NÀr MTR tog över ansvaret frÄn SJ att köra MÀlartÄgen i december 2021 var det mÄnga som hoppades pÄ stabilare tÄgtrafik.
SÄ blev det inte. Operatören MTR har haft problem sedan starten, framför allt med personalbrist. Uppdragsgivaren MÀlardalstrafik, bestÄende av de sex regionerna runt MÀlaren, har uttryckt sitt missnöje med att man inte fÄtt det man bestÀllt och tvingat MTR att betala höga böter. Men att hÀva avtalet har ÀndÄ inte varit aktuellt. Det skulle bli dyrt för skattebetalarna och att fÄ in en ny operatör pÄ kort varsel Àr heller inte det enklaste.
I oktober publicerade MĂ€lardalstrafik Ă€ndĂ„ en sĂ„ kallad TED-annons â ett förhandsbesked om att en ny trafikupphandling kan komma att göras.
I förra veckan kom sĂ„ beskedet â avtalet Ă€r brutet, MTR och MĂ€lardalstrafik gĂ„r skilda vĂ€gar.
â Det allra bĂ€sta hade ju varit om MTR hade fungerat som det var tĂ€nkt. NĂ€r man ska bryta ett avtal Ă€r det mycket tid och pengar som mĂ„ste lĂ€ggas ner. Det har varit ett givande och ett tagande och det Ă€r ingen som tjĂ€nar pĂ„ den hĂ€r affĂ€ren. Men det Ă€r ingen som gör nĂ„nting gratis, det kan jag sĂ€ga, sĂ€ger Monica Johansson (S), regionpolitiker i Sörmland och vice ordförande för MĂ€lardalstrafik.
Men vad kostar det dÄ? Ingen vill nÀmna nÄgra summor i sammanhanget, men Helena Ekroth, vd för MÀlardalstrafik, sÀger att det Àr MTR som drar nitlotten.
â Uppgörelsen innebĂ€r att MTR fĂ„r ersĂ€tta MĂ€lardalstrafik för det förtida upphörandet. Med hur mycket kan jag inte gĂ„ in pĂ„, det omfattas av affĂ€rssekretess, men det har gjorts en ekonomisk uppgörelse. Det handlar inte om nĂ„gon tvist, parterna Ă€r överens vilket betyder ett beslut som har fördelar för alla, Ă€ven om ingen Ă€r vinnare.
MTR lÀmnar över trafiken i MÀlardalen den 16 juni. DÄ tar operatören Transdev över, pÄ ett nödavtal som strÀcker sig över tvÄ Är.
Att ta över pÄ sÄ kort varsel görs vÀl heller inte gratis?
â Vid ett nödavtal Ă€r det lagstiftat hur man fĂ„r bete sig. Bland annat att trafikföretaget bara fĂ„r betalt efter det som faktiskt utförs. Det ska vara direkta skĂ€liga och verifierbara kostnader, som de fĂ„r betalt för i efterskott. Utöver detta ska de fĂ„ en skĂ€lig vinst som ocksĂ„ Ă€r lagstadgad och betalas i efterskott. Det blir ingen överkompensation, sĂ€ger Helena Ekroth.
Hon sÀger att nödavtalet med Transdev Àr ett helt annat partnerskap Àn efter en traditionell upphandling, men inget hafsverk.
â Vi har kommit överens om alltifrĂ„n utbud och underhĂ„ll till tvĂ€tt av tĂ„gen. Det Ă€r ett gediget avtal som arbetats fram.
Transdev har sjÀlva sagt att de inte kan ge nÄgra löften att tÄgtrafiken kommer att fungera bÀttre nÀr de tar över. Ett problem som de riskerar att Àrva efter MTR Àr personalbristen. Betydligt fÀrre Àn man rÀknat med valde att gÄ över frÄn SJ till MTR.
â Under Ă„ren med MTR har det skett en vitalisering av kompetensförsörjningen av ombordpersonal. Det har blivit stor skillnad och jag hoppas verkligen att alla som arbetar pĂ„ MĂ€lartĂ„g i dag följer med till Transdev. De anstĂ€llda Ă€r vĂ„r viktigaste resurs. I nödavtalet kan vi ocksĂ„ vara med och bestĂ€mma mer gĂ€llande exempelvis mĂ€ngden personal, sĂ„ det kan inte bli för lite, om det inte rĂ„kar bli mĂ„nga akuta sjukskrivningar eller sĂ„, sĂ€ger Helena Ekroth.
Parallellt med att Transdev tar över trafiken, fortsÀtter MÀlardalstrafiks arbete med upphandlingen för att fÄ en ny permanent operatör pÄ plats. En sÄdan process tar normalt flera Är och det kan bli sÄ att nödavtalet mÄste förlÀngas för att hinna klart.
â Men vĂ„r ambition Ă€r att hinna och att vara klara med upphandlingen under 2026, sĂ€ger Ekroth.
MTR har inte bara haft uppdraget att köra MÀlartÄgen. De har ocksÄ skött underhÄllet av fordonen i tÄgdepÄn i Eskilstuna samt startat en egen lokförarutbildning i Eskilstuna. För bÄda dessa verksamheter Àr framtiden i nulÀget oklar.
â De som gĂ„r utbildningen just nu kommer att fullfölja och examineras i sommar. Sedan finns inget beslut Ă€n om utbildningen framöver. GĂ€llande underhĂ„llet sĂ„ behĂ„ller vi det en period. Det kommer att ske en verksamhetsövergĂ„ng, men det finns Ă€nnu inget beslut om nĂ€r, sĂ€ger Erik Söderberg, presschef pĂ„ MTR.