TrÀningspassen inför helgens gokartrace avlöste varandra pÄ fredagen och prins Carl Philip, som sjÀlv ska delta, var en av mÄnga förare som bekantade sig med slingan pÄ Gröndal.
Vinnare utses i tvÄ klasser, Rotax Max DD2, samt i ovÀxlade Rotax Max Senior.
I alla klasser körs ett kval och sex heat. Den som skrapar ihop flest poÀng vinner.
â Tidigare har vi haft ett finalrace för att kora segrarna, sĂ€ger Jerker Johansson, pressansvarig för Prins Carl Philips Racing Pokal.
Efter ett högvarvande och metanoldoftande trÀningspass blir det desto tystare. Rotaxfabrikens utbildningsförare Darrell Smith rullar ut ur depÄn sida vid sida med prins Carl Philip i varsin eldriven gokart. De försvinner ljudlöst ut pÄ banan och lÀgger flera varv med toppfart strax över 130 kilometer i timmen. Prinsen nickar gillande nÀr han ÄtervÀnder.
Hur Àr skillnaden att köra med gokart med eldrift jÀmfört med en traditionell?
â Den Ă€r helt tyst, men har vĂ€ldigt bra tryck. Balansen i dĂ€cken Ă€r klart bĂ€ttre och det kĂ€nns som att det gĂ„r att ta kurvorna i högre hastighet. Med vanlig gokart kan man köra lite med örat, det funkar inte hĂ€r, sĂ€ger prins Carl Philip.
Kan det bli en eldriven klass till nÀsta Ärs tÀvlingar?
â Det ska inte uteslutas. Det beror pĂ„ hur mĂ„nga som börjar tĂ€vla med el-gokart. Det Ă€r vĂ€ldigt intressant. Farten finns dĂ€r sĂ„ vi fĂ„r se.