀr Gripenplanen kommer att flyga under övningen i maj. Hon Àr inte bekymrad över att flygplatsen kan komma att fÄ tillstÄnd för 1 200 militÀra flygrörelser per Är.
â Vi har bosatt oss bredvid en militĂ€r flygplats frĂ„n början som sedan slutade vara de och kommer att Ă„tergĂ„ till det. DĂ„ fĂ„r vi ta det. Det Ă€r inte vĂ€rre Ă€n sĂ„, sĂ€ger hon.