Solen strÄlade nÀr ett 40-tal elbilsfantaster under lördagen intog GTR motorpark intill motorstadion pÄ Gröndal. Bakom arrangemanget, dÀr elbilsÀgarna med lÄnade rallyhjÀlmar fick testa sina tystlÄtna kraftpaket pÄ bana, stod konsumentorganisationen Elbil Sverige och intresseföreningen Tesla West Sweden.
â Det handlar om att fĂ„ testa sin egen och bilens förmĂ„ga. Att lĂ€ra kĂ€nna sin bil och trĂ€ffa likasinnade, sĂ€ger HĂ„kan Ăqvist, styrelseledamot i Elbil Sverige, samtidigt som tystnaden bryts av gnisslet frĂ„n sladdande dĂ€ck.
Handlar det inte mest om att brÀnna gummi?
â SjĂ€lvklart lockar det ocksĂ„. Vi Ă€r ju alla entusiaster, sĂ€ger han.
MÄnga hade kommit frÄn andra delar av Sverige, dÀribland Carina och Bengt Holm frÄn SöderbÀrke i Dalarna, liksom Mikael Bjelkesten och Ida-Karin Jansson frÄn BollnÀs.
â Vi Ă„kte ner bara för det hĂ€r. Det Ă€r jĂ€kligt kul att se vad bilarna gĂ„r för, sĂ€ger Mikael Bjelkesten.
PĂ„ en av lĂ€ktarna intill banan satt Gunilla Björkander och Lars Karlsson frĂ„n HagsĂ€tra i Stockholm. De hade stĂ€mt trĂ€ff med en vĂ€n med en elbil, men vĂ€nnen dök aldrig upp. Ăn sĂ„ lĂ€nge kör de fossilt, men Gunilla Björkander Ă€r sugen pĂ„ att byta sida. IntrĂ€de i nĂ„gon Tesla-sekt Ă€r det dock inte tal om.
â Jag tycker mest att de Ă€r dyra, obekvĂ€ma och plottriga. Försöker man starta radion pĂ„ den dĂ€r pekskĂ€rmen nĂ€r man kör sĂ„ Ă„ker man ju i diket, sĂ€ger hon.