â 23 gram, sĂ€ger Stina Enkell och visar som jĂ€mförelse upp tvĂ„ bitar potatis.
â Det Ă€r vad vĂ„rt matsvinn uppgick till per person i tisdags.
TvÄ gÄnger om Äret, vecka 9 och vecka 45, mÀts allt matsvinn i alla kommunala kök inom barn- och Àldreomsorgen, och resultatet rapporteras in centralt.
PĂ„ Gredby förskola Ă€r matsvinnsmĂ€tning ingen nyhet utan har skett i drygt tio Ă„r, tack vare kockarna Stina Enkell och Magnus Engström â tvĂ„ eldsjĂ€lar och goda vĂ€nner som brinner för frĂ„gorna, sĂ„vĂ€l hemmavid som pĂ„ jobbet.
â Vi kollar svinnet varje dag, det har vi alltid gjort och det sker automatiskt numera. Och vi jobbar hela tiden med att ta tillvara maten. Morotsblast blir pesto, vi bakar bröd pĂ„ överbliven gröt, river ner broccolistjĂ€lkar i grytor och ser till att verkligen anvĂ€nda hela grönsaker. Inget kastas i onödan. Det svinn vi har kommer frĂ„n tallrikarna.
Och hur effektivt man Àn jobbar med matsvinn fÄr man aldrig skuldbelÀgga barnen, poÀngterar kockarna. MÄlet Àr att de ska ges chansen att smaka och testa allt. SÄ ett visst svinn mÄste helt enkelt alltid finnas pÄ en förskola.
â Bara det att lite hamnar pĂ„ golvet, framför allt under första sittningen nĂ€r de minsta barnen Ă€ter, sĂ€ger Stina och sveper runt med borste och skyffel, som fĂ„r ett litet tĂ€cke av lĂ€ttrullade makaroner och Ă€rtor â samt en halv hĂ„rd smörgĂ„s med smöret nedĂ„t.
Ibland gÄr sparivern nÀstan till överdrift, medger Magnus leende.
â Den hamnar pĂ„ en mikronivĂ„ till slut, och jag kan bli lite trött pĂ„ mig sjĂ€lv nĂ€r jag stĂ„r med fyra överblivna tomatskivor och funderar pĂ„ vad vi kan göra av dem.
Men det Àr sÄ lÀtt att slÀnga av gammal vana, konstaterar de, det gÀller att hitta helhetstÀnket. Som att köpa in tvÀttade morötter, som inte behöver skalas.
Stina och Magnus Àr hela tiden med ute bland barnen i matsalen, pratar med dem, tar emot karotter som barnen vill ha pÄfyllda och bistÄr vid salladsbuffén. Den allmÀnna erfarenheten bland skolor och förskolor i landet; att populÀr mat ger mer svinn, skriver de under pÄ. Barn tenderar att ta mer Àn de orkar Àta upp.
â Vi börjar med mindre mĂ€ngder i byttorna ute pĂ„ borden, och fyller pĂ„ vid behov. Hellre att de fĂ„r hjĂ€lp att lĂ€gga pĂ„ lite i taget och sen komma och be om pĂ„fyllning i karotterna flera gĂ„nger, Ă€n att de lĂ€mnar pĂ„ tallrikarna. Det fĂ„r heller aldrig uppstĂ„ en kĂ€nsla av att det finns för lite mat.
Kökschef Fredrik Jonsson glÀds Ät framgÄngsteamet i Gredbys kök, och helhetstÀnket i Eskilstuna.
â Stina och Magnus har fĂ„tt mandat att forma sitt arbetssĂ€tt frĂ„n start, i tĂ€tt samarbete och bra dialog med pedagogerna. Det finns mycket att göra för att effektivisera mathanteringen och tillsammans jobbar vi fram bra system. Samtal Ă€r bĂ€sta vapnet vi har för förbĂ€ttringar.
Pedagogen Anna Ullervik berÀttar att de grönsaker kockarna sÄ effektivt tar hand om i köket lÀr sig barnen mer om tillsammans med henne och kollegorna.
â Det Ă€r vi som plockar pĂ„ tallriken Ă„t de yngsta, och det Ă€r viktigt att bĂ„de prata om maten pĂ„ ett positivt sĂ€tt med dem och visa att vi sjĂ€lv Ă€ter upp grönsakerna. Men vi lĂ€r dem ocksĂ„ att alla har rĂ€tt till sin smak, den som inte vill prova slipper.
Mycket av Eskilstunas matavfall blir biogas, men av de smÄ mÀngder som lÀmnar köket pÄ Gredby förskola hamnar ibland en och annan deciliter pÄ annat hÄll; i hönshuset hemma hos förskollÀraren Johanna Franzén.
â Jag tar med lite svinn hem till hönsen ibland, det Ă€r perfekt.