Den som drabbas av ett försenat eller inställt tåg kan ha rätt till ekonomisk ersättning. Det är en rättighet som många har utnyttjat i år. Jämfört med 2023 har antalet ersättningsärenden hos Mälartåg ökat med drygt 140 procent.
Orsaken är det omfattande tågstrul som varit, inte minst under vintern, enligt Charlotte Nilsson, enhetschef för Mälartågs kundservice.
– Antalet ersättningsärenden hänger så klart ihop med punktligheten i trafiken, konstaterar hon.
Under 2024 har både antalet ärenden och hur mycket pengar som betalas ut till resenärerna legat tydligt över förra årets nivå, under varje månad. Alla flest ärenden var det i januari.
Att januari var en besvärlig månad syns också i statistiken över punktlighet. På sträckan förbi Eskilstuna gick bara 64 procent av tågen i tid.
– Det var en väldigt lång och ansträngd vinter, säger Charlotte Nilsson.
Linnéa Borell är en av alla som regelbundet åker tåg mellan Nyköping och Stockholm. Hon tycker att det oftast fungerar ganska bra, men att det verkar krångligt att ansöka om ersättning när tågen inte går som de ska.
– När jag skulle söka och fylla i biljettnumret, så stod det att det numret inte fanns, säger hon när tidningen träffar henne i väntan på ett – några minuter försenat – tåg.
Enligt Mälartåg godkänns omkring 90 procent av alla ansökningar. Både den som köpt en enstaka biljett och den som har ett pendlarkort kan få pengar tillbaka.
– Har man pendlarkort så omfattas man av generösare villkor. Man får mer i ersättning, helt enkelt, säger Charlotte Nilsson.