Studie visar att skyltning pÄverkar matsvinn

Livsmedelsverket har gjort en studie som visar att skyltning i butik avgör om kunden köper för mycket och fÄr kasta överskott. "Dagligvaruhandeln kan göra skillnad", menar Livsmedelsverkets projektledare Karin Fritz.

Skyltning av mat med kort datum pÄverkar kundens köp och matsvinn. Karin Fritz, projektledare pÄ Livsmedelsverket.

Skyltning av mat med kort datum pÄverkar kundens köp och matsvinn. Karin Fritz, projektledare pÄ Livsmedelsverket.

Foto: Niklas Holm / Livsmedelsverket

Eskilstuna2021-08-27 14:00

Livsmedelsbutiker kan med enkla medel hjÀlpa konsumenter att inte köpa mer mat Àn de gör av med. I en fÀrsk studie i ett antal matbutiker testades olika sÀtt att ge konsumenterna en knuff i rÀtt riktning genom uppmaningar, förtydligad information och slopade mÀngdrabatter.

– Det kĂ€nns roligt att vi nu kan visa konkreta exempel pĂ„ hur dagligvaruhandeln kan göra skillnad för konsumenternas matsvinn. Vi hoppas att rapporten ska inspirera bĂ„de butikskedjor och enskilda butiker i deras hĂ„llbarhetsarbete, menar Karin Fritz.

undefined
Karin Fritz, projektledare pÄ Livsmedelsverket.

Åtta butiker frĂ„n tvĂ„ olika kedjor deltog i undersökningen. I butikerna testades fyra olika skyltvarianter pĂ„ fĂ€rskvaruprodukterna gurka och broccoli, för att se om det Ă€r möjligt att pĂ„verka konsumenters köpbeteenden i svinnsmart riktning.

Mest effektivt för att minska matsvinnet var att erbjuda nedsatt styckpris istÀllet för multipris eller mÀngdrabatt.

undefined
Skyltning i butik pÄverkar kundernas matsvinn visar en ny undersökning som Livsmedelsverket gjort. Mest effektivt för att minska matsvinnet var att erbjuda nedsatt styckpris, se bild tre, i stÀllet för multipris eller mÀngdrabatt.

– Vi vet sedan tidigare att det Ă€r svĂ„rt att genomföra undersökningar dĂ€r man mĂ€ter insatsers effekt pĂ„ konsumenters matsvinn. Men forskarna som genomfört studien har visat att det Ă€r möjligt. Förhoppningsvis kan det öka intresset för att genomföra liknande experiment, sĂ„ att vi kan lĂ€ra oss Ă€nnu mer om hur nudging kan anvĂ€ndas i praktiken för att underlĂ€tta för konsumenter att göra smarta val, sĂ€ger Karin Fritz.

Studien genomfördes av Ramboll och Impactually för Livsmedelsverkets rÀkning.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!