Livsmedelsbutiker kan med enkla medel hjÀlpa konsumenter att inte köpa mer mat Àn de gör av med. I en fÀrsk studie i ett antal matbutiker testades olika sÀtt att ge konsumenterna en knuff i rÀtt riktning genom uppmaningar, förtydligad information och slopade mÀngdrabatter.
â Det kĂ€nns roligt att vi nu kan visa konkreta exempel pĂ„ hur dagligvaruhandeln kan göra skillnad för konsumenternas matsvinn. Vi hoppas att rapporten ska inspirera bĂ„de butikskedjor och enskilda butiker i deras hĂ„llbarhetsarbete, menar Karin Fritz.
à tta butiker frÄn tvÄ olika kedjor deltog i undersökningen. I butikerna testades fyra olika skyltvarianter pÄ fÀrskvaruprodukterna gurka och broccoli, för att se om det Àr möjligt att pÄverka konsumenters köpbeteenden i svinnsmart riktning.
Mest effektivt för att minska matsvinnet var att erbjuda nedsatt styckpris istÀllet för multipris eller mÀngdrabatt.
â Vi vet sedan tidigare att det Ă€r svĂ„rt att genomföra undersökningar dĂ€r man mĂ€ter insatsers effekt pĂ„ konsumenters matsvinn. Men forskarna som genomfört studien har visat att det Ă€r möjligt. Förhoppningsvis kan det öka intresset för att genomföra liknande experiment, sĂ„ att vi kan lĂ€ra oss Ă€nnu mer om hur nudging kan anvĂ€ndas i praktiken för att underlĂ€tta för konsumenter att göra smarta val, sĂ€ger Karin Fritz.
Studien genomfördes av Ramboll och Impactually för Livsmedelsverkets rÀkning.