Skolan mÄste kunna hantera utagerande barn

.

.

Foto: Sörmlands Media

GÀstkrönika2021-08-02 20:31
Detta Àr en ledarkrönika. StrengnÀs Tidning Àr en liberal tidning.

Om ett barn i förskolan eller skolan blir argt och aggressivt och riskerar att skada sig sjĂ€lv eller nĂ„gon annan mĂ„ste pedagoger ingripa. Detta genom att förflytta barnet till en plats dĂ€r och han eller hon i vuxens sĂ€llskap kan lugna sig. Vad en lĂ€rare dĂ€remot absolut inte ska göra, Ă€r att anvĂ€nda sitt fysiska överlĂ€ge till att hĂ„lla fast och trycka ned barn i marken. 

Att bli fasthÄllen ger barn i affekt panik och sÀtter igÄng alla reflexer hos barnet att slÄss för att ta sig loss. En liten mÀnniska som blivit nedtryckt i marken kan fÄ psykiska men under lÄng tid. Det finns ocksÄ exempel inom forskningen pÄ barn som fÄtt frakturer och till och med avlidit till följd av att ha blivit fasthÄllna.

2016 gjorde journalisten Johanna Sjövall pĂ„ Sveriges Radios Ekoredaktion en uppmĂ€rksammad dokumentĂ€r med namnet Fallet Oscar om just skolans fasthĂ„llningar av utĂ„tagerande barn. DĂ€r intervjuas barnpsykologen Bo Hejlskov ElvĂ©n som bland annat arbetar med utbildning av pedagogisk personal kring hantering av problemskapande beteende. Han understryker hur farligt det Ă€r att lĂ€gga ned och hĂ„lla fast arga barn och hur det finns andra sĂ€tt att agera. Att hĂ„lla fast barn Ă€r Ă€ven skadligt ur ett pedagogiskt perspektiv eftersom det allvarligt skadar tillit och trygghet. För en lĂ€rare eller förskollĂ€rare att efterĂ„t försöka undervisa eller utöva omsorg mot samma barn Ă€r svĂ„rt.  

Det hÀr borde alla som arbetar med barn kÀnna till. TyvÀrr Àr det inte sÄ, vilket resulterar i att barn som (till exempel till följd av en neuropsykiatrisk diagnos) har svÄrt att tygla sitt humör gÄng pÄ gÄng utsÀtts för fasthÄllning av stora starka vuxna i förskolan eller skolan.

Dock har utvecklingen pĂ„ senare tid gĂ„tt Ă„t rĂ€tt hĂ„ll. Ett tecken pĂ„ det Ă€r att Skolinspektionen i dag ser allvarligare pĂ„ de anmĂ€lningar som kommer in. Ett annat Ă€r att en förskollĂ€rare i SkĂ„ne nyligen sades upp efter att ha lĂ„st fast en femĂ„rings armar och ben och tryckt ned barnet mot marken. En kollega som sĂ„g hĂ€ndelsen uppmĂ€rksammade skolledningen pĂ„ vad som skett och denna tog beslutet att polisanmĂ€la och avskeda förskollĂ€raren. 

FörskollĂ€raren sjĂ€lv tycker inte att hon gjort nĂ„got fel och hĂ€vdar tillsammans med LĂ€rarförbundet nödvĂ€rn. Men nödvĂ€rnsrĂ€tten infaller vid ovĂ€ntade nödsituationer. Att barn kan fĂ„ utbrott och agera ut fysiskt Ă€r knappast ovĂ€ntat för de vuxna som arbetar i skolan. Dessa borde dĂ€rmed ha vĂ€l utarbetade strategier och metoder för att hantera sĂ„dana situationer. 

LĂ€rarförbundet borde ha bĂ€ttre omdöme Ă€n att backa en medlem som tryckt ned en femĂ„ring vid marken. Är det nĂ„gra som borde stĂ€lla sig pĂ„ barnens sida Ă€r det de som företrĂ€der landets pedagogiska expertis. LĂ€rare och förskollĂ€rare som krĂ€nker barn, inte kan hantera tuffa situationer och utsĂ€tter minderĂ„riga för livsfarliga metoder har inte i skolan att göra. 

Malin Lernfelt Àr fristÄende liberal skribent.