September har precis gĂ„tt över i oktober och löven sitter Ă€nnu kvar pĂ„ trĂ€den â men det skyltas redan med julmust och juleskum pĂ„ Hemköp i gallerian i Eskilstuna.
Har tomten blivit galen? Nej, det verkar bara som att svenskarna redan Àr sugna pÄ jul.
â Det Ă€r uppenbart att det Ă€r vad folk vill ha. Vi följer bara trenden. Hade ingen velat ha julmust i oktober hade vi inte heller sĂ„lt den, sĂ€ger Erik Johansson Englund, butikschef pĂ„ Hemköp.
Under de tvÄ dagar som skyltningen pÄgÄtt har butiken sÄlt omkring 50 flaskor, enligt Erik Johansson Englund.
â Juleskummet sĂ€ljer ocksĂ„ bra. Det Ă€r vĂ€l nyhetens behag, sĂ€ger han.
Musten sÄg dagens ljus i början av 1900-talet och blev snabbt en alkoholfri favorit pÄ julbordet. Enligt bryggerijÀtten Carlsberg dricker svenskarna nu över 30 miljoner liter julmust varje Är.
Allra mest, cirka 65 procent, dricker vi under december mĂ„nad â men mĂ„nga gilla att "tjuvstarta". Förra Ă„ret sĂ„ldes mer Ă€n tvĂ„ miljoner liter julmust i oktober och nĂ€stan 7,5 miljoner liter i november.
Erik Johansson Englund sÀger att butiken mer eller mindre sÀljer must Äret runt.
â Vi brukar sĂ€lja julmusten en bit in i januari, och sedan Ă€r det bara februari innan det Ă€r dags för pĂ„skmusten. Vi sĂ€ljer Ă€ven den sĂ„ kallade sommarmusten, men det kĂ€nns mest som att det Ă€r för skojs skull, sĂ€ger Erik Johansson Englund.