Innan han öppnade Makkara yksi 2017 reste Anton Pohjolainen som 15-Äring till à re för att gÄ hotell- och restauranglinjen pÄ gymnasiet. Studierna följdes av flytt till Stockholm dÀr han skapade sig en karriÀr inom krogvÀrlden. Efter ett par Är i huvudstaden bytte han bana helt och började plugga dokumentÀrfilm och arbeta i tv-branschen, för att sedan i helt eget regi driva sin krog i Eskilstuna i fyra Är.
Nu kan Anton Pohjolainen avslöja sitt nya projekt: han Àr vd för det alldeles nylanserade skidmÀrket "1000 skis" som han startat tillsammans med nÄgra av skidvÀrldens absoluta toppnamn.
â Jag har fĂ„tt vĂ€ldigt mycket frĂ„gor om vad jag gör nu Ă€nda sedan vi sĂ„lde krogen. Det Ă€r smickrande att folk Ă€r nyfikna, men jag har inte riktigt kunnat prata om det förens nu, sĂ€ger han.
NÀr Anton Pohjolainen ska beskriva resan frÄn krögare till vd pekar han pÄ den enda röda trÄden som löpt genom alla delar av hans liv: skidkulturen.
â PĂ„ samma sĂ€tt som med rockmusik, skateboardĂ„kning eller löpning sĂ„ gifter du dig som skidĂ„kare in i ett sammanhang, och jag kan rekommendera det hĂ€r sammanhanget till alla som söker efter ett. Det Ă€r en vĂ€ldigt stor puck att ta tag i, men vi vill verkligen involvera alla typer av mĂ€nniskor i den hĂ€r kulturen, oavsett Ă„lder, kön, etnicitet. Alla ska kunna kĂ€nna en tillhörighet hĂ€r.
"1000 skis" har skapat ett enormt engagemang inom skidkulturen pÄ vÀldigt kort tid. Skidproffsen som tillsammans med Anton Pohjolainen driver företaget Àr inte kÀnda frÄn den klassiska, tÀvlingsinriktade delen av kulturen, utan frÄn den estetiska, konstnÀrliga och inte sÀllan rebelliska. Tillsammans sitter gruppen bakom företaget pÄ erfarenhet inom allt frÄn grafisk formgivning till företagsutveckling och hÄllbarhetsfrÄgor.
â Alla dessa viktiga bitar fanns pĂ„ plats. Min roll blev att vara spindeln i nĂ€tet. Jag klev in som vd i företaget, och kan se allt ur ett helikopterperspektiv efter att ha drivit företag i fler Ă„r. Eftersom att jag sjĂ€lv inte Ă€r professionell skidĂ„kare kan jag Ă€ven bidra med andra perspektiv och nyanser.
"1000 skis" har en mycket ovanlig estetik som grundar sig i företagets skarpa fokus pÄ miljö och hÄllbar utveckling, vilket Anton Pohjolainen menar gör dem unika inom industrin.
â Vi har en vĂ€ldigt stark hĂ„llbar miljöprofil. En del av skidornas design Ă€r att inte skapa lust att konsumera i onödan â skidorna Ă€r och kommer alltid vara helt röda, och avsaknaden av grafisk profil gör att folk inte kommer kĂ€nna köplust bara för att grafiken uppdateras.
â En annan Ă€r att mĂ„nga företag idag bygger skidor efter kön. MĂ„nga mĂ€rken tar herrskidor, gör dem mindre, fĂ€rgar dem rosa och kallar dem för tjejskidor. Vi tycker inte skidornas design ska baseras pĂ„ huruvida du Ă€r kille eller tjej, tvĂ€rtom vill vi jobba mot att involvera fler tjejer i en mansdominerad industri.
Skidorna byggs i Sverige och företaget samarbetar med Sveriges forskningsinstitut för hÄllbar tillvÀxt, som analyserar vilka komponenter man kan byta ut mot mer hÄllbara alternativ.
â Vi bygger vĂ„ra skidor i Ă re skidfabrik med förnybar energi, vilket skiljer oss frĂ„n mĂ„nga andra som anvĂ€nder kolkraft. Om jag sĂ€ger att vĂ„r ambition Ă€r att skapa vĂ€rldens mest hĂ„llbara skida sĂ„ Ă€r vi pĂ„ god vĂ€g, sĂ€ger Anton Pohjolainen.