Peter, 38, har vĂ€ntat Ă„tta veckor – pĂ„ nya soppĂ„sar

Lagom till jul- och nyĂ„rshelgerna införde Energi och miljö ett nytt – digitalt – sĂ€tt att bestĂ€lla avfallspĂ„sar.
Fortfarande vÀntar vissa kunder pÄ sin första leverans, men Ätervinningschefen Kent Briby Àr nöjd med det nya systemet.
– Alternativet hade varit inga pĂ„sar alls, sĂ€ger han.

Hittills har man bestÀllt nya soppÄsar genom att hÀnga ut dem pÄ postlÄdan. Numera ska de bestÀllas digitalt.

Hittills har man bestÀllt nya soppÄsar genom att hÀnga ut dem pÄ postlÄdan. Numera ska de bestÀllas digitalt.

Foto: Niklas Holm

Eskilstuna2025-01-30 21:05

Nyheten i korthet

  • Energi och miljö införde ett nytt digitalt system för att bestĂ€lla avfallspĂ„sar före jul- och nyĂ„rshelgerna. Vissa kunder vĂ€ntar fortfarande pĂ„ sin första leverans, trots att leveranstiden skulle vara fem dagar.
  • Peter Ekroth, en av de drabbade kunderna, har vĂ€ntat i Ă„tta veckor pĂ„ sina pĂ„sar. Han har kontaktat kundservice tvĂ„ gĂ„nger utan framgĂ„ng.
  • Trots problemen Ă€r Ă„tervinningschefen Kent Briby nöjd med det nya systemet och menar att det förbĂ€ttrar brevbĂ€rarnas arbetsmiljö.

Den 8 december bestÀllde Peter och Johanna Ekroth i Alberga nya avfallspÄsar via Energi och miljös hemsida.

Leveranstiden skulle vara fem dagar. Nu har det snart gÄtt Ätta veckor.

– Vi har varit i kontakt med kundservice tvĂ„ gĂ„nger. BĂ„da gĂ„ngerna har vi fĂ„tt svaret att de gjort en felanmĂ€lan, sĂ€ger Peter Ekroth, 38.

Men inga pÄsar har kommit.

Peter Ekroth och hans fru bestÀllde pÄsar den 8 december. De har fortfarande inte levererats.
Peter Ekroth och hans fru bestÀllde pÄsar den 8 december. De har fortfarande inte levererats.

– De sĂ€ger att vi kan hĂ€mta i deras reception sĂ„ lĂ€nge. Men vi bor i Alberga och jobbar Ă„t andra hĂ„llet, sĂ„ det skulle bli en resa pĂ„ sex mil bara för att hĂ€mta pĂ„sar. I söndags la vi en helt ny bestĂ€llning, vi fĂ„r se nĂ€r den kommer.

Peter Ekroth Àr en av fÄ kunder som fortfarande inte fÄtt sina första bestÀllningar. Det menar Kent Briby, affÀrsomrÄdeschef för Ätervinning pÄ Energi och miljö.

– Ja det Ă€r 10–15 stycken totalt som inte fĂ„tt nĂ„gra pĂ„sar. DĂ€r har vi lagt nya bestĂ€llningar.

MÄnga andra fick vÀnta betydligt lÀngre Àn de fem utlovade vardagarna pÄ sina pÄsar, men nu menar Kent Briby att posten kommit ikapp med leveranserna.

– Under jul och nyĂ„r var det kortveckor och posten halkade efter i utdelningen. Oavsett varifrĂ„n man bestĂ€llde varor under jul och nyĂ„r sĂ„ kunde det ju bli fördröjningar i leveransen, sĂ€ger han.

Men ni visste ju att helgerna skulle komma. Kunde ni inte vÀntat till efter nyÄr med det nya systemet?

– Nej, postens fack och skyddsombud var pĂ„ vĂ€g att lĂ€gga ett skyddsstopp. De var pĂ„ oss under hela hösten och sa "lös det hĂ€r, annars kommer vi inte kunna dela ut era pĂ„sar".

Fem vardagar ska det ta att fÄ pÄsarna efter bestÀllningen.
Fem vardagar ska det ta att fÄ pÄsarna efter bestÀllningen.

Kunde ni inte ha infört detta tidigare i sÄ fall?

– Nej, vi hade inte den digitala lösningen pĂ„ plats för bestĂ€llningarna.

Orsaken till det nya systemet Ă€r alltsĂ„ frĂ€mst brevbĂ€rarnas arbetsmiljö. Tidigare delade de ut rullarna en och en till villaĂ€gare som hĂ€ngt ut en pĂ„se pĂ„ brevlĂ„dan. Nu levereras de bestĂ€llda pĂ„sarna i trepack – av samma brevbĂ€rare.

Hur kan det förbÀttra deras arbetsmiljö?

– Tidigare hade de med sig en kartong med lösa rullar som de stĂ€llde i sĂ€tet. Kartongen sprack och rullarna ramlade ur och hamnade nere bland pedalerna. Nu Ă€r rullarna packade i en lĂ„da per omrĂ„de, som ligger bak i bilen. NĂ€r de kommer till Skiftinge plockar de fram lĂ„dan för Skiftinge, och sĂ„ vidare. Det blir mer ordning i bilen helt enkelt. Och nu fĂ„r alla sina pĂ„sar – tidigare kunde man bli utan i mĂ„nga veckor om man bor sist pĂ„ rundan.

Kent Briby Ă€r nöjd med hur det nya systemet fungerat – och hur kommuninvĂ„narna anammat det.
Kent Briby Ă€r nöjd med hur det nya systemet fungerat – och hur kommuninvĂ„narna anammat det.

I samband med lanseringen av det nya systemet, skickade Energi och miljö ocksÄ ut en enkÀt till sina kunder.

Vad har ni fÄtt för svar pÄ enkÀten?

– MĂ„nga skriver att det var bĂ€ttre förr och att de vill fortsĂ€tta hĂ€nga ut pĂ„sar pĂ„ lĂ„dan. Men det kommer vi inte tillbaka till, eftersom vi inte har nĂ„gon som kan dela ut pĂ„sar sĂ„. MĂ„nga Ă€r ocksĂ„ positiva till det nya systemet och mĂ„nga har stĂ€llt frĂ„gor. Vi kommer att besvara de vanligaste frĂ„gorna pĂ„ vĂ„r hemsida framöver.

Kent Briby Àr pÄ det hela nöjd med hur det nya bestÀllningssystemet fungerar. En tredjedel av kunderna har redan varit inne och bestÀllt, trots att det fortfarande fungerar att hÀnga ut en pÄse pÄ lÄdan Ànda till slutet av denna vecka.

– KommuninvĂ„narna Ă€r verkligen otroliga pĂ„ att anamma nya lösningar. Det verkar inte ha varit nĂ„gra tekniska problem heller.

De fÀrgade pÄsarna med avfall stÀngs i soptunnan.
De fÀrgade pÄsarna med avfall stÀngs i soptunnan.

Men en sak medger Kent Briby att de hade kunnat göra bÀttre.

– Det Ă€r ju bara en i hushĂ„llet som stĂ„r pĂ„ abonnemanget och vi meddelade tidigt att det gĂ„r att dela kontot med sin man eller fru eller barn. Men den informationen hade vi behövt upprepa mer.

SĂ„ fungerar systemet

Den som bor i villa ska sortera sitt avfall i olika fÀrgade pÄsar och slÀnga dem i det gröna avfallskÀrlet.

Nya pÄsar bestÀlls genom att logga in pÄ Mina sidor pÄ eem.se. DÀr bestÀller man tre rullar Ät gÄngen. Behöver man fler, fÄr man göra ytterligare bestÀllningar.

PÄsarna levereras sedan i brevlÄdan efter högst fem arbetsdagar.

Det gÄr ocksÄ att bestÀlla pÄsar utan att ha tillgÄng till Mina sidor, om man hyr en villa eller bestÀller Ät en brukare.

Man kan ocksÄ dela sin behörighet, sÄ att andra kan logga in och bestÀlla pÄsar.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!