Trafiksituationen, speciellt under morgonrusningen, har lÀnge varit ett bekymmer i Sundby park.
DÀr ligger bland annat Karlavagnen och StrÀngnÀs Montessori.
Dessa tvÄ grannar skiljs Ät endast av den smala och korta Anunds vÀg vilken anvÀnds som skolgÄrd och dÀr trafik i nulÀget inte Àr tillÄten.
Tanken var, och Àr fortfarande, att den görs om till bussgata vilket tidningen skrev om vÄren 2021. Samtidigt kommer en komplett gÄng- och cykelbana att anlÀggas frÄn EnköpingsvÀgen fram till skolorna.
â PĂ„ omvĂ€gar har jag hört att projektet Ă€r försenat, berĂ€ttar Peter Jedar.
â Men frĂ„n kommunens sida Ă€r det tyst, tillĂ€gger han.
Anders Ekman, stadsmiljö- och servicechef, förklarar:
â Kommunen och Sevab har en öppen och bra dialog. Nu har vi fĂ„tt veta att de ska byta ledningar pĂ„ FrejastrĂ„ket, och dĂ€rför kan vi för nĂ€rvarande inte lĂ„ta anlĂ€gga nĂ„gon cykelbana, som för övrigt finns med i detaljplanen, eller satsa pĂ„ en bussgata.
â Detta kommer att ta tid. Kanske att projektet Ă€r klart till vĂ„ren, men att inrĂ€tta en bussgata sĂ„ nĂ€ra inpĂ„ skolavslutningen kĂ€nns knepigt. BĂ€ttre dĂ„ att sikta pĂ„ nĂ€sta lĂ€sĂ„r, sĂ€ger Anders Ekman.
En hĂ„llplats och tvĂ„ staket som skyddar skolbarnen ska anlĂ€ggas pĂ„ Anunds vĂ€g och bussar i skoltrafik fĂ„r dĂ€rmed rulla pĂ„ FrejastrĂ„ket. Enligt vad som tidigare sagts handlar det om en handfull turer per dag. Ăven taxibilar fĂ„r ta den vĂ€gen, vilket torde lĂ€tta upp situationen pĂ„ SundbyvĂ€gen.
â Detta Ă€r nĂ„got som berör oss, Ă€ven om jag inte tĂ€nker pĂ„ det hela tiden, sĂ€ger Peter Jedar som basar över omrĂ„dets största skola.
PÄ Sevab Àr det Niklas Persson som blir projektansvarig för ledningsarbetet pÄ Tosterön.
â I nulĂ€get kan jag inte sĂ€ga nĂ€r vi startar. Men det handlar om 400 meter lĂ„ng strĂ€cka frĂ„n andra sidan EnköpingsvĂ€gen, förbi MĂ€larblick och lĂ€ngs med FrejastrĂ„ket, sĂ€ger Niklas Persson.
â Vi visste om att kommunen planerade för cykelbanor pĂ„ tvĂ„ platser pĂ„ Tosterön. VĂ„r bedömning blev dĂ„ att ledningarna pĂ„ MĂ€larvĂ€gen var i hyfsat skick, men pĂ„ FrejastrĂ„ket behövdes ett reinvesteringsprojekt göras, tillĂ€gger han och syftar pĂ„ vatten, avlopp samt dagvatten.
Niklas Persson rÀknar med att det stundande arbetet kommer att hÄlla pÄ i omkring fyra mÄnader.
â Men vi vet inte nĂ€r det kommer att starta. Dels krĂ€vs en bygghandling, dels mĂ„ste vĂ„ra ramavtalsentreprenörer kontaktas. Just nu rĂ„der det ett extremt tryck pĂ„ hela marknaden, dĂ€rför kan vi bli sena. MĂ„let att börja i oktober blir vĂ€ldigt svĂ„rt att uppfylla.
Kan ni jobba pÄ bra Àven om det blir en kall vinter?
â Ja, delvis. Marken hĂ„ller bĂ€ttre vid minusgrader.
UngefÀr 15 meter i taget kommer att grÀvas upp. HÄlet Àr dÄ cirka tvÄ meter djupt och öppningen omkring fem meter bred.
Vad det lider kommer FrejastrÄket troligen att tillfÀlligt stÀngas av för biltrafik.
â Vi för en dialog med kommunen om hur vi kan gĂ„ tillvĂ€ga. De boende fĂ„r under en period Ă„ka in frĂ„n SundbyvĂ€gen i stĂ€llet. Bitvis ligger ledningarna vid sidan av gatan och dĂ„ pĂ„verkas inte biltrafiken.
Alla som gÄr eller cyklar till och frÄn skolorna dÄ?
â De kan ta sig fram Ă€ndĂ„.
NÀr ledningsarbetet Àr klart kan cykelbanan frÄn EnköpingsvÀgen fram till Anunds vÀg kompletteras.
â Det hade förstĂ„s kĂ€nts vĂ€rre om vi hunnit anlĂ€gga den och sedan fĂ„tt veta strax efterĂ„t att det skulle grĂ€vas i omrĂ„det, pĂ„pekar Anders Ekman.