SÀnk skatt pÄ arbete och ta bort avdrag och kryphÄl

De och mÄnga andra kan ha god hjÀlp av Finanspolitiska rÄdet med att fÄ fart pÄ en skattereform.. Per Bolund (MP), Magdalena Andersson (S), Emil KÀllström (C) och Mats Persson (L).

De och mÄnga andra kan ha god hjÀlp av Finanspolitiska rÄdet med att fÄ fart pÄ en skattereform.. Per Bolund (MP), Magdalena Andersson (S), Emil KÀllström (C) och Mats Persson (L).

Foto: Pontus Lundahl/TT

Lördagskrönika2020-06-27 05:45
Det hĂ€r Ă€r en krönika. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Den som vill skydda ett privilegium har det lĂ€ttare om mĂ„nga tror att förĂ€ndring leder till orĂ€ttvisor och stora ekonomiska störningar.

Det Àr sÄdana förestÀllningar som Finanspolitiska rÄdet vill skingra med sina fÀrska rÀkneexempel pÄ skattereformer med en omfattning pÄ cirka 50 eller 75 miljarder.

De sex nationalekonomerna i rĂ„det har uppgiften att ge riksdag och regering starkare beslutsunderlag. Nu har de anvĂ€nt databaser och avancerade statistiska modeller för att berĂ€kna effekter av en mer omfattande skattereform med den inriktning som fyra partiers januariprogram (S, MP, C, L) pekar fram mot. 

Vad rĂ„det visar Ă€r inte smĂ„saker: Ett skattesystem som bĂ„de Ă€r enklare och mer samhĂ€llsekonomiskt effektivt, och bygger pĂ„ principerna frĂ„n den förra stora skattereformen 1990-91, kan utformas sĂ„ att bĂ„de inkomstfördelning och skatteintĂ€kter förblir ”praktiskt taget oförĂ€ndrade”. FörĂ€ndringarna inom olika inkomstskikt tar i stora drag ut varandra. 

De har rĂ€knat pĂ„ flera tiotals miljarder i sĂ€nkt skatt pĂ„ löntagares och företagares arbetsinkomster, genom dels minskad statlig inkomstskatt, dels omgjorda och utökade grundavdrag. Å andra sidan görs beskattningen av kapitaltillgĂ„ngars avkastning enhetlig och fĂ„r samma skattesats, Ă€ven för vĂ€rdet av att bo i en Ă€gd bostad. Dessutom finansieras en del av inkomstskattesĂ€nkningen med att en enhetlig moms med 21 procent ger nĂ„gra miljarder mer Ă€n de nuvarande tre momsnivĂ„erna.

SÄdana hÀr resultat, dÀr det lönar sig bÀttre att arbeta, samtidigt som olika slags kapital behandlas likvÀrdigt, och inkomstskillnaderna inte blir sÀrskilt mycket förÀndrade, kan rimligen uppnÄs med flera olika varianter av en skattereform, inte bara de bÄda skisser rÄdets ekonomer kört genom datorerna. I ett politiskt beslut behöver lÄngt fler pusselbitar fogas ihop. Exempelvis kan Àven barnbidragen dÄ anvÀndas för att göra reformen balanserad.

Men Finanspolitiska rÄdet gör politiken och samhÀllsdebatten en viktig tjÀnst nÀr rÄdet slÄr sönder förestÀllningen att stor sÀnkning av skatt pÄ arbete Àr detsamma som att ekonomiska klyftor i samhÀllet blir avsevÀrt större. SÄ var det inte vid den stora skattereformen för 30 Är sedan och sÄ Àr det inte heller i dag.

DÀrmed gör Finanspolitiska rÄdet det ocksÄ lÀttare att fÄ en klargörande diskussion av hur flera av senare Ärtiondens skatteförÀndringar inte bara motverkat en effektiv samhÀllsekonomi. De har skapat intressegrupper som i praktiken motverkar arbetsvÀnliga skatter. FrÀmst vill de i stÀllet slÄ vakt om undantag och förmÄnsregler som gett dem privilegier, och som samtidigt ökat ekonomiska klyftor mellan storstad och landsbygd, och medfört att hyresboende missgynnas.

Sverige har verkligen en avsevĂ€rt hĂ„rd beskattning av löneinkomster för dem med vĂ€lbetalda jobb i nĂ€ringsliv, sjukvĂ„rd och pĂ„ annat hĂ„ll. ÄndĂ„ har mĂ„nga som har det bra stĂ€llt en klart förmĂ„nlig skattebehandling. Somliga som blir rika skattar mindre Ă€n sĂ„dana som har samma inkomst och arbetar i kvalificerade yrken men har ytterst hĂ„rd arbetsbeskattning.

En förklaring Ă€r en serie kryphĂ„l som gynnar vissa yrken. De sĂ„ kallade 3:12-reglerna har urartat till att arbetsinkomster för vissa grupper av höginkomsttagare kan förklĂ€das till kapitalinkomst med sĂ€rskilt lĂ„g skattesats. En Ă€nnu större förklaring Ă€r kapitalbeskattningens markanta förmĂ„nsbehandling av bostadsĂ€gande, skuldsĂ€ttning och kapitalvinster.

En verkligt stor skattereform Àr ett av de mest utprÀglat liberala projekten som januariprogrammet frÄn S, C, L och MP kan möjliggöra. Men den Àr ocksÄ en förutsÀttning för att ekonomin ska kunna Ästadkomma skattebaser som kan bÀra de utgifter för vÄrd, utbildning och sÀkerhet som sÄvÀl dessa fyra som andra partier vill ha. En sÄdan skattereform Àr ett flerÄrsarbete. Men den behöver pÄbörjas med en rejÀl etapp till 2022 dÀr steg framÄt tas i alla huvudfrÄgor.

Finanspolitiska rĂ„dets inspel Ă€r till god ledning i mycket. Men inte i allt. MĂ„let att förenkla har drivits alltför lĂ„ngt och ensidigt nĂ€r bĂ„de jobbskatteavdrag och grundavdrag tĂ€nks bli utbytta mot ett ganska stort Ă„rligt skattefritt grundbelopp. Detta skulle bli mycket gynnsamt för deltidsarbete, men Finanspolitiska rĂ„dets berĂ€kning tyder pĂ„ att mĂ„nga heltidsarbetande Ă€ndĂ„ skulle fĂ„ föga förbĂ€ttring av vad en ökad löneinkomst ger efter skatt.

Viktigast för att komma vidare Àr dock att skattedebatten efter detta blir mer konstruktiv.

.
.